Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 14757 ggr
Primulan
0

Knäckebröd

Jag fick ett recept på knäckebröd för den som klarar liten mängd kolhydrater. Jag har lagt in det i min mat och det visade sig bli ungefär 3 g kolhydrater per bit. Det blir 32 bitar av denna satsen.

1dl rågmjöl eller fullkornsdinkel
1dl solroskärnor
1dl havregryn
1dl havrekli
1dl sesamfrön
½dl kruskakli
½dl linfrön
1tsk salt
3½dl vatten

Rör ihop alla ingredienser. Låt stå 25 minuter. Bre ut på två plåtar. Krydda med valfria kryddor, jag har använt havssalt och pumpafrön. Klappa in smaksättarna. Gräddas i 40 minuter i 180 grader, lite högre om du inte har varmluftsugn, byt dessutom plats på plåtarna efter halva tiden. Jag brukar ta ut plåtarna efter 10 minuter och skära med pizzaskärare i 16 bitar per plåt. Låt så för eftertorkning en stund i ugnen.

Jag har bara gjort med fullkornsdinkel och så har jag bytt ut kruskakli och linfrön mot mer av något annat.

Primulan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godare än finncrisp tycker jag, med smör och ett par skivor ost.

Aliki
0

Bokmärkt!

Jag tar en liten bit Pyramidknäcke någon gång ibland..Skäms

Jenny40
0

Det lät ju väldans gott! 
Jag undrar tror du man kan ha Bovetegryn i stället för havregryn?

Och om man använder fullkornsdinkel och bovetegryn ihop med allt annat i receptet, hur många gram kolhydrater blir det per/knäckebröd ?

Jenny

Primulan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror det går bra att byta lite av varje, så det går nog att byta havregrynen mot bovetegryn. Prova dig fram, man kan ju göra en halv sats.

Jag tror inte det blir så stor skillnad, de innehåller ju en del kolhydrater båda sorterna. Du kan gå in på "minmat" och kolla om du vill veta exakt.

Jenny40
0

Hej Helene.

Jag blev så himla sugen på det här knäckebrödet… så nu väntar jag bara på att det ska bli färdigt i ugnen.

Jag struntar i att räkna ut hur mycket kolhydrater det är per skiva, bara det inte är mer än 5 gr/ skiva, så gör det inte så mycket.
Och en skiva gott knäckebröd till mellanmål med nåt gott pålägg på, det räcker för att jag ska bli nöjd.

Tack än en gång för att du ville dela med dig av det här brödet! Glad

Jenny

Jenny

Primulan
0

Jag delar så gärna med mig.

Nyfiken är jag. Hur blev det?

Jenny40
0

Tyckte det var ett helt perfekt knäckebröd, lagom knaprigt - supergott!! 
Till och med min man tyckte om det, han brukar annars vara så skeptisk till allt…

Fick dock inte brödet så tunnt som du.. det blev bara en plåt á 16 bitar. Så jag funderar på om man inte skulle kunna utesluta havregrynen, havreklit och kanske minska ner rågmjölet till 1/2 dl. Det borde funka… tänkte att det iså fall ger mindre kh /bit. jag ska iaf testa.
(Kollade kh-värdet/100 gr för bovete.. oj oj oj… det var alldeles för högt, så det fick utebli).

Det här knäckebrödet kan jag inte vara utan nu, det var bland det godaste jag ätit!! Glad

Jenny

Primulan
0

Kul att du tyckte det var gott, jag har gjort det flera gånger.

Fick tips av en arbetskamrat att använda en gaffel för att "dra"ut degen på plåten och jag tycker det fungerar bra. Jag gör så numera  även när jag gör andra bröd som ska plattas ut.

vimsig
0

Hittade i en närliggande mataffär något som hette GI-knäcke och tillverkades av Gränna Knäckebröd. Det var stora skivor och blev drygt 4g kolh/skiva. Jag äter en halv skiva någon gång då och då och de är vansinnigt goda!

Pooma
0

Jag undrar om man kan byta ut havregrynen mot fibrex för att dra ner ännu mer på kolhydraterna….

Nu är jag inte så petnoga, så jag kan gott äta dem med havregryn, men det är ju kul att exprimentera.

Jenny40
0

#10: där sa du nåt… ja, det borde ju kunna fungera. Det ska jag testa.

försökte göra en annan variant för att få ner kollisarna och tog bort havret o havreklit samt tillsatte lite mer linfrön och mer vatten o minskade på rågmjölet.
Nja knäckebrödet blev gott, men mer sprött och gick sönder lätt. Så jag ska nog fortsättningsvis hålla med till orginalrecptet men kanske byta ut havregrynen mot fibrex istället.

Jenny