Smulpaj
Är ute efter recept på smulpaj med så lite kolhydrater som möjligt. =) Nägon som kan hjälpa?
Ps. Gillar inte kokos så gärna utan det. =P
jag hade provat med kokosmjöl och fibrex. (kokosmjölet smakar inte kokos alls)
eller med mandelmjöl och fibrex.
om man har bakepro hemma kanske lite av det också.
Det blir minst kh med kokosmjölet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar göra smulpaj ibland. Då använder jag:
Kokosnötsmjöl(sväller mycket, börja med lite grann!)
Proteinpulver Nightpro vanilj(Kaseinprotein som är gott och mycket användbart när man bakar paj, muffins och annat fikabröd och våfflor. Finns hos bl.a. gymgrossisten)
Smör
1 ägg
En skvätt grädde
Sukrin eller annat sötningsmedel.
Blanda och smula på och grädda i lite lägre temp. än vanligt(kokosnötsmjölet blir lite snabbare bränt än vanligt mjöl).
Mandelmjöl (jag malde med mandelkvarn), smör och en nypa råsocker. Det var iofs jättelängesen jag gjorde det men jag har för mig att det blev gott!
Kokosmjöl smakar/luktar fortfarande en (hel) del kokos men inte alls lika mycket som kokosflingor - så det beror nog lite på hur mycket man inte gillar kokos. Det kostar lite att köpa, så försök prova av någon annans på något sätt om du är osäker först. (alternativt om du vet någon kompis som gärna tar över det om du inte gillar det).
Mandelmjöl är gott - personligen gillar jag hasselnötter i större bitar i smuldeg - finns även rostat hasselnötsmjöl att köpa, det är gott också.
Tycker dock inte att generellt blir inte smuldeg utan vetemjöl och socker riktigt samma konsistens som vanlig - men det blir gott ändå.
Det kokosmjölet jag har smakar inte något kokos, doftar lite sött men inte mer. bakar ett "vittbröd" på detta mjöl och det funkar mer än utmärkt. 
Har ett barn (vuxen) som inte gillar kokos överhuvudtaget, men detta går hur bra som helst. 

Är kokosmjöl vanliga kokosflingor som man maler själv eller finns det att köpa?
#6 det är INTE kokosflingor, kokosmjöl är en produkt som (likt pofiber är en produkt efter potatismjöl) blir kvar när man gjort kokosmjölk. har ingen eller knappt märkbar smak kvar av kokos, så vill man använda mjölet och det ska smaka kokos så bör man blanda med kokosflingor.
Jag gör ett "vittbröd" som är kanongott och som borde gå att rosta. 
Man bör bara veta att det är som med pofiber det innehåller mkt fibrer.
Jag köper via LCHFbutiken på nätet, men jag har hört att det finns i Sthlm i någon affär.
Det kokosmjölet har visst smak av kokos, men det kan vara individuellt om man känner det eller inte. Men det är både lukt och smak av kokos även om inte lika tydlig kokossmak som "vanliga" kokosflingor.
Själv har jag inget emot det, men gillar man inte kokos kan man nog ha mycket emot det.
jag har ett recept på rabarberpaj med smuldeg, du kan testa:
pajdegen:
75 gram smör
3/4 dl sukrin
1 dl mandelmjöl
0,5 dl fibrex
0,5 dl bake pro ( tål man inte det kan man tillsätta sojamjöl istället)
0,5 tsk bakpulver
en nypa vaniljpulver
pajfyllningen:
2 st rabarberstjälkar ( går säkert bra med ex. hallon istället)
2 msk sukrin
1 tsk kanel
ugnsvärme 200 grader.
skala och skiva rabarberna i små bitar, blanda rabarbern med sukrin o kanel. låt stå en stund och dra. Lägg rabarbern i en pajform.
mixa alla pajdegs ingredienserna i matberedare eller för hand och smula över rabarbern. Sätt in i ugnen.
grädda tills pajen antar en gyllenbrun färg. låt kallna och servera med vaniljgrädde.
jag har gjort den många gånger fast på soja mjöl istället för bakepro, eftersom jag inte tål laktos. Tycker den är riktigt god.
Jenny