Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5598 ggr
Fiana
0

lchf? recept, problematiskt för nybörjare?

Kikar till och från på sidan lchfrecept.com och hittat över tid en hel del recept att inspireras av - men allteftersom sidan växt ganska kraftigt på sistone har jag börjat fundera på ett problem.

Äldre lchf-"rävar" som vet alldeles utmärkt vad som fungerar för dem och inte lär ju inte ha problem att se vilka recept som är "vettiga" och inte samt vilka ingredienser man kanske måste byta ut, men för nybörjare måste det vara mycket svårare.

Det börjar nämligen bli mer och mer recept som helt enkelt inte är särskilt lchf alls, fulla med ingredienser som inte "hör hemma" i allmänhet eller med nästan helt avsaknad av fett etc.

Man kan ju dividera om saker som morötter är "ok" eller inte, om den med onyttiga fettsyrorna jordnöten är bra eller inte, men det är ju inga större "problem" med eller utan dessa, inte heller att mycket varit mer lämpade för fest recept eller recept med helt orimliga mängder grädde (typ 4 dl per portion etc.). Men nu menar jag sådant som recept fulla med stora mängder ketchup eller socker i andra former, pulversåser, mager matlagningsgrädde, stora mängder frukt eller helt enkelt super magra recept (där man skulle gissa ratio ner under 0.5 t o m).

Hur ska nybörjare kunna sålla detta om de inte har gedigen grundkunskap? Det måste bli väldigt förvirrande om vad som är "ok" råvaror och inte.

Det känns så kluvet att man mer och mer känner sig manad att rekommendera nybörjare att helt hålla sig borta från liknande sidor (istället för att bara tänka på att recepten i lchf-kokböcker i mångt och mycket är mer festbetonade recept och kanske inte funkar så bra om man lagar bara mat efter det då det lätt blir väl stora mängder grädde etc.) innan de kan ordentligt vad som funkar och inte.

Vet inte riktigt hur man kunde lösa det på ett bra sätt, men känns så kluvet när man läser recept där man bemödat sig om gräsbeteskött och använder redix till att reda när resten av receptet helt är utan fett och baserat på ketchup och chilisås (bara ett exempel som jag kikade på idag). Det känns som något gått tokigt då.

[ngupa]
0

Hejsan! Glad

Det är mitt recept du hänvisar till.

500 g gräsbetesnötfärs
1-2 gula lökar
30 g smör
salt och peppar
1/2 dl tomatketchup (60g)
1 msk chilisås (10g)
1 msk tomatpuré
2 dl vatten uppvispat med 1/2 tsk redix

jag kan hålla med dig om att det ev behövs fettas upp lite mer, ex 50 g smör och man kan ju med fördel hälla på 2 dl grädde. Nu lagades den inte så då då maken gillar såsen just så här i sitt ursprungsrecept. Jag brukar själv lägga på en extra klick smör direkt i tallriken.

Jag ber om ursäkt om jag fått dig att bli upprörd över detta att den är baserad på ketchup och chilisås. Oskyldig

Det har absolut inte varit min mening att lura nytillkomna lchf´are.

För att förtydliga lite om ketchupen och chilisåsen, så har min ketchup 16 g kh per 100 g och chilisåsen 26 g per 100g. I receptet anävänds 60 g ketchup och 10 g chilisås. Torde inte bli några jätte mängder kolhydrater (ca 10g) för den som kan tillåta sig lite socker och för den som äter en liberal LCHF.

Redixen använder jag för vi kan inte äta spannmål/gluten.

karinafp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kanske skulle vara till hjälp för alla om den som lägger in ett recept samtidigt talar om hur många gram kolhydrater en portion innehåller. Då blir det lättare att välja. Brasklappen "för den som kan tillåta sig lite socker och för den som äter en liberal LCHF" är långt ifrån tillräcklig för nybörjare. Då behöver man ju raka motsatsen, dvs hjälp att hitta recept som VERKLIGEN är strikt LCHF och som man kan laga efter rakt av.

[ngupa]
0

kanske det, problemet blir nog då att många inte skulle lägg ut recept då alla inte kan räkna ut alla dessa parametrar.

Sedan kollas ju alla recept innan de läggs ut av lchf recept siten. Skrattande

Kanske siten skulle ha en policy omkring det att man/de skriver lågt, mellanhögt och högt kh… inte vet jag. Obestämd

[ngupa]
0

För nöjes skulll så gick jag in på Min mat och lade in ursprungs receptet, med den lilla skillnaden att jag fick minska lite på mängden ketchupen då jag inte hittade den med lägst kh innehåll där….

och så illa att det inte är LCHF den middagen vi åt äromdagen är det ju inte  Glad fanns ju ganska rikligt med fett ändå trots allt….

Energi kcal:

1299,10

Energi kJ:

5432,10

Proteiner:

97,09

Fiber:

1,32

Kolhydrater:

11,33

Vatten:

427,28

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

96,73

Kolesterol:

346,80

E-mättade:

35,14

Mättade:

50,67

F-mättade:

3,56

3% kolhydrater

30%protein

67% fett

nobban7
0

#2 Varför behöver särskilt nybörjare verkligt strikt lchf? Kan det inte vara bättre att sakta få växa in i tänket och få en egen förståelse för vad man kan och inte kan äta?

karinafp
0

Men det blir ju inte LCHF bara för att man öser på med fett, man måste hålla ner kolhydraterna också. Över 11g kolhydrater är mer än halva mitt dagsintag. Sådant vet man inte om man är nybörjare och letar efter lämpliga recept. Någon form av tydliggörande behövs.

JazzBass
0

Det första man som LCHF-are borde se till att lära sig är ungefär hur mycket kolhydrater olika livsmedel innehåller. Sen är det viktigt att tänka på den absoluta mängden man äter eller dricker. Det är det som är avgörande.

Kolhydrater per 100g:

Bröd: ca 40-60g

Kokt pasta: 20g

Kokt ris: ca 30g

Rotsaker: 2-18g

Färsk frukt och fruktjuice: 5-20g

Grönsaker: 0-5g

Vad gäller smaksättare eller redningsmjöl är jag själv inte så strikt, då mängderna per portion ofta är väldigt små. (Tomaterna eller paprikan man lägger i såsen har större betydelse, så man ska inte sila mygg och svälja elefanter). Här är en tabell från fineli.fi med energiinnehållet i några olika kryddsåser:

http://www.fineli.fi/compbyfood.php?class=spisauce&specdiet=none&cmpclass=macrocmp&classif=fuclass&lang=sv

Värdena måste man ta med en nypa salt då olika producenter har olika recept. Tabellen kan dock fungera som riktgivande i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

nobban7
0

#6 Ja, det är ju just det LCHF står för. Tror du inte att man förstår det även om man är nybörjare?
Om man ser lchf som en kostomläggning för resten av livet tror jag det kan vara större risk att man tröttnar om man ska vara alltför strikt redan från början. Kanske får man också den effekt man önskar även om man inte har samma gräns för kolhydratintag som du.

[ngupa]
0

#7 tack för den listan! Skrattande

jag ser det också så som du att ibland kan lite smaksättare som ketchup eller ett par små saltgurkaskivor få plats i min "ranson".

jag äter ju i flesta fall bara 2 gånger omdagen och om halva min ranson kh då kommer vid middagen är helt ok för mig. Oftast är ju ett mål helt utan dem.

#5 Ja alla har vi väl varit nya och jag växte in i tänket och lärde mig succesivt, det tror jag nog alla andra också gör.

och jag var inte superstrikt som ny, det hade aldrig gått då att "överleva" och framförallt hållavid kosten, det var senare som jag striktade upp mig och nu är jag för det mesta väldigt strikt och gör mina "utsvävningar" ibland med saker med högre kh innehåll men man tar ju så lite Flört

Fiana
0

Oavsett hur man vider och vänder på saken är inte ett recept där allt förutom köttet är sockerbaserade "varor" ett lchf-recept. Tyvärr så är det inte det, ketchup är en råvara som inte hör dit. Framförallt inte i ett middagsrecept att de kolhydrater som ingår i största del kommer från socker. Det är heller ingen ok brasklapp att "ja men jag har ju hittat min egen ketchup som inte har socker alls och i receptet skriva "ketchup""Att sockra även middagsmat mer än möjligen några korn hör helt enkelt inte in. (obs inget som säger att man personligen inte får äta det om det funkar, men det gör det inte till lchf för det, men att sprida under som "lchf-recept" så bidrar man snarare bara till missförstånd).

Nu inte sagt heller att alla recept behöver vara strikta (även om det nog kan ställa till problem för många nybörjare även det med "motstridiga" råd med morötter etc så är det fortfarande en grönsak t ex). Man kan få ihop ett väldigt kolhydratrikt recept med något så när lchfingredienser beroende på mängderna.

Allt jag lagar faller inte heller inom "lchf-recept"-kategori, jag äter det ändå för jag vet att det fungerar i rätt sammanhang och frekvens, men det gör dem inte till att de passar in som lchf eller att jag skulle publicera dem som det.

Låt mig ta ett exempel. Låt säga att jag en dag äter några gelégodisar och att det funkar för mig, vem vet jag kanske äter dem varje dag - skulle det då göra socker och tillsatssprängfyllda gelégodisar till lchf-mat?

Sedan tror jag några här ovan helt missat alla "misslyckade nybörjartrådar" med förtvivlade nybörjare som vill ge upp för "lchf funkar ju inte" - när någon insisterar att de ändå ska skriva in vad de faktiskt äter så är det inte ovanligt alls att det visar sig helt enkelt inte alls vara lchf. De blir upprörda för de har ju "minsann" plockat alls sina recept från lchf-recept sidor/bloggar etc för att sätta ihop sin meny. Alternativt så "ja, men i massor av lchf-recept jag ser är det ju xx ingrediens i - då måste det ju vara ok?"

Om jag lägger in ett efterättsrecept baserat på hallonbåtar på den sidan kan jag nog vara säker på att jag hinner få åtminståne några nybörjare att prova det innan någon ser det och kommenterar att det inte passar in. Har jag riktigt "tur" så kanske de också säger till några kompisar att oh fan vilken god hallonbåts-efterrätt jag åt igår, "men äter inte du lchf"? jo, men jag hittade ju receptet på lchfrecept sidan ju!

[ErikSvensson]
0

Just därför som man inte ska äta efter en bokstavskombination. Tycker folk krånglar till det mer än man behöver, har man riktlinjer så får man prova sig fram till vad som funkar. Ju större LCHF blir desto mer fel kommer det bli överallt. Folk gör egna tolkningar och till slut så kommer LCHF inte vara LCHF längre.

Jag äter numera kolhydratreducerat, det täcker mitt syfte. Vill någon veta mer om råvarorna jag äter så får de fråga, svårare än så behöver man inte göra det för ingen bryr sig om man äter efter 'diet xx'.

Fiana
0

#11 När man vet vad som funkar för en själv är det ju sällan något problem. Problemet jag ville belysa här är att sådana sidor "stämplar" recept som att vara lchf oavsett vad de innehåller - och vääääääääldigt många (speciellt nybörjare) använder det som måttstock på vad som är lchf - ligger det på en sådan sida så antar de per automatik att det måste vara "ok" eller "bra", för att sedan dra slutsatsen att "lchf funkar inte"

[ErikSvensson]
0

Fast är det inte lättare att bara tala om för folk då vad du äter och vilka riktlinjer du har? Ordet LCHF har ändå förstörts av media som en fettdiet och annat så jag förstår inte riktigt varför man vill använda det längre. Visst tar det längre tid att förklara att man inte äter spannmål, margariner och ev. håller sig under 20 gr kolhydrater/dag men det är betydligt bättre än att ha ett universalt samlingsnamn.

[ngupa]
0

Ja, för mig har det mer och mer blivit viktigt att visa att lchf maten inte "dryper av fett" utan ser ut i stort sett som vilken annan mat som helst, att den inte är krångligare än sk vanlig mat. Vilket många har fått för sig.

Det är därför jag är Medarbetare på Matlust bland "vanligt"folk och lägger ut mina lchf-recept, och även lägger ut på LCHF recept.

Jag säger mer och mer också bara lågkålhydratskost. Kolhydratreducerat ligger dock bättre i munnen märker jag. Skrattande

JazzBass
0

Ja, ngupa slår huvudet på spiken i första stycket i inlägg #14. Jag vill gärna se mer husmanskost bland LCHF-recepten. Det finns en överrepresentation av brödsubstitut med underliga ingredienser inga icke-lchf:are har i sina skafferier, och efterrätter med främmande och skrämmande sötningsmedel av alla de slag. Guarkärnmjöl som är en väldigt vanlig industritillsats med numret E412 (förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel) finns också med ibland och säljs bl.a. i LCHF-butiken, om än i eko-version.

Jag tror dessa underliga ingredienser skrämmer bort många och bidrar till att vissa kallar LCHF för "sekt". Även det att många har i så mycket fett man bara kan i allt man äter och dricker tror jag kan ha liknande effekt.

nobban7
0

#15 Att det finns en överrepresentation av brödsubstitut bland recepten beror nog på att det mesta vi äter faktiskt är husmanskost, "vanlig mat", och det är oftast inte nåt som man lägger ut recepten på.

Minorca
0

Jag tycker att det bra om det  finnas olika typer av recept, för vi alla är vi olika och i olika stadier av vår LCHF resa. Om jag vill gå ner i vikt kan jag begrännsa mina kolhydrater till 20g per dag eller UFO eller fakir, men jag kan inte tänka mej att fakira "resten av mitt liv" för hoppningsvis några decennium. Men jag vill äta LCHF men inte så strickt alltid, sedan finns det "högkolhydrat stinna" livsmedel som tex vitlök som man inte äter i några mängder men god som smaksättare.

athiria
0

Har inte läst hela tråden, men mycket av problemet kan nog spåras till att folk inte vet var gränserna ligger. Vad är strikt LCHF? Vad är "liberal?"

[ngupa]
0

#18 man brukar väl säga att under 20 g om dagen är en strikt lchf och över det liberal?

Sedan finns det ju de som vill ligga UFO = under fem om dagen och så finns det ju fakir.

jag tror någonstans att folk själva är intelligenta nog att lära sig var man själv måste ligga och i vilka perioder man ligger var.

och detta mitt recept som hänvisades till i #0 ligger på ca 11 gram för TVÅ portioner ska väl också påpekas och kommer ju då väl under en strikt LCHF (tom nästan en UFO), man har då ca 15 kh kvar att "frossa" i under dagen Skrattande

#6  kanske ska påtala att receptet är för 2 portioner, 500 g köttfärs äter inte jag vid 1 middag, gör du?

karinafp
0

Rent allmänt tycker jag väl att ett recept som presenteras som LCHF inte ska behöva en massa förklaringar i efterhand. Som TS skriver från början, kan det vara problematiskt för nybörjare som självklart tar alla recept här som "godkända" att äta fritt av. Sådant som beräknat antal portioner och kolhydratsinnehåll borde framgå redan från början, så man som nybörjare vet vad man ger sig in på. Är man ny så vet man inte vad man ska titta efter eller hur man ska förhålla sig till de olika ingredienserna. Sedan, #19, tycker jag det inte finns någon anledning att vara spydig för att du glömde att ange dessa viktiga saker i ditt ursprungsrecept. Det finns faktiskt folk här som äter 500 g köttfärs till ett mål. Många som äter bara ett mål mat om dagen, men då äter rejält. Dessutom är under 20 g kolhydrater inte att betrakta som "strikt", eftersom det är den gräns man brukar hålla sig under när man börjar med LCHF. Det är först efter ett tag som man eventuellt kan öka på andelen kolhydrater, OM kroppen klarar av det. Upp till 100 g om dagen är det nog inte många här som äter och fortfarande kallar det LCHF.

JazzBass
0

En intressant notering jag gjorde igår då jag bekantade mig med den finska sajten karppaus.info, var att 20g kh/d verkar uppfattas som en verkligt strikt diet, och att 100g kh/d är en vanligare "gräns". Såg också att flera recept innehöll mjölprodukter om än i mindre utsträckning än normalt. Termen LCHF är rätt okänd i det finskspråkiga Finland, utan man använder sig av termen "karppaaja" istället, ett nyskapat ord som betyder en person som äter mycket lite kolhydrater. "Karppaus" syftar på beteendet att äta mycket lite kolhydrater.

Jag startar en annan tråd om saken, det skulle vara intressant att veta vad det egentligen finns för belägg för att definitionen för LCHF ska ligga just vid 20g kh/d. Det är väl vad Atkins rekommenderar vid starten av en viktminskningskur, men annars?

[ngupa]
0

ja, läser en nybörjare #20 och sedan #21 så blir det förvirring, den ena säger att 20 g inte är strikt och den andre menar att det kan vara det.

ja jösses och allt det för att någon #0 blir upprörd av lite ketchup och chilisås Förvånad och ev andra recept som inte motsvarar en tänkt gräns.

och # 20, i mitt urspungsrecept står det visst att det är 2 port. Receptet är inte inlagt i denna tråd utan bara ingredienserna, och en uträkning i Min Mat för att förtydliga att receptet visst kan ingå i en LCHF diet tom en UFO (om man tillåter sig lite kh i form av socker)

OCH receptet i sitt ursprung kan mkt väl fungera i en UFO som i min värld i alla fall är superstrikt. Möjligtvis har du andra referensramar än jag.Obestämd

Detta recept är definitivt ingen NCHF eller vLCHF och jag skulle säga att det är inga av mina recept.

[ngupa]
0

#21 vart hittar jag den tråden? Glad

en sådan diskussion var väldigt het och lång inne hos kostdoktorn för ett tag sedan….

[ngupa]
0

#21 Hittade den!

[ngupa]
0

Lägger in denna sammanställning ifall nybörjare hittar denna tråd och vill veta och inte vandra i förvirring för länge…

Denna sammanställning finner man i LCHF-Magasinet

• Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
  • Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
  • Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
  • 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
  • 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost

Av denna sammanställning (om nu den ska gälla) betyder att allt från 25 g/dagen är LCHF och man tom sätter gränsen  på 50g/dagen som en övre gräns för att få kallas LCHF.

Fiana
0

Nu "klampade" ju receptskrivaren in här och kände sig lite "trampad på tårna" - det fanns en viss mening i att jag inte gav någon länk eller exakt innehåll överhuvudtaget. Det var inte ett specifikt recept som var problemet - utan just att det finns många recept där som helt enkelt går ganska långt utanför vad som är lchf.

Det gav att diskussionen började handla om något helt annat.

Så då tydligen receptskrivaren inte ville alls förstå vad jag sa och vad "problemet" var, vilket jag tydliggjorde flera gånger utan istället fokuserar på exakt mängd kolhydrater vilket jag påpekade *inte* var problemet - här kommer ännu mer tydliggjort:

Problemet med just det receptet som var ett exempel och inte hela frågan är att det handlar om ett recept som där ingredienserna förutom köttet är helt baserade på ordenligt sockrade råvaror i *ett middags-recept* och inte i mängder som kan räknas som kryddor. Basen förutom köttet är då ketchup och chilisås som båda är ordentligt sockrade varor. Problemet skulle inte vara där om det var lika många kolhydrater från säg krossade tomater eller för den delen tomatpuré. *men* jag tror fler skulle reagera på tokigheten om det var rent socker som tillsatts, eller ja som jag nämnde - varför inte några hallonbåtar - det kanske vore gott i köttfärssås?

LCHF brukar normalt innefatta mer än bara definierat på exakt mängd kolhydrater, och det är ur den synvinkeln sockrad middagsmat blir väldigt konstigt. I en efterrätt en mindre mängd kan man ju disskutera om det kan vara motiverat, men att söta vanlig mat tycker jag går kraftigt emot det hela.

Så om vi tar bort hela pseudo-diskussionen om hur en receptskapare ville känna sig trampad på tårna och försvara just sitt recept med förkärlek för ketchup:

Hur fungerar det för nybörjare med liknande "lchf-recept"-sidor där det töjs ganska ordentligt på vad som är lchf-mat? Vad definierar lchf-mat? Kan vad som helst vara lchf bara det går under säg 100g kolhydrater per dag? (något som ofta påpekats skiljer från  t ex atkins där fler sorters kolhydrater är "ok" när man inte längre är i induktionsfas).

Det kommer ofta förvirrade nybörjare här som blivit förvirrade från just liknande "lchf-märkta" recept från receptsidor och bloggar, som ger upp för det inte får någon rätsida på vad som är "ok" och de inte får resultat. "men i lchf-recpt på xx sida är det ju yy ingrediens i" - det är ju lchf-recept så då måste ju yy vara ok?

Nu har det oftast tidigare varit fråga om mindre viktiga saker som morötter eller att jättemängder grädde är bra, vilket ju är något som ändå någotsånär kan höra in - men det som gjorde jag tog upp frågan var just relativt nyliga ökningen med betydligt mer "utanför" ingredienser. Hur kan det då bli ännu mer förvirrande för de nybörjarna (många börjar just på det viset, bygga sin meny med recept de hittar "taggade" som lchf snarare än att först läsa grundläggande information) ?

Så var går gränsen? vad är fortfarande lchf-mat? Är allt som en "lchf-människa" kan tänkas äta under en dag det? (som gelégodis exemplet - gör det gelé godis till lchf-mat?). Läggs gränsen bara på gram kolhydrater så är väl t ex margarin i högsta grad lchf - massor med fett och inte kolhydrater.

Så andra alternativet att det inte bara är kolhydraterna som spelar roll, vilka alternativ är lchfmat? och kanske mer viktigt - vilket är det inte och varför inte?

Gräsbeteskött? Tysk lövbiff av okänd kvalitet? Tysk entrecoté av okänd kvalitet? Ekologiskt griskött? Industrigrisbacon med rökarom och socker?Industrigrisbacon som är rökt och inte innehåller socker? Ekologiskt smör? Vanligt svenskt smör? Tyskt smör? Margarin? Olivolja? Solrosolja? Härdat vegetabiliskt fett? Pulversås? Broccoli? Morötter? Potatis? Ris? Pasta? "Standard-bröd"? Riktigt surdegsbröd? Vetemjölsredning? Redning med risstärkelse? Pannkaka efter "standardrecept" Bröd med mindre kolhydrater pga ersättning med extra gluten? Mörk choklad? Mindre mörk choklad? Mellanmörk choklad sötad med maltitol?Mjölkchoklad? Kakao? Socker? Lite socker i efterrätt? Sötad med socker/hongung lunch/middagsmat? Lunch/middagsmat sötad med sukrin/stevia? Lunch/middagsmat sötad med aspartam? Vispgrädde? Vispgrädde med förtjockningsmedel? Matlagningsgrädde gjord på riktig grädde? Matlagnings"grädde" gjord på vegetabiliskt fett? Sojaprotein? Ärtprotein? Gluten? Aromat? HFCS? Frukt? Bär? Torkad frukt? Light läsk? Fun light Vanlig läsk? Vin? Öl? Mjölk i matlagning? Mjölk som dryck (ie större mängd)? Turkisk yoghurt? Lättfil? Hallonbåtar? Gelébjörnar? Russin? Mandlar? Hasselnötter? Jordnötter? Cashewnötter? Solrosfrön? Ekologiska ägg? "vanliga" ägg? Importerade burhönsägg?

Om vissa saker bara är ok i en viss mängd, var går gränsen? hur ska man veta det?

[ErikSvensson]
0

Det är ju precis därför som det är värdelöst att hänvisa till ett generellt namn eftersom 99% inte följer LCHF till 100% (någon äter godis var femte vecka, någon äter mycket bär, en annan äter något LCHF-brödsubstitut, en annan äter frukt ibland, någon sötar sitt kaffe, en annan dricker lightläsk..)

Ett exempel.

Om vi säger att någon äter en tesked margarin på en finncrisp som är "förbjudet" enl. LCHF så äter denna inte LCHF längre trots att man bara äter kött, ägg, mejerier och kokosfett i övrigt? Vem bestämmer vilken mängd som är acceptabel? Hur många 'avsteg' får man göra innan det är fel? Det bästa är väl om man läser på själv och försöker förstå vad man ska äta och vad som fungerar för en snarare än att äta just "LCHF"-namnet, men det är bara min åsikt givetvis.

[ngupa]
0

Och #28 förstår inte att ketchup och chilisås bara blir ca 9 kolhydrater i HELA middagen som är till 2 pers. och därför är mkt väl en lchf rätt. Och fett hela 97 g. Missade du Min mat uträkningen kanske?

3 % kh

30% protein

67% fett

HUR får du det till att basera receptet på kolhydrater?

För mig  är det man baserar maten på det som den mest innehåller och i detta fallet blir det kött och fett.

Det blir också bara löjligt (precis lika löjligt som när Rössner svamlar) att säga att man kan ta hallonbåtar i ett köttfärsrecept. Vem gör det?

Jag tackar för mig, och självklart känner man sig trampad på när man i ett forum drar upp något från ett annat och sätter det i ett sammanhang som inte stämmer.

Jag tror nog nya som läser här förstår poängen och själva kan räkna ut saker och ting.Glad

isalu507
0

Ok, #28, om du nu hade haft hallonbåtar i din köttfärssås i en mängd som bara gav runt 10 g. kolhydrater, hade det varit LCHF då med?

Det är användandet av SOCKER som 26 är emot, inte totala grammen kolhydrater.

[ngupa]
0

#29 Ja.

Så #26 är emot just socker/sackaros.

Jag likställer nämligen alla sockerarter, oavsett det är sackaros, glukos, fruktos, laktos, maltos eller stärkelse.

athiria
0

Problemet är att alla vill utnyttja LCHF för sitt syfteX(

Jag som sockerberoende vill ha sockerfria recept, nån som går upp i vikt av morötter vill ha recept utan det… suck

Grejen är ocskå att det finns inte vanliga "livsmedel" för LCHF. Man kan inte köpa LCHF-bröd i butiken(det som finns där är fusk). Därför blir folk sura om andra tar "genvägar" med tex chili, vetemjöl, potatis i bröd…

VAD är LCHF? Diabeteskost? (kost som inte höjer blodsockret)

Super-GI? (om kolhydrater, LÅÅÅÅÅNGSAMA sådana. Tex förbjudet reda med vitt mjöl)

Viktkontrollerande kost? (De som inte går UPP av tex morötter får äta det)

Urtidskost? (Bär, nötter etc är tillåtet. Dock inte hallonbåtar för det är nytida mat.)

Fettrik mat? (Man äter 70% fett och 30%  kolhydrater och inte protein, men ändå är det LCHF?)

Tänk om man äter under 20 g kolhydrater men det  70 % fett man äter är härdat och omättat. Är det itne LCHF då?

Inte konstigt att nybörjare blir förvirrade.

Wildrat
0

LCHF är bara definierat för kolhydratmängd, allt annat har lagts till efteråt av olika tyckare.

En som är jätteallergisk mot mjölkprotein kan inte äta smör och väljer då kanske margarin för att enkelt få i sig fett. Om den personen äter väldigt lite kolhydrater så är det fortfarande LCHF!

Jag förstår TS poäng men samtidigt måste man ju tänka lite själv också. Det som är både styrkan och svagheten i LCHF är just att det inte finns några klara regler och att man får anpassa ätandet till sin egen kropp, plånbok och hur livet ser ut. Därför är det förvirrande för nybörjare, man är inte van att tänka själv utan att få allt serverat på ett fat (tex VV).

Jag vill inte att det ska finnas en massa regler heller, det räcker med att definiera lågkolhydratdelen och högfettdelen i namnet, allt annat får jag, och ska, välja själv.

MdM-Cernita
0

Sajten heter KOLHYDRATER I FOKUS många av oss äter LCHF men vi har väl olika tolkningar av vad det är, förstår inte att det måste läggas så mycket energi på definitioner. Alla som försöker minska kolisinnehollet i kosten är väl välkomna här

Det tar tid att hitta "sin egen" rätta kost, och det kan ju inte vara så att vi som hållit på i åratal ska förminska oss till en mininivå, för att vi antar att nybörjare är lite korkade.

Här på sjaten finns all hjälp att få, vi svarar och hjälper nybörjare, det finns massor av råvaror att använda som inte fanns för några år sedan.

Min kostresa har det gått andra vägen, är inte så kolisskrämd som jag var små mängder av tomat senap mm ändrar ju knappast kolisinnehållet i hela rätten.

JazzBass
0

En sak jag stör mig på lite är att diverse sötningsmedel är så accepterade medan allt socker är så bannlyst av många. De som har problem med sötsug borde väl inte äta nåndera, men jag har inget problem med en tesked av någonting sött nu och då (en eller max två gånger om dagen eller så) för smakens skull, och med så små mängder sött kvittar det vad jag väljer, anser jag.

Jag blandar ju inte precis i två matskedar äppelmos i yoghurten nuförtiden längre, men jag tycker att man överreagerar lite om man förbjuder det helt. En tesked sylt av en mindre sötad sort har jag gärna i min 10% yoghurt, tillsammans med ett par matskedar kallpressad extra virgin kokosolja. Sylten är i sig förstås inte LCHF, men det är sammansättningen av den totala måltiden eller hela dagsintaget som borde räknas tycker jag, inte om enskilda ingredienser råkar innehålla lite större procent kolhydrater. Så jag håller med ngupa här. Vill man vara riktigt strikt får man naturligtvis lämna bort det men jag vill inte gå och säga att en maträtt inte är lchf för att den innehåller 5g kolhydrater per portion och de kolhydraterna råkar komma från socker istället för t.ex. grädde. 1 1/2 tomat ger också ungefär 5g kolhydrater, likaså en medelstor morot på 80-90g.

Jag har också en teori om att ett lite högre kolhydratintag per måltid spelar mindre roll om man låter det gå länge mellan måltiderna, typ 8h eller så. Med så länge ger man större utrymme åt reserverna och jag antar att de kolhydrater man då intagit har förbrukats långt innan följande måltid. (Rätta mig gärna om detta antagande från min sida inte stämmer). Igår blev det 14h för mig mellan frukost och middag. Det var lite väl länge kanske men fick ingen skriande hunger för det. :-)

athiria
0

Saker jag har i min LCHF:

Föredrar mättat fett före omättat : Tex tar lite hellre smör än olivolja

Inga E-nummer : Försöker laga all mat själv

Inget tillsatt socker eller sötningsmedel: Är sockerberoende så försöker undvika, även om det bara är jättelite tillsatt i nån skinka

Har rätt mycket livsmedel från "mellangruppen" : Nötter, bär, har dock inte livsmedel från den "förbjudna" gruppen som chips, potatis eller bröd. Spannmål unviker jag som pesten.

Ni har rätt; LCHF bör funka som en livsstil till folket och inte som en diet. Den handlar ju om att man ska kunna må bättre!

Men samtidigt kan man ju behöva lite riktlinjer.

odezza
0

#34 Inte vet jag om diverse sötningsmedel är "tillåtet" inom LCHF… jag tycker att det varnas för att den söta smaken i munnen utlöser insulinutsöndringen, och att man därför kan få för lågt blodsocker, och därför bli hungrig/sugen redan en kort stund efter att man har ätit sötningsmedlet. Sukrin och stevia tillhör väl undantagen… men jag har svårt för att förstå hur kroppen kan avgöra att den söta smaken kommer från just dessa sötningsmedel, och inte några andra…?

Näe, ska jag söta något, så använder jag socker, eller honung. Jag tycker det räcker med små mängder. T ex så har jag använt 1 matsked socker till mandelmassa som räckte till 6 oopsiessemlor. Varje semla innehöll alltså 1/6 matsked socker. Den mängden socker tycker jag att jag kan unna mig några gånger om året (inte semlor då, varje gång) vid festliga tillfällen. Jag vill inte använda sötningsmedel alls. Jag har heller aldrig varit sockerberoende, tack och lov, så den mängden triggar inte något sug för mig.

Den livsstilen funkar för mig, men jag vet att det inte gör det för andra.Däremot är alla former av säd ett no no för mig. En finn crisp om dagen skulle inte funka, det mår jag dåligt av.

Jag tycker att var och en måste prova ut vilken form av LCHF som passar. Recepten modifierar jag utifrån mina behov. Ursprungsreceptet till semlorna innehöll 4 matskedar sötningsmedel (ej specificerat vilket), jag bytte ut alla 4 mot 1 msk socker.

"still lost in space and time"

Missfitt
0

Jag tycker själv att det är ganska oproblematiskt med att recepten innehåller ditten eller datten. Jag förväntar mig att mian medmänniskor är tänkandeindivider som själva. Om man nu provar LCHF och det inte fungerar för att man råkar äta krtchup eller morötter eller vad det än kan vara så får man ju antingen välja att utesluta olika produkter och se om viktnedgången kommer igång eller så får man välja ett annat sätt att äta på. LCHF är ingen mirakelmetod som alla måste äta. om någon ger upp för att de inte går ner i vikt, kanske på grund av felaktiga antaganden om vad som är LCHF, så får det faktiskt skylla sig själva.

De flesta som testar LCHF har tidigare provat andra viktminskningsdieter och och om man säker på viktväktarrecept eller andra lågkallorirecept så hittar man mängder av felaktiva uppgifter. Det sunda förnuftet måste få avgöra.

Det kvittar vilken metod för viktnedgång en människa väljer, de fungerar allihop. Det går att äta flygvärdinnemetoden och minsak i omfång. Problemet är att stå ut, att hålla kvar vid metoden utan att fuska. För min del blir det lättare att äta "rätt" med LCHF eftersom ajg är mindre sugen på skit. Det är den stora fördelen med det här sättet att äta.

gun92884
0

Du tar mycket for givet. Sunda fornuftet ska rada? Du skamtar val? Aven om manga tar sig tid att lasa och forsta vad LCHF innebar, sa ar det latt att ga fel som nyborjare. och darfor fa fel resultat. Det ar dar som en grupp som denna kommer in och hjalper … inte stjalper.

Hur menar du att nagon som har vaxt upp fettskramd och med felaktig information nar de soker hjalp fran professionella … och se'n nastan dagligen (av vad jag har forstatt - nu bor jag ju inte i Sverige) ges felpekande dietist/lakaruttalanden i tidningsartiklar, aven kunna BORJA forsta vad som ar sunt fornuft i LCHFsammanhang …

Missfitt
0

Ok, om vi ska utgår från att människor inte har ett eget sunt förnuft kring vad de ska äta osv när det gäller LCHF. Vart drar vi då gränsen? Vad och hur mycket får ingå i recepten?

Är det ok att morötter ingår i recepten? Är det ok att några grönsaker gör det? Är det ok med sötningsmedel? Är grädde ok eftersom det faktiskt kan ge ett insulinpåslag för vissa? Nötter?

Och vem ska bestämma? Är min och din definition av LCHF nödvändigtvis den samma? Äter vi lika många kolhydrater om dagen? Finns det något som är LCHF som någon har ett patent på? Vet vi egentligen vad det innebär att äta LCHF alls?

Fiana
0

#28 Ja, nu lyckades du igen bara att läsa en del av det hela och bara fokusera just på att det var ditt recept ;) Jag länkade inte till receptet, nämnde inte vem som skrivit det eller kopierade ens in det, jag skrev bara att det var det som fick mig att skriva tråden, då det var det sista i raden av ganska många ur "lchf-synpunkt" absurda recepten. Och ja, jag hade tyckt det var ett helt absurt recept även innan jag började äta lågkolhydratskost, ett liksom "lol" att basera en köttfärssås på ketchup, låter som barnmat för barn som vägrar äta osötade saker och andra "grönsaker" än ketchup. Så för mig är det en helt obegriplig "anpassning" att det man ger sig på att ändra är just att tillsätta en "specialredning", specialnudlar och gräsbeteskött snarare än att tänka över att det är middagsmat som man sötar rejält.

#30 Nej, nu missade du igen - vi provar igen, en rejält sötad middagsmat tycker jag inte hör in, ännu  mindre så om det är socker, men det hade varit redigt absurt även om man bytt ut sockret mot sukrin eller vad som.

#27 Det är just det som är problematiskt och vad jag ville ta upp. Använder inte själv någon kombination för vad jag äter, men jag tror att det kan bli oerhört förvirrande för nybörjare som vill "testa" och mer idag hoppar på "lchf" genom snarare recept "taggade" som det än att orka läsa hela långa bakgrunden om hur och varför.

Även fortfarande så missade de flesta de andra delarna av det hela, det var ju inte en tråd om ngupas recept även om han/hon gärna ville få det till det. Utan just om en större mängd recept där som trampar ganska långt på gränserna. För någon som är van och "vet" vad de ska äta och vad som funkar för dem är det ju inget problem att sålla/ändra de mer absurda recepten. Men för någon som är helt ny och inte vet det? någon som försöker använda just de sidorna för de inte riktigt förstår utan tar vägen att sätta ihop sin "meny" med recept från en sådan sida? för då måste det ju bli rätt eller hur? det var ju en receptsida just för lchf-recept? Som det börjat se ut så kan någon som inte riktigt vet lätt få till det att nästan alla deras "gamla" recept är ok, för de hittar ju i princip alla ingredienser de använde förut i recpet där, så man kanske inte behöver byta något alls? Kanske det enda som behövdes var att tillsätta mer margarin i pulversåsen?

Kombinera det hela med att mycket av den informationen som finns som "nybörjar"-information eller liknande just många gånger säger att man inte behöver räkna något. Har man då ingen uppfattning om vad som är "LC" delen eller hur mycket eller lite eller vilken sort är "HF" delen, att man inte behöver räkna bara man äter "rätt" saker och man försöker utröna vad som är "rätt" genom att titta på "lchf-recept" och härma. Det låter som upplagt för förvirring och missförstånd.

Wildrat
0

Om man bara tittar på regceptsidor och äter LCHF utