Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 19420 ggr
pinopeng
21

Förvirring om kokosfett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det här blir mitt första inlägg även fast jag hängt runt här ett tag, det har helt enkelt funnits svar på alla mina frågor utan att behöva skriva nåt.

Nu är jag dock förvirrad. På många trådar här om kokosfettet som finns i det silvriga paketet, unilever, skriver många av er att det inte är härdat eftersom det inte behöver härdas då det stelnar naturligt. Men på mitt nyinköpta silvriga paket står det såhär:

"Ingredienser: Härdat kokosfett"

Hur kan alla då säga att det inte är härdat när det står så tydligt? Vad är det jag missat?

Wildrat
0

Står det härdat så är det väl det. Det har inte stått så förut och eg finns det ju ingen anledning att härda fettet. Köp nåt annat, härdat fett är det allra sämsta för hälsan.

pinopeng
1

Ja, jag har inte vågat äta något av det av just den anledningen och tittade inte i innehållsförteckningen när jag köpte det. Jag får använda det till hårinpackning istället helt enkelt!

skogs-tolva
0

Jag hade fullt för mig att det var naturligt härdat fett, att det smälter vi 23-25 graders värme och kan stelna av sig själv vid lägre temperatur - var signifikant för just av naturen härdat fett…?

egensinnig
2

Det kokosfett som säljs i kyldisken i vanliga mataffärer ÄR härdat ( ej av naturen). Kallpressat är helt klart att föredra ur närings och kvalitetssynpunkt.

Här finn en intressant länk med mycket info om kokosfett/olja

http://matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/kokosolja-kallpressad-medicin/

Wtn3
0

Tidigare har det inte stått härdat på förpackningen, och de som mailat Unilever hade fått till svar att kokosfettet varken var härdat eller omestrat. Antingen ljög tillverkaren då eller så har de ändrat tillverkningsprocessen.

bustas
0

Har ett paket i kylen (9 -12 månader gammalt) och där står inget om "härdat". Bevisligen har de lagt till "härdat" och troligtvis var det nog härdat även innan men att de nu kännt sig tvingade att skriva dit verkligheten.

Adur
0

Mitt silverpaket har bäst-före-datum 11 mars 2011 och det står ingenting om härdat. De har väl ändrat förpackningarna nyligen.

Som tur är, använder jag knappt silverpaketen längre. Glad

[Pennylane1]
1

här förklarar unilever ang. sitt kokosfett

pinopeng
0

Det är alltså okej att äta härdat fett så länge det är fullhärdat?

skogs-tolva
0

och här står det mer objektivt om saken.

Wildrat
0

#9 Nja, fullhärdat fett innehåller inte transfetter som vi vet är farliga för hälsan men ingen vet vad fullhärdade fetter gör. Ingen har undersökt det och inte heller vad som händer i kroppen med omestrade fetter.

Pasi
0

De har tidigare bedyrat för mig att deras kokosfett inte genomgått någon form av härdning eller omvandling. Nu är frågan om de ljugit om detta hela tiden!?
Bojkotta Unilever!Skrikandes

#9 De transfetter som finns i "delvis härdat" fett, vet man är skadliga - fel antal kolatomer och fel typ, medans transfetter från "ko" (t ex i mjölk) är nyttiga.
Även om producent garanterar att det inte finns nåt onyttigt transfett i fullhärdat fett, så är det inte säkert att det är ofarligt. Who knows?
Bättre att välja ett fett man vet är nyttigt/neutralt.

Zepp
0

Har mailat Unilever.. skall bli intressant att se vad de svarar.

Kanske lika bra att bojkotta allt som det står Unilevver på?

Men det är lätt att kolla om det är härdat, för naturligt kokosfett smälter vid 24-26 grader.

Vet att man härdar i varmare länder speciellt för att de har högre dagstemeperaturer.

Och då är kunderna bagerier och andra tillverkare som inte vill att deras bakelser/choklad skall smälta redan i butiken.

Egentligen är jag rätt förvånad, för härdningen innebär en merkostnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

egensinnig
0

13# Unilevers smälter också vid samma temperatur. Jag använder det när jag gör figurer och tårtor i sugarpaste. Har alltid en skål på bordet som jag smörjer händerna med och den smälter vid 24 grader ungefär.

Zepp
0

Jo de gånger jag har haft det hemma har jag inte märkt skillnad.

Zepp
0

Nu har jag fått svar från Unilever.

Tack för ditt mejl.

Det är ett nytt recept på Cocosfettet, och det är därför som den numera är härdad.
Hoppas att du är hjälpt av svaret.

Vänliga hälsningar

Anulina Svensson
Konsumentkontakt
Unilever Sverige AB

Jaha.. lika bara att slopa allt som står Unilever på, kan dom inte göra något alls som kan betraktas som tjänlig föda?

[Pennylane1]
0

ja det var ju skit! Nu får det bli annat kokosfett!

Zepp
0

Jag tänker inte ens svara och tipsa dem om att det är en ökad efterfrågtan på ohärdat kokosfett.. som väl är så finns det andra leverantörer som kan få tjäna sig en hacka nu när Unilevers försäljning minskar.

[Sias]
0

Gunnar Lindgren skriver i sitt  nyhetsbrev 2010-10-21 om just kokoksfett - "redovsar" svar från Unilever och Biofood.på frånor om tillverkningsprocessen. Kanske någon som kan, kan "länka" till det. Jag vet inte hur man gör.

"Processen är densamma som för gamla margariner gjorda med härdade fetter….." står det bland annat om Unilever´s.

Verkar inte alls bra!

Chinilla
0

Skit också!! Rynkar på näsan

Kan någon tipsa om var man får tag på annat kokosfett som är nästan lika billigt. Jag är arbetslös och har absolut inte råd just nu med dyra kokosfett från hälsobutiker och liknande.

Lisabet
0

Det finns vissa affärer som har ett silverpaket från Alba Dalby, till ung. samma pris. Vet inte hur det tillverkas, och jag köper det inte längre eftersom jag gått över till Crearomes.

pinopeng
0

Idiotiskt! Men bra att ha fått klarhet i frågan.

byggarn30
0

Innebär alltså detta att en del av nyttigheten, alltså att en stor del av innehållet är korta fettkedjor och därför kan höja ämnes/fett- omsättningen, är borta ur "silverpaketen"?

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mnjae.. det är nog de fler och enkelomättade fetterna som är härdade men Lauruinsyran är ju redan mättad från början och det är väl tveksamt om denna förändrats.

Iallafall så undviker jag sådan mat som är kemiskt härdad med vad allt det innebär av konstiga fetter och rester av processkemikalier.

Cessy
0

#4 Din länk bjöd på intressant läsning.Glad

Den gjorde mig fortsatt övertygad om att kokosfett är nyttigt för oss människor. Fast 3-4 msk kokosfett om dagen - dit når jag nog aldrig, men ska göra mitt bästa för att öka på mitt intag lite grand i alla fall.

Tycker det här är en djungel - vilket kokosfett man ska använda o vad de eg. anger eller inte anger på paketen/burkarna. Nå det står kallpressad på mina burkar så då hoppas jag att det innebär att den inte är härdad.

byggarn30
0

#25 - kallpressad beskriver hur man extraherar fettet ur kokosen. Härdat är en process som eventuellt görs sedan.

Cessy
0

#26 mm … då gäller det bara o hoppas där de inte anger detta att den inte är härdad då.

therese30
0

#19 Här är en länk från Zarah Öbergs blogg med redovisningen från Gunnar Lindgrens nyhetsbrev

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

Wildrat
0

#27 Är den härdad så ska det stå på förpackningen.

Kallpressad betyder att fettet pressats ur kopran (fruktköttet) utan uppvärmning.

Zepp
0

Lagen kräver att härdat skall stå på förpackningen om så är fallet.

Cessy
0

#30 Gäller det bara i Sverige? Tänker ju på det som diskuteras nu om att beställa från USA eller ska det stå om det är härdat även på utländska tillverkare? Har ju bara använt Cocosa hitentills o det är inte härdat i alla fall, men intressant o veta om det går få tag i kokosfett då från USA o samtidigt kunna utläsa om det är härdat eller inte så att jag inte beställer fel.

Zepp
0

Ingen aning faktis, det skilljer lite mellan olika länder.. men i väst är nog lagstiftningen snarlik.

Däremot kan det vara lite olika hur saker och ting skall anges. tex USA, netto och bruttokolhydrater.

Där netto är det vi kallar digesterbara kolhydrater och det som blir över från brutto när man dragit ifrån netto anger vi fibrer.

Cessy
0

#32 Oki-Doki - tack för svar. Ja överhuvudtaget är det en djungel o beställa (tänker t.ex. kokosfett, mandelmjöl, kokosnötsmjöl m.m.) o veta att man beställer rätt. För olika länder anger olika på paketena så det kan vara svårt o veta om man får hem rätt. Oftast kommer ju även preparat köpta i svenska hälsokostbutiker från andra länder o det är inte alltid så lätt o utläsa innehållsförteckningen ordentligt.