Mandelmjöl
En liten undran. Jag frågade efter mandelmjöl på ica i Kungsbacka,första mannen tittade lite konstigt på mig,ropade på man nummer två som inte fanns på plats,frågade sedan man nummer tre som svarade att det där har jag kanske hört någon gång,lyfter telefonen och ringer till man nummer fyra som glatt svarar att det har vi inte längre för det kostar……..håll i er nu 600kronor kilot!Men vi kan beställa om du vill ha
.
Tycker ni att det är värt det?Var köper alla andra sitt mandelmjöl?

Kop en pase mandlar och gor ditt eget mjol i kaffekvarn.
Eller köp en gammal, hederlig mandelkvarn på Clas Ohlson.
Jag har en gammal,gammal kvarn,ska nog ta fram den.Men kostar mandelmjöl verkligen 600 kronor kilot??
Mandelmjöl finns på Coop Forum i Sisjön (dyrt)
…och Indian Food House, Backaplan 300 gram för 40 kr.
Jag gör mitt själv. Har en gammal ärvd handkvarn eller vad de nu kallas. Använde den även tidigare när jag bakade tårtor med nötbotten tex. Så vore jag dig hade jag köpt en sådan. Mycket billigare i längden än att köpa färdigmalet.
#Har en gammal,gammal,gammal kär sådan kvarn som jag hjälpt mamma att mala mandel i när jag var liten
,ska ta fram den.
Är det bara att mala på eller ska mandeln blandas med ngt. annat?
Oj vad jag maler på.
Det är väl olika om man vill ha skalad mandel eller skållad, det sista är väl lite fett och klumpar sig gärna i kvarnen så man får nog vara noga på att mandeln är torr ordentligt, kanske lite grillad/brynt.
Tips om man skållar mandeln koka upp mandeln och låt koka max ½ minut skölj sedan i riktigt kallt vatten och låt rinna av i durkslag men därefter lägg all mandeln i en gammal handduk och samla ihop hörnen så det blir en påse, rulla runt med lite motstånd/gnidning emot/emellan dina händer, då lossnar det mesta av skalet. Gammal handduk för att mandelskalet färgar av sig.
Jag köper mitt på Simmos Livs, 19 kr för 200 gr.
Det är av tyskt märke, så jag kan tänka mig att det säljs på Lidl.
#6 När jag ska mala till lchf-grejor så maler jag oftast mandel och hasselnötter med skal på. När jag däremot maler till tårtbottnar så maler jag oftast mandel utan skal. (Kokar upp dom och poppar bort skalet). Men i ärlighetens namn gör det inte mycket smakskillnad. Råkade glömma att ta bort skalet en gång faktiskt när jag skulle göra tårta, men jag kände ingen skillnad när jag åt tårtan.
#6 Glömde. Nej nötterna ska inte blandas med något mer. Bara att mala på.

Ny och frågvis…varför mandelmjölk?
Jag försöker starta med LCHF, men jösses så mycket att ta reda på! Min första dag på riktigt, om man säger så. 
Gillar mandel men inte mjölk, vad använder ni mandelmjölk till? Dum fråga? 
#11 Mandelmjöl, inte mandelmjölk!

klart! Hmmm, man kan ju undra hur det går med synen!
Mandelmjöl går bra att göra i mixer och också i matberedare.
jag köpte mitt på www.lowcarbshop.se, där får du en 500 g påse ekologiskt mandelmjöl för 65 kr

#11 Det går att göra mandelmjölk också om man vill - så skaffa inte glasögon än. Du tänkte inte helt fel. Mandelmjölk går att ha istället för mjölk i t.ex. thé. Kaffe vet jag inte, för det dricker jag inte…
Lägger in ett recept på detta för de som är intresserade under en av matrubrikerna… ska bara klura ut vilken. 
Jag handlar på nätet från www.lchfbutiken.se, 500 g spanskt mandelmjöl, 4,8 g kolh/100 g, pris, ca 85 kr.
Jag har gjort mandel i matberedaren men det blev inte mjöligt mera grynigt. Fanns det kvarnar på Clas Ohlsson ??
Mandel mals bäst i gammal hederlig mandelkvarn tycker jag. Köpte min för 20kr på loppis.
#0 Det här är ett standardproblem. Några började säga "mjöl" här i forat och har fortsatt med det trots att de alltid menade malda mandlar eller hasselnötter.
När ni går runt i butikerna och säger mandelmjöl så är det verkligen ett mjöl/pulver ni efterfrågar. Samtidigt är det nästan enbart malda mandlar som avses här. För inte är det så att det blir något pulver/mjöl av att använda mandelkvarnar.
Indian Food House vid backaplan i Göteborg:)

Jag tycker att man far basta resultatet med en elektrisk kaffe kvarn … man far pulsa 5 sekunder at gangen tills fint mjol … langre at gangen och det blir notsmor … jag har en kvarn for olika slags mjol och flax och en for kryddor.
Magic Bullet rulez! 
Jag tror det är bäst att mala själv så man får färskt mjöl. Mandel innehåller ju lättoxiderade fetter. Nu är väl inte mandlarna vi köpter så fräscha de heller, men risken för härsket fett borde rimligtvis vara mycket högre i mjöl eftersom processen går fortare, alternativt har de tillsatt nåt skräp för att bromsa den processen.
Jag hänger inte med, är det här verkligen ett problem? Mandelmjöl görs väl med mandelkvarn? Kolla här om det skulle vara några konstigheter.
jag köpte mandelmjöl idag, på pieras livs i hötorgshallen (sthlm). det kostade 37 spänn för 250 gram och bäst före datum är december 2011. känns helt ok pris eftersom det är så jäkla dyr frakt i alla nätshopparna som säljer det. var först på lidl på sveavägen 58(?) men där hade de inget. sen på coop sveavägen, de hade inget heller - det stod två expediter och kliade sig i huvudet och trodde jag va bäng när jag frågade efter mandelmjöl och kokosmjöl. de hade inte hört talas om något av det… de föreslog hemköp åhléns t-centralen. jag hade redan köpt i hötorgshallen när jag gick till hemköp men var ju tvungen att kolla om de hade där. det hade de inte…
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Har köpt mitt mandelmjöl på bodystore.com (79kr/500gr) Har dock investerat i en mandelkvarn, vilket tog emot eftersom jag har ägt en mandelkvarn tidigare som jag har slängt. Fast så otroligt mycket billigare blir det inte att mala själv om man skall ha bra mandel, men däremot blir ju mjölet färskare. Värt att notera är att det blir fraktfritt från Bodystore om du handlar för 500kr eller mer.
Jag köpte ½ kg (tror jag) mandelmjöl för drygt 6 euro i en hälsokostaffär. Ang. #20, så visst kallar jag det jag köpte för mjöl, det är väldigt fint malet, ungefär som finmalet senapspulver.
Mandelmjöl är mitt favoritmjölsubstitut än så länge (kokosmjöl har jag inte provat ännu).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus