Hur tvättar du håret?
Anledningen till att jag undrar hur ni tvättar håret är för att jag har läst att en del inte använder schampo. Min fråga är hur ni då tvättar håret? Bara med vatten eller något annat?
Är nyfiken eftersom jag även är skeptisk till kemikaliker som finns i hårschampo (och andra rengörningsartiklar för den delen). Jag har slitstarkt hår men upplever det ändå torrt och risigt, så jag undrar hur jag får mer fettigt hår (och mjukt)? Jag duschar inte håret varje dag så det kan inte vara det som orsakar uttorkningen. Det är inte bara håret som känns "strävt" och torrt utan även min hårbotten är det (har lite mjäll). Jag har provat mjällschampo men det fungerar inte. Mitt hår är och förblir torrt och mjällen försvinner inte.
Det har inget med min kost att göra, jag har ätit LCHF kost i snart ett år och jag hade samma problem tidigare. Min hy och mina tänder har däremot blivit bättre av kosten. Bättre andredräckt och jag har aldrig tandvärk längre. Jag borstar faktiskt inte tänderna, vilket upprör en del men jag tror inte på tandkräm ihop med LCHF kost. Alltså att LCHF kost inte skadar tänderna. Tandtråd använder jag desto mer. Jag har aldrig känt mig friskare i munnen trots avsaknad av regelbunden tandborstning. Jag gör undantag, och det är när jag äter t.ex. mörk choklad eftersom det innehåller socker och det räcker för att det ska kännas ofräscht i munnen. Annars aldrig.
Hur är det med balsam? Jag har inte haft balsam på ett tag (förutom "schampo och balsam i ett") och jag har ett minne av att balsam till skillnad från schampo alltid gjorde håret mjukt. Så jag tänkte köpa balsam och strunta i schampo. För håret blir väl rent av balsam (luktar gott gör det med)? Ni som inte använder schampo, använder ni inte balsam heller eller om ni gör det, rekommenderar ni något speciellt balsam? Finns det något naturligt balsam utan kemikaliker? Som är skonsamt mot såväl hud, hår som miljö?
Det finns ett forum som heter lockig.se och där kan man läsa en hel del om schampofri hårtvätt. Funkar även om man har spikrakt hår. 
Jag tvättar med sillikonfritt balsam. Det kräver lite mer gnuggande, men håret är aldrig sprakigt eller statiskt längre.
Jordklok.se har många miljövänliga schampon som är helt naturliga.
Trött på allt letande efter schampo/balsam utan onödiga/skadliga tillsatser har jag slutat med allt. Det är f-n också att man ska behöva vara kemist för att kunna handla idag.
Barnen kör ibland med balsamtvätt. Problem med mjäll borta.
Jag har "lidit" av väldigt tunt, silkigt hår som bara legat platt på huvudet, men det har fått mycket mera "kropp" nu. Någon gång i nödfall kör jag med hårspray eller styling och efter det använder jag lite balsam vid tvätt, men håret blir helt hemskt då. Ofta gör jag sista sköljningen i vatten med lite upplöst havssalt i.
Har också hittat en frissa som bara färgar med växtfärger - helt underbart, håret blir inte så "enfärgat" som med kemisk toning och väldigt blankt och fint utan kemikalier.
Jag borstar fortfarande tänderna - men utan tandkräm sedan snart ett år tillbaka. Tror det var den jag fick så fruktansvärt dålig andedräkt av. (Det var inte ketos!) Av teet får jag lite missfärgningar, säger min tandläkare så jag skall prova med bikarbonat.
Har upplevt en lustig sak - helt plötsligt under dagen kan det kännas som om jag nyss borstat tänderna. Lite extra fräscht sådär. Jag undrar om det är någon sorts självreningssystem som sätts igång?

Eftersom jag är allergisk mot det mesta i kemikalieväg så har jag tvättat och duschat i grön såpa i flera år. Behöver jag smörja mig på kroppen är det olivolja med lite aroma olja i som gäller, citrongräs eller bergamott.
Känns naturligt och torkar inte ut i onödan. Ska bli kul att höra hur du gör.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inte använt schampoo på över ett år. Tvättar med balsam och väljer siliconfritt och i övrigt så kemikaliefritt som möjligt. Hade tidigare typ "problemhår" - tunna hårstrån utan spänst, sprött, statiskt, tråkigt - under ett antal år, men nu funkar det jättebra. Håret glansigt, rent, icke-statiskt, luftigt.
Om man ska övergå från schampootvätt till balsamtvätt är det vettigt att tvätta håret en/ettpar sista gång/er i SILICONFRITT SCHAMPOO, för balsamet biter inte på siliconet och det måste tvättas ur för att håret ska må bra och effekten bli den rätta.
