Kan man ha "för bra" immunförsvar!?
Hej!
Jag läste precis en tråd här och blev lite orolig, det var en LCHF:are som blivit sjuk pga "för starkt" immunförsvar så att immunförsvaret hade börjat attackera kroppen istället för yttre patogener. Är det verkligen så? Kan de hända? Kan man ha för bra immunförsvar?
Jag har fått ett otroligt bra immunförsvar av LCHF, jag är aldrig sjuk och har ett CRP-värde på 2 ungefär. Helt otroligt! Jag trodde att de här va helt exemplariskt, är de inte de?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lika bra att du rusar ut o köper en massa lösgodis.. så du inte får för starkt imunförsvar då!

Altså vad är ett starkt imunförsvar.. hur mäter man sådant.. tror det mer handlade om en afforism för en imunologisk reaktion som överreagerat, gått fel.. om det nu överhuvudtaget handlade om sådant.
Vi har två imunsystem, ett nativt som vi föds med och ett adaptivt som anpassar sig till omgivningen, vad vi utsätts för, ofta är det här det går snett.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det finns ju möjlighet till att du blir sjukare än andra när du väl blir sjuk, då immunförsvaret inte byggt upp något försvar mot det.
Autoimmuna sjukdomar handlar väl för det mesta om en cell el dyl som har fått fnatt och sen har resten av gänget hoppat på tåget.
Fast i och för sig, allergi beror ju på att immunförsvaret reagerar för starkt på saker de inte borde reagera på. De kan man ju kalla för ett för "bra" immunförsvar? När jag inte LCHF:ade va jag jätteallergisk (pollen och pälsdjur) och nu inte alls!
Dessutom är jag ju aldrig sjuk nu, och om jag får lite förkylningssymptom så blossar de aldrig upp utan försvinner på en dag! Så hmm… jag svarar på min egna fråga här, nej man kan inte ha för bra immunförsvar! 
Allergi har med inflammationer att göra också och de slipper du med LCHF, därför är du friskare nu.
Det kan ju ev vara så att socker, vetemjöl och vegetabiliska oljor ger dig inflammationer som aktiverar immunförsvaret, sen läser det fel nånstans och börjar angripa kroppens egna celler. Minskar man på inflammationerna så slipper man att immunförsvaret felreagerar…
Jag läste i tidningen idag att de funderar på att behandla en speciell sorts hjärtproblem med astmamediciner. Hjärtproblemen beror på plack på hjärtklaffarna och det vet man orsakas av inflammationer. Astmamedicinen motverkar denna inflammation genom att hindra tillverkningen av inflammationsämnen från omega 6. Omega 6 får man från vegetabiliska oljor och margarin, med lite hjälp av spannmål…
Och från fläsk och kyckling, tyvärr.

Här finns i alla fall en förklaring som inte bygger på att kroppen "får fnatt", utan den är en synnerligen effektiv apparat. Kroppen angriper inte sig själv pga för bra immunsystem bara så där utan den angriper fiender som råkar ha infiltrerat den egna vävnaden. Och där kan kanske kroppen inte separera det skadliga från den egna kroppen utan allt stryker med i kriget.
Apropå autoimmun sjukdom: Man brukar beskriva fenomenet som om immunsystemet av "någon anledning" angrep organismens egen vävnad. Men immunsystemet finns till för att skydda organismen. I själva verket angriper det skadliga, artfrämmande ämnen, som har hamnat i vävnaden, nämligen basallergener och infektionshärdar.
http://www.motkroniskabesvar.se/tarm.htm
För den som inte vet vad basallergener är:
Kortfattat kan basallergin beskrivas så här: All vuxenföda är artfrämmande. Hos friska vuxna personer omvandlar immunsystemet födan till artegna ämnen och anpassar den till kroppens "egen identitet". Men hos spädbarn är immunsystemet tolerant, dvs. det fungerar ännu inte, därför ställer naturen artegen modersmjölk till förfogande. När vi ersätter bröstmjölken med annan föda, mest komjölk och mjöl, vänjer sig barnens organism vid den och när anpassningsmekanismen efter några månader börjar ta hand om födan uppfattar immunsystemet de för tidigt givna ämnena felaktigt som artegna. Därför kan de ostörda passera skyddsbarriärerna. Deras falska pass gäller hela livet så att vi dag för dag tillför våra celler artfrämmande ämnen med basfödan, vilket förr eller senare leder till sjukdom. Vi kallar dessa ämnen "basallergener" eller "basantigener".
Vid autoimmuna sjukdomar vänder sig immunsystemet mot dessa artfrämmande ämnen i vävnaden. Det vänder sig inte mot den egna vävnaden.
Med basallergi menar vi alltså en sorts överkänslighet mot eller ofördragsamhet av mjölk och andra ämnen som brukar finnas i nappflaskan.
"Every point of view is a view from a point."