Våffeldagen 25/3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Nu har jag investerat i ett dubbelt järn och på fredag är det våffeldagen.
Tänkte att veckans projekt skulle bli att experimentera fram bästa LCHF-våfflan! :)
Då jag bläddrar i min receptpärm med LCHF hittar jag bara ett recept (från topphälsa i dec då de hade LCHF-recept):
Våfflor utan kolhydrater
5-6 st
2 påsar mandel à 200g
50g smör
4 ägg
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 dl grädde
1/2 dl mjölk
"Mixa mandelmjöl. Smält smöret. Blanda mandelmjöl med resten av ingredienser och vispa lätt. Låt svälla 15 min. Tillsätt ev. lite vatten om smeten känns för tjock. Grädda i smort järn".
Jag har inte testat receptet (ännu!),
men känner instinktivt att det säkert finns bättre recept. Kanske utan mjölk, men med mer fiberhusk .. eller varför inte coccos?
Så hjälp mig: har ni andra recept som jag kan testa!?
Jag gör smet av:
2 dl kokos
2 dl grädde
4 ägg
Jag låter smeten svälla en dag innan jag använder den. Denna sats räcker till exakt sju våfflor.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag brukar göra mina så här:
3 ägg
1,5 dl grädde
0,5 dl kallt vatten
1 msk fiberhusk
låt svälla ca 30 min.
Jag brukar dubbla receptet.

Stort tack! Här ska gräddas våfflor!! :)
Antar att du Raphanus använder kkosflingorna som de är(?) Man kanska kan mixa/mala dem till mjöl med. Nu har jag många varianter att testa - kul!
#3 - Jag brukar köra kokosen i min matberedare till ett fint mjöl först. Glömde skriva det.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

Jag har dagen till ära ätit två vanliga riktiga våfflor med hallonsyt och grädde … en det var inte så gott som det brukar och det var enormt sött.
Jag har tänkt fuska och börja min våffeldag redan i morgon! 
Kul med lite nya varianter på våffelsmet (får jag testa vid tillfälle) själv gör jag alltid mina våfflor efter detta receptet:
LCHF VÅFFLOR, 4 laggar
Ingredienser:
3 ägg
1/2 dl smält SMÖR
3 msk mandelmjöl (finmixad mandel jag gör själv)
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
Gör så här:
Vispa ihop alla ingredienserna. Grädda våfflorna i ett våffeljärn.
servera med bärmos och vispad grädde.
Bärmos:
1 näve frysta jordgubbar eller hallon
några droppar vaniljarom
1 tsk sukrin ( kan uteslutas om man inte vill trigga igång sötsuget)
Jenny
Går det att göra våfflor utan ägg, månne?
#7 - vanliga våfflor med vetemjöl funkar ju utan ägg, men LCHF våfflor det har jag ingen aning om, du får testa! 
Jenny
Våffelrecept på vafflor.se
Recepten är dock icke LCHF - men som ni kan anpassa till LCHF om ni byter ut vetemjölet (& lite annat) ;-)
/L

Hur går det med testandet? Är ju sugen på att göra lite våfflor dagen till ära. Har testat att göra med kokosflingor tidigare men eftersom jag tycker väldigt illa om kokos-smaken så var det ingen hit för mig.
Blir fiberhusk-varianterna bra? Nån som testat med po-fiber?

#1 o 4: Ett recept utan fiber! tack raphanus! hur gör du i matberedaren? finaste rivskivan? jag körde riven kokos i en mixer vi ärvde från föräldrarna, gjorde inte mycket skillnad, eller var den gammal och slö 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag brukar göra Frukostvåfflor från LCHrecept.com. Jättegoda. Jag brukar göra en mindre sats som jag steker små plättar av i smörad stekpanna som med några bär blir en utmärkt frukost.
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 tsk fiberhusk
1 "knivsudd" bakpulver
#11 utan fiber, kokos är ju rätt rejält med fiber i?
#11 - Jag använder en Bullit med knivar, inte skiva. Sen blandat jag till hela smeten med samma knivar i samma kärl.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Äsch, jag har inget våffeljärn. Nån som har nåt tips på nåt bra substitut? Funkar en grillpanna kanske? Annars får jag väl steka vanliga plättar istället. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Strunta i förra frågan, stekte fluffiga plättar av smeten istället. :-) Blev gott det med. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus