Lchf-chokladbollar, bar, choklad - hur ofta ok?
Jag har kort Lchf i 6 veckor nu. Vanan att snaska pa nagot gott med en kopp te pa kvallen ar valdigt stark, jag ar normalviktig sa vill inte forneka mig sjalv for mycket.
Sa min fraga ar vad som ar bast. Bar med gradde alskar jag, men baren jag hittar har 6-7 g kolhydrater. Mork choklad ar ocksa gott, koper 90% kakao, slinker oftast ner en hel rad. Lchf-chokladbollar har jag testat och de ar supergoda, brukar noja mig med tva (kanner mig mer nojd an efter chokladen). Problemet ar val sukrinen? Har 2-3 matskedar i min sats. Kanns som ett bra satt att fa i mig smor som jag annars inte tycker om, lite extra fett sadar pa kvallen. Men det far jag i och for sig fran gradde med bar ocksa.
Vilket kanns som det basta alternativet? Ost, skinka etc ater jag ibland men da och da vill jag ha nagot efterrattsliknande:)
Lite av allt kanske, men inte på samma gång.
Du är ju normalviktig, tränar en hel del, har inget allvarligt sockerberoende vad jag vet, så jag ser ingen orsak att undvika nåt av det du nämner så länge mängderna inte blir för stora. Du påverkas nog inte nämnvärt av de extra kolhydraterna tror jag, utan bränner bort dem ganska snabbt.
Sukrin har jag ingen erfarenhet av själv ännu så jag kan inte uttala mig om det. Då jag äter nåt sött blir det riktigt socker i någon form men i väldigt små mängder. På det viset håller jag mig rätt bra ifrån sötsaker och vänjer mig inte heller med att det är okej att äta sötsaker. Tror jag. Har i alla fall inte varit sugen på choklad nu på flera veckor..
Ang. smör, så brukar jag ibland mosa ihop 1-2 kokta ägg med en lagom mängd smör, det blir gott tycker jag. Funkar bra tillsammans med rökt skinka och på t.ex. oopsies, och det mättar bra. :-) Det är också det traditionella tillbehöret till Karelska piroger (små rågpiroger med risfyllning, ett typisk finskt bakverk). Saknar dessa lite nu när jag tänker på dem och dessutom är lite hungig.. Sååå goda men med innehåller jättemycket kolhydrater. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror inte heller nåt av det du nämner har någon negativ inverkan, så länge du håller nere mängderna någorlunda.
I mina ögon ser två LCHF-bollar, eller en rad riktigt mörk choklad, eller en dos bär och grädde helt ok ut, som aftonfika. Du är ju som sagt inte överviktig och du är aktiv så du behöver inte alls vara strikt.
Jag har funderat några dagar på att sno ihop nåt boll-aktigt och grunnar på smaktillsats.. Tack för tråden, nu kanske det blir av. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gör du dina cholkadbolar,Alex?
Tack for svar! Da mumsar jag vidare utan daligt samvete:) Dock stammer det dar om noj med tva chokladbollar inte nar man har pms…at upp alla utom tre under kvallens lopp;)
Jag gor mina enligt ett recept pa lchfrecept-sidan men andrat lite
100g kokosflingor
50g hasselnotsmjol el mandelmjol
100g smor
3-4 msk kakao
3-4 msk kaffe
3 msk sukrin
1 tsk vaniljpulver
Hasselnotsmjolet har jag lagt till for att gora dem kramigare och inte bara smaka kokos. Vill man ha kramigare tar man mer notmjol, mindre kokos och vill man ha mer tuggmotstand tvartom. Sen har jag i mer kaffeeftersom det behovs nagot vatt nar man har i mycket torrt (notmjolet) men gillar man inte kaffe kan man nog ta en skvatt gradde istallet.
Blanda allt och rulla i lite kokos…