Om du provar - hoppas du ska trivas!
Jag är en man med kort/ganska kort hår, men har tvättat håret nästan uteslutande varje dag sen nån gång i början av tonåren, sen snart 20 år tillbaka alltså. Undantag sker nästan endast på sommaren då jag ibland istället för morgonduchen hoppar i sjön vid stugan. Har tidvis haft stora problem med mjäll, men då jag använt head&shoulders mjällschampo har jag varit mjällfri. Det har alltid funkat för mig, medan andra mjällschampon i samma prisklass varit besvikelser. BIO+ funkade (köpte en sån kur en gång när jag hade stora problem efter att ha använt nåt mjällschampo som inte funkat), men det var också mycket dyrare. Just nu provar jag ett dyrt schampo som jag köpte i helgen i en ekoaffär. Detta: http://laveranaturkosmetik.se/product.aspx?r_id=51874 Få se hur det funkar i längden, men hittills ser det bra ut. Det tar inte bort mjäll men det förebygger uppkomst av mjäll, sa de i affären. Med undantag för mjällen jag haft så har jag alltid haft bra hår.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag är också en av dem som börjat tvätta håret med balsam istället för shampo, och jag har fått mycket mindre mjäll, utslag, klåda och inte längre torr hårbotten. Jag använder billigt balsam, typ Coop/Konsum.
Jag har också tvättat håret med enbart BIKARBONAT, vilket funkar bra.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag är överkänslig mot parfym och kemikalier (astma) så jag använder Urtekrams ekologiska Aloe vera schampoo. Jag är nöjd med resultatet.
Ska man börja med 'no poo' som det kallas är det viktigt att man inte använder några produkter med silicon i, många stylingprodukter har det och för att få bort silicon så måste det finnas SLS (sodium laureth sulfate) i schampot. SLS är oftast det som torkar ut hår och hårbotten och stör balansen. Sedan finns det en rad olika komponenter i vanliga schampon som gör att man får problemhår. Silicon lägger sig som en hinna på hår och hårstrå vilket gör att varken hud eller hår kan andas. Det glansiga resultat man kan få med ett schampo med silicon är alltså bara fejk. Det är inte håret som glänser utan oljan.
Vill man, som jag, använda schampo, men slippa kemikalier så kan man gå till hälsokosten. Jag använder Rosenseriens proteinschampo, vilket är super. De har även billigare varianter. Jag använder Weledas duschkrämer eftersom de bara innehåller naturliga ingredienser och jag använder deras produkter till barnen.
Eftersom jag har haft problem sedan tonåren med både hud och hår så är jag alltid på jakt efter produkter utan silicon. Body shop har numera en hårserie utan både silicon och SLS. Tyvärr innehåller deras duschkrämer SLS:er och de flesta av deras lotioner och bodybutters innehåller silicon.
Jag körde i drygt ett halvår med bara siliconfritt balsam, men blev inte nöjd med resultatet. Dessutom gick det åt hutlöst mycket balsam. Nu när jag kör med silicon- och SLS-fritt schampo/balsam går det åt mycket mindre av båda tillsammans.
Provade för några år sedan "balsammetoden" - funkade tyvärr inte särskilt bra på mig alls - fick mycket tunnare hår av det - mitt hypotyreos påverkade hår var helt enkelt inte tillräckligt starkt för att tåla gnuggandet som behövs.
Så jag kör på väldigt kemiskt både balsam och schampo idag som funkar - dock sulfatfritt schampo.
#11 Gnuggande?
För min egen del som varit shampoofri i snart två år så gnuggar jag hårbotten minimalt. Fungerar bra. Funderar om det hrä gnuggnde som jag läs om även på andra siter har göramed att man är invand på lödder. Nu har ju jag rakt hår som är halvlångt i page.
Kli och himskigheter får jag om jag balsamerar hårbotten så den struntar jag i :)
Kul å höra vad Ni andra BM-användare använder för balsam?
#12 Mja, masserande snarare kanske, inte frenetiskt super gnuggande eller något. Mitt hår tålde det inte. Inte ha balsam i hårbotten fungerar inget vidare för mig (med balsammetod) då blir det redigt äckligt - och resten av håret skulle klarat sig fint med bara vattentvätt (funkar för en del men inte för alla)
jag använder fast hårschampo och mitt hår blir lockigare av det 
köper från Örtabacken
Jag köper mitt schampoo av min ekofrisör. Vad har hänt med ditt hår? sa hon första gången jag var och klippa mej efter det att jag börjat med LCHF kost. Tänk hon märkte det på håret. De finns också en produktserie som heter Enjo. Den har allt från schampoo o duschgele till städmaterial. Allt helt kemikalfritt. Denhär serien säljs av hemförsäljare. Jag har nästan alla deras produkter. Tänk tvätta både fönster, golv o wc utan medel.
Ett tips från förr om du vill få rent hår är att tvätta de med ett lätt vispat ägg , ett halvt räcker om du har kort hår. Prova
Man kan inte görs rent Hemma utan kemikalier och det är kemikalier i Enjos produkter med annars fick de nog inte sälja dem som rengöringsmedel. Även bikarbonat är en kemikalie.
De är inte kemikalier i städmaterialen, de är fiberdukar av olika slag och vatten som används
Jag använder bara balsam, för tillfället eldorados superbilliga. Jag hade så slitet hår, och fick en stor hårboll i borstenn varje gång jag borstade håret. Sedan slutade jag med schampo, och viips, max fem hårstrån i borsten. Sen att jag behöve klippa mig var ett annat problem. :)

#18 Jag använde den också, eftersom den hade rekommenderats på lockig.se… I julas var jag inne där och kollade igen, och det visade sig att dom hade ändrat formulan, numera är det tyvärr silicon i den… 
"still lost in space and time"
jag kör med balsam, blåvitt eller naturelle, gnuggar eller masserar inte nåt speciellt, tar i en klick, tjofsar runt lite , sköljer. Klart! Inga problem av något slag. Tre år nu. Gubben gör sammalunda.
Jag tvättar håret med bikarbonat, blandar knappt 1 msk bikarbonat i 2,5 dl vatten och sen häller jag i lämplig flaska. Jag tycker det funkar jättebra, har gjort det i ca 1 år nu. Ibland sköljer jag håret med äppelcidervinäger, jag brukar låta den sköljningen sitta i håret några minuter sen sköljer jag ut håret igen.

Fast schampo? Det innehåller bara oljor tydligen. Hur använder man det?
#22 man skubbar runt tvålen på skallen och sedan masserar upp "lödder", håret blir jätte bra och man behöver tvätta det ytterligt sällan. Och iaf mitt hår blir lockigare och frisset är borta, lite den effekt som balsammetoden har.
Jag tvättar med håret med bara balsam, och har gjort så i drygt 2 år. Nya favoriten är Garant Såklart balsam från Willys. Innan använde jag Neutral.
Kokosoljan används numera även i håret och som ansiktslotion inte bara i kaffet.
Har ni provat att tvätta med ett rått ägg?
#25 jadå, jag har i omgångar tvättat med ett uppvispat ägg med lite citron i. Funkar utmärkt 
Esereth, hur använder du kokosoljan i håret? Nyfiken.
#25 Känner till äggtvätten men har själv inte provat. Mest för att det funkar så bra med balsam och det känns bekvämt. De som tvättar med ägg verkar tycka att det är kanon. Om man har med skalpen tycker jag definitivt man ska prova.
#27 Kokosolja har jag testat ett par gånger som inpackning, skalpmassage och sedan dränkt in hela håret med oljan, låtit sitta nån timma. Underbart för skalpen, men dessvärre lite svårt att bara tvätta ur med balsam.
Nu tar jag kokosolja i längderna bara, hyffsat nära hårbotten, på kvällen och sätter upp allt hår mitt uppe på huvudet och sover för natten. Balsamtvättar på morgonen.
Använder också oljan som leave in, när jag tvättat fingerkammar jag i lite olja. Mitt hår gillar olja så det ser inte fett ut när det torkat, dagen efter är det ännnu bättre blankt, lent och underbart.
Köpte för några år sedan cocosa virgin och upptäckte att jag inte kan använda den till något, tycker verkligen inte om smaken. Så den gick ut 2008 men ser hur fräsch ut som helst och luktar gott av cocos. Har varit alldeles för snål för att slänga den och är väldigt glad att jag nu fått användning för den.
Jag använder numera en hudkräm, humektan bassalva från apoteket, när jag tvättar mitt hår. Har innan dess testat _allt_. Balsam, ägg, vinäger, havssalt, bara vatten, schampo, mjällshampo, bikarbonat osv.
Har och har ganska länge haft väldiga problem med torr och kliande hårbotten. :( Tyvärr har det inte blivit bättre, löser hår som en annan katt, men jag böt väldigt nyligen till den här hudsalvan, som de faktiskt rekommenderade mig på apoteket, så man kan ju alltid hoppas. Problemet är att det nog i mitt fall inte är mjäll, utan eksem som skapar problemen.
Hör och häpna, när jag förklarade mitt problem på apoteket var killens svar "Du tvättar väl inte håret med schampoo?". Mina öron höll på och trilla av.