Socker till sjuka barn?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En bekant till mej har en liten kille på drygt ett år. Han började på dagis i början på februari och därefter haft 7 svåra förkylningar med hög feber (närmare 40 grader) och svårt med andningen. Den lokala vårdcentralen har skrivit ut olika penicillinkurer. Men förkylningarna har återkommit. I början på denna vecka åkte föräldrarna till akutmottagningen och där förkastade läkaren penicillinbehandling och gav i stället Brikanyl i flytande form. Samtidigt blev föräldrarna rekommenderade att ge honom mycket saft och läsk för att han skulle bli piggare och röra sig mer. Detta skulle bidra till att han blev frisk fortare.
Ligger det något i detta? Jag föreslog att de skulle plocka bort socker och vitt mjöl, men eftersom hela familjen dricker mycket CocaCola, så har ju läkaren gett "tillåtelse" till att fortsätta.
Socker sänker immunförsvaret… Läste för ett tag sen att en dos/portion innehållande socker kan förlama eller iaf bromsa immunförsvaret upp till ett dygn om man har otur, och då är det fritt fram för bacilurer och virusar bäst de vill..
Så lågsocker är bra om man är lättsjukad… ;) Energi så man orkar springa och röra sig kan man få på många andra sätt, kokosfett tex..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tror faktiskt att sjuka ungar behöver lite socker i botten. När ett litet barn är sjukt är det viktigaste att de överhuvudtaget får i sig lite mat och mycket dryck, och det är mycket enklare om det smakar gott.inte alltid magen accepterar enbart vatten heller när man är krasslig.
Själv är jag just nu mer förkyld än jag varit på nästan ett år. Har krupit ner i luftrören och vägrar ge sig, så jag måste till vårdcentralen imorn. Fortfarande lite feber efter 9 dagar.
Har gått på lchf ett par månader nu. 

# Tror att det är som Du säger. Själv har jag ätit LCHF i snart 3 år och inte varit så mycket förkyld som innan, så socker tror jag inte är ett måste för tillfriskning.
#2) Menade inte att man ska utesluta kolhydrater/sockerarter helt, men man behöver väl inte ge ungarna saft och läsk som första förslag? Kan man få i dom bättre energikällor vore väl det att föredra? 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade