Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4605 ggr
csilla75
2011-03-25 20:14
0

ryggsmärta

Efter att ha haft ont i ryggen i över en vecka har jag äntligen kämpat till mig en läkartid (otroligt vad sjukvården är villig att hjälpa den som lider! Obestämd). Läkaren tog hela 10 minuter på sig att konstatera att jag troligen inte har diskbråck sedan var det dags för sjukgymnasten att ta en titt på mig.

Kanske är jag konstig men inte fasiken är det normalt för en 35-åring att behöva hjälp med att komma ur sängen på morgonen, att krypa fram som en snigel och att falla ihop eftersom bene inte håller (pga smärtan som strålar ner från ryggen).   Nåja, sjukgymnasten tog mig på allvar iaf, hon förklarade orsaken till mina smärtor och föreslog en s.k. ländryggskudde.

Behöver nu hjälp av er att hitta en internetbutik som säljer sådana, har googlat lite men inte hittat nåt. Någon som har några tips?

(förresten så ordinerade läkaren 150 mg voltaren / dag kombinerad med alvedon som jag ska ta i en hel vecka, min stackars mage Rynkar på näsan )

/Csilla

Pasi
2011-03-25 21:11
0

Det är nog inte så elakt mot magen Glad - men Voltaren kan slå ut levern, så man bör inte äta det under flera veckor.

När jag var så ung som 35 Flört så hade jag ibland ont i ryggen (ryggskott) vilket främst berodde på att jag använde ryggen för lite. Muskulaturen som håll det skrangliga benbitarna i ryggraden på plats var helt enkelt inte tillräckligt starka - något som dels kan få diskar och annat att hamna fel, men resulterar ofta även i inflammation i musklerna efter att de överansträngts statiskt (t ex om man legat eller suttit fel).
Nu har jag sällan ont i ryggen.

Det bästa jag gjort för min rygg, något som tom fixade mitt diskbråck (på två veckor) som jag hade haft ont av i över ett år, är rakbenta marklyft med skivstång. Grymt bra för att stabilisera och stärka rygg, men kanske inget man tar till just under den akuta perioden.Tungan ute

skogs-tolva
2011-03-25 21:48
0

Och en hyfsat vältränad bål håller ryggen kry. Det är precis som att musklerna håller upp och stödjer ryggraden inifrån.

Det vet jag av personlig erfarenhet; har ett föräldrapar med ofta återkommande ryggskott, själv har jag bara haft det en gång - i mycket unga år, 17års ålder. Men efter att jag började med bålstärkande muskelövningar(inte sit ups) så har jag aldrig mer haft det…är idag 38….

Kan säga att core träning är ett bra alternativ och öva på en bra hållning hjälper också en hel del. Men skulle man nu ha något i närheten av diskbråck hjälper inte sådan träning om man inte är någorlunda återställd.

Lycka till och krya på dig, en ond rygg är aldrig roligt.

skogs-tolva
2011-03-25 21:48
0

Och en hyfsat vältränad bål håller ryggen kry. Det är precis som att musklerna håller upp och stödjer ryggraden inifrån.

Det vet jag av personlig erfarenhet; har ett föräldrapar med ofta återkommande ryggskott, själv har jag bara haft det en gång - i mycket unga år, 17års ålder. Men efter att jag började med bålstärkande muskelövningar(inte sit ups) så har jag aldrig mer haft det…är idag 38….

Kan säga att core träning är ett bra alternativ och öva på en bra hållning hjälper också en hel del. Men skulle man nu ha något i närheten av diskbråck hjälper inte sådan träning om man inte är någorlunda återställd.

Lycka till och krya på dig, en ond rygg är aldrig roligt.

csilla75
2011-03-25 21:52
0

Näää, kanske inte just nu när man knappt kan gå Skrattande

Sjukgymnasten sa att träning kan hjälpa men är inte livsviktig i mitt fall. Problemet jag har beror nämligen på felbelastning, bl.a. att jag sitter fel, "säckar ihop". Detta gör att de små kuddarna innehållande vätska som finns mellan kotorna tryck ihop fel så de bubblar ut på ena sidan och börjar förr eller senare läcka. Vätskan kommer ut på ledbanden i ryggen som i sin tur blir inflamerade. Låter jättehärligt. Tungan ute

Anledningen till att unga (ja, du vet 35 åringar bl.a Flört) har ofta ont i ryggen är just för att man är rörlig, med tiden blir kroppen stelare (=ryggraden kan inte röra på sig lika lätt =kotorna hålls på plats). Så förklarade hon för mig iaf. Så, fördelen är att jag är rörlig, nackedel att den innebär smärta. Som att välja mellan 2 onda ting…… Obestämd

Värme hjälper mycket har jag märkt, köpte värmekuddar (Voltacare) från apoteket, 10 timmar håller de! *är impad*

yvonnel
2011-03-25 22:16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här hittade jag ett flertal olika ryggstödjande typ korsetter/bälte.

Jag var 32 år när jag fick ryggskott som på 2 dagar utvecklade sig till allvarligt diskbråck som blev akut opererat sedan fick jag gångträna i 3 år. Smärtan har aldrig tagit slut, jag har fortfarande 36år senare känsel/bortfall/nedsättningar i båda benen/fötterna. Så tag det på allvar att vara försiktig med din rygg, kan nog stämma att så småningom stärka musklerna runt mage/rygg, men vila först och främst och då gärna med en hård hög kubkudde under knäna så du får ryggraden ordentligt utsträckt.

gun92884
2011-03-26 10:32
0

… min landrygg ar uppbyggd med bitar tagna fran framsidan av mitt hogra vadben och jag har alltid haft kanning av ryggen aven om mycket mindre an innan operationen.

Nar jag bodde i Florida blev jag avslangd av en hast och gick hos en chiropractor i ett ar. Han sa at mig att ligga pa hogra sida, hogra benet utstrackt och vanstra benet uppdraget och vikt over hogra, med vanstra kna't pekande nerat … detta skulle vara basta sattet att stracka ut ryggraden …

gun92884
2011-03-26 10:33
0

… detta var for att avbelasta ryggraden …