Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 12328 ggr
IblandSkamsJag
0

Billig LCHF Cheesecake! Helt utan socker!!

I söndags syndade jag. "Måste" ha en dag i veckan då jag får ngt gott, om än i liten mängd, annars hade jag inte orkat. Eftersom jag tillåter mig själv detta så blir det inte ens varje söndag jag syndar, bara att veta att jag "får" räcker ibland.

I gengäld äter jag bara ett må om dagen resten av veckan, vilket funkar utmärkt för mig. Jag går ner trots jag har en "fuskdag".

Nu till det viktiga. Jag åt cheesecake i söndags. Oh va gott det är! Jag funderade o funderade. Att om man tar bort digestivekexen och kanske anväder Stevia eller Sukrin eller så borde det ju gå att göra utan socker? Men dessa två sötningsmedel är ju så dyra, o just nu är det inte prioriterat, speceillt med tanke på jag ändå så sällan använder sötning. Har inget direkt sötsug. Men älskar sura saker, så cheesecake är my thing :)

Så jag experimenterade och är glad att få dela detta recept med er! Istället för sötningsmedel hade jag i FUN LIGHT Apelsin! Enjoy!

Ni behöver:

300 gram Philadelphiaost

2,5 dl vispgrädde

2 msk citronsaft (en citron räcker)

Rivet citronskal från en citron

3 msk FUN LIGHT Apelsin (Har ni Stevia/sukrin går det nog bra istället. Orginalreceptet har 1,5 dl socker. Vet inte vad det motsvaras i Stevia/Sukrin…)

4 st gelatinblad/2 tsk gelativpulver

(Vill man kan man ha i vaniljstång eller essens efter smak)

Lägg gelatinen i blöt minst 5 minuter.

Vispa grädden. Blanda philadelphiaost med citronskal, citronjuice och 1 msk FUN LIGHT.

Värm 2 msk FUN LIGHT i en kastrull, krama ur gelatinbladen och lägg ner gelatinet och låt smälta.

Låt gelatinblandningen svalna lite och rör sedan ned det i en tunn stråle i Philadelphiablandningen. Rör om och häll sedan ner den vispade grädden.

Blanda allt och häll i portionsformar eller vad ni nu vill ha det i.

Ställ in i kylen och låt stå över natten eller hur länge ni nu orkar vänta! ;-P

Det blev jättegott!

Vet att många inte gillar Fun Light pga kemikalierna men jag dricker det! Tror det mesta är farligt ändå ;)

Lycka till och smaklig måltid!

[Pennylane1]
0

låte smaskens! Jag skulle kanske ta limejuice och få en Key Lime smak, istället för apelsinsmaken! Mums!!

misty09
0

Tyvärr är Fun light sämre för kroppen än lite sötningsmedel så tyvärr……..skulle nog köra på hermesetas istället och döda vårens myrorna med saftenFlört

[Pennylane1]
0

vad är det mer än sötningsmedlet som är dåligt med Fun Light menar du?

Cajsavarg
0

Jag har läst att Fun Light är supereffektivt om man vill ha bort myror som boar på "fel" ställe.

Så med tanke på det så kanske använd mindre socker eller honung i stället. Om det nu behöver sötas, vill säga.

//Fat makes Me fit//

Cajsavarg
0

Jag har läst att Fun Light är supereffektivt om man vill ha bort myror som boar på "fel" ställe.

Så med tanke på det så kanske använd mindre socker eller honung i stället. Om det nu behöver sötas, vill säga.

//Fat makes Me fit//

Cajsavarg
0

//Fat makes Me fit//

misty09
0

#3 nä usch det är väl lika illa båda två men flyatande hermesetas innehåller ju "bara" aspartam ( nog så illa) fun light har en lång lista med skräp.

Flytande hermesetas sötar väldigt mycke på bara ett par droppar, vet inte om man kanske inbillar sig att det blir mindre illa då mot ganska stor mängd fun light. Här är iallafall fun lights innehåll.

Vatten, surhetsreglerande medel (E296 äppelsyra, E330 citronsyra), stabiliseringsmedel (E414 gummi arabicum, E415 xantangummi, E445 glycerolestrar av trähartser), sötningsmedel (E955 sukralos, E950 acesulfam-K), aromer, konserveringsmedel E202 kaliumsorbat, antioxidationsmedel E300 askorbinsyra och färgämne E150d sockerkulör via ammoniaksulfitprocessen.

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Egentligen liknar detta recept något som hamnar mittemellan cheescake och pannacotta men jag är definitivt nyfiken.

Hur lång hållbarhet har du på detta recept? Kan det gå att frysa? Det blir ju en ganska stor portion/er för en person.

Om du inte får tag på sukrin så kanske du kan köpa lite agavesirap det är inte så dyrt och med bara någon enstaka droppe så ger det knappt något utslag på blodsockret.

PS.

Vad äter du och hur mycket om du kan klara dig på att äta bara en gång om dagen?

Hur mycket om något har du isåfall minskat i vikt, och över hur lång tid?

DS.