Kokosfett... ?
Jag har läst många inlägg här där det pratas mycket om kokosfett i mat och drycker. Och jag har sett att de säljer ekologiskt kokosfett i LCHF-butiken som finns på nätet.
Nu undrar jag om det kokosfettet som finns i vanliga livsmedelsbutiker typ det som man brukar göra ischoklad av, också går lika bra att använda till matlagning, desserter m.m då man äter enligt lchf?
Eller är det ett annat sorts fett, och vad är det för skillnad i så fall?
Jenny
Det kokosfettet är härdat och därför inte lika nyttigt.
Okej… så då måste man alltså köpa det i LCHF-butiken, finns ingen annanstanms man kan få tag på det?
Jenny
De går utmärkt att använda det i butiken, om det skulle vara någon skillnad på nyttighet så är det marginellt, mig veterligen så finns det inga bevis på det, i vilket fall inte en skillnad som motiverar att det ekologiska kostar 1000% mer =)
Tyvärr kan jag inte äta kokosfett då jag blir så otroligt dålig i magen=(
/Micke
Kokosfett brukar finnas i hälsokostaffärer eller i vissa affärer som säljer asiatisk/orientalisk mat. Burken jag köpte från en hälsokostaffär här i Vasa var av märket Cocovi, det är en färskpressad extra virgin kokosolja. I Sverige finns något som heter Cocosa. Ett kilo kostade knappa 20€. Oljan som är i fast form i våra rumstemperaturer, doftar friskt av kokos, vilket jag ser som ett tecken på att den varit just färsk när den pressats. Det har jag läst indikationer på att inte är fallet med många icke-färskpressade oljor som man behandlat så de ska tappa smak och lukt, men är inte säker på saken.
Kokosfettet i silverpaketet lär inte vara så bra, precis som #1 säger, men jag använder det ibland till stekning främst för att få slut på paketet. Köper nog inte det igen.
Kokosoljan använder jag främst i yoghurt. Smälter försiktigt i mikron 2 msk kokosfett, och rör sen ner en dryg halv deciliter turkisk/grekisk yoghurt och nån annan smakgivare, eventuellt lite linfrön och kanske även lite mascarpone. Det tycker jag blir gott, en del av en stadig frukost. Kokosfett (eller vilket annat fett som helst) i kaffe eller te tyckte jag blev vidrigt…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Silverpaketet var tills helt nyligen helt ok men sedan ändrade Unilever tillvekningsmetoden och började härda det. Och då slutade jag köpa det. Var och en gör som detn vill givetvis, med detta som med allt annat!
1000 % mer var en våldsam överdrift förstås
det finns en del märken (vissa COOP har visst 5-kilos hinkar ) där kilopriset inte är det dubbla ens.

Jag har köpt mitt kokosfett på Ica Maxi. Kung Markattas extra virgin. rätt liten burk för strax under 40 spänn.
Pennylane/ 1000% dyrare var faktiskt ingen överdrift men förstår nu att det finns billigare alternativ =)
jag köper också kung markattas ekologiska extra virgin =) och just på ica maxi 36kr har jag för mig, men är en ganska liten burk som jag gör slut på ganska fort :D
# 8 så du hittar kokosfett för över 10 000 kronor kilot!?
Eller det kanske blev fel förresten
räknade nog gånger istället för plus…
Om jag köper en silver paket för 20:- Eller som senast då jag köpte en 500g burk för ca 200:-,,,Hur många procent dyrare är då burken? =)
#10 Haha förstår att de blev fel, 10000:- hade jag nog inte betalat för kokosfett =)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Biofood har ett ekologiskt som jag köpt på COOP, för 44,90 för 400 gram.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Citygross har ett silverpaket från Alba Dalby som jag läst om tidigare här på KIF och som är ok att använda!
har dock för mig att någon skrev att även det är härdat numera? Tidigare var även det andra ok. Bortsett från att många vill bojkotta Unilever.
Jag köpte Cocosa Pure 500 ml i hälsokostaffären Life. Kostade väl 15:- mer än den billigaste burken jag sett på nätet, men så slapp man ju frakten också.
Vanliga billiga kokosflingor innehåller kokosfett. Det är ju själva råvaran. Flingorna är riven torkad kokosnöt.

#17 Ja, fast kolla hur mycket fett man får i förhållande till hur många gram kolhydrat. Kokosfett är rent fett och inget annat. Kokosflingor är ok att använda till vissa saker, men inte kan det ersätta en sked kokosfett i kaffet!
Mitt senaste kokosfettinköp var på Götgatsbackens hälsokost, de hade ett förbluffande utbud, minst 10 olika varianter! Jag fastnade för Kung Markatta 225 ml 49:- och Crearome 500g för 74:-, men den sistnämnda tyckte jag inte var lika god. Mindre kokossmak och konsistensen gör att det känns lite som att äta tjock hudkräm på nåt vis (jag smakar alltid lite från skeden innan jag stoppar ner den i kaffet).
Silverpaketet använder jag att steka i, men numera tar jag en omväg till Daglivs vid Fridhemsplan för att köpa Alba Dalbys, och passar då på att köpa Biofood kallpressat kokosfett hyfsat billigt också. Men sist var det slut hos leverantören, därav turen till hälsokosten!
Åh, tusen tack för alla tips jag fått!! 
Kung Markatta oljan lät ju bra, var in på deras hemsida o kollade, så även Bifood. Brukar handla på ICA Maxi, så det måste jag kolla nästa gång jag ska dit.
Kom på att jag faktiskt köpte Kung Markattas kokosmjölk här om dagen för jag ville testa en ny sort, då vi skulle ha kycklingwook till middag. Den var riktigt god, och smakade verkligen kokos!
Jenny
Tack Zepp för att du visade återförsäljarna för Biofood.
Jag har de sista två åren beställt cocosfett av en vännina när hon varit och hälsat på sina föräldrar eller när jag har hälsat på henne. Jag hittade på en hälsokost på hennes ort 15 mil från mej, på hälsokosten i mitt samhälle har de bara Cocosa för 220 kr/½kg.
På listan stod det ett ställe, som jag inte viste om, som ligge 2km från mitt jobb. Så idag har jag köpt 1kg Biofoods cocosfett för 100kr. Härligt att kunna handla på nära håll.
#20: 220:- för 1/2 kg Cocosa? OH LORD! Jag tyckte mina 92:- på hälsokostaffären var ett överpris.
Den som smakar cocos.
Kanske på tiden att vi ställer krav på tillgängligheten av bra kokkosolja till hyfsade priser. Det ska inte behöva vara en lyxartikel. Tror absolut inte att det kommer odlarna till del om vi betalar överpris. Det är ju mestadels U-länderna som producerar, tyvärr så är det sällan ursprungsbefolkningen som äger plantagerna, det är oftast bara deras underbetalda arbetskraft som utnyttjas.
Cocovi som är ett finskt bolag säljer bl.a. enlitersburkar för 19,50€ och treliters för ca 49,95€. Jag använder det och är väldigt nöjd med det. Doftar och smakar friskt av kokos, verkar vara av mycket bra kvalitet. Riktigt gott att blanda i yoghurt. :-)
http://cocovishop.com/fi/tuotteet/kat/18/kookosoljy
Tyvärr är sidan på finska och språkalternativ tycks inte finnas, men om nån är intresserad av deras kokosolja kan man kanske fråga efter produkterna via e-post? De har också mycket annat intressant som de säljer. Kanske de har planer på att utvidga marknaden mot Sverige och övriga norden också? Adressen är enligt hemsidan info@cocovishop.com.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#22: Ah. Det som smakar kokos kostar mer ja, 149:- för ½ kg här.
jag var in till stan här om dagen o slank in på en hälsokostbutik, där de sålde både kokosmjölet, cocosa oil, Kungmarkattas kokosolja m.m..
Där tog de 59 kr för en liten burk à 225 ml kokosolja av märket Kung Markatta och för Cocosa extra virgin oil kostade 199 kr à 500 ml - båda har smak o doft av kokos. Sen hade de en Cocosa Pure oli 500 ml för 99 kr - helt smak o doftfri. Men eftersom jag är en äkta smålänning
så fick det bli en liten burk kokosolja (Kung Markatta) på Ica Maxi idag för 35 kr istället. Men jag köpte en påse kokosmjöl för 95 kr…. så den får jag använda med andakt nu. Jisses vad dyrt!!
Tänkte jag åker in till hälsokosten en dag framöver o köper den stora burken luktfria Cocosa oljan för 99 kr. Eftersom resten av familjen också äter av maten jag lagar, så måste oljan vara så neutral som möjligt.
Jenny
# 25
Det var ett bra pris. Vilken affär har ett så bra pris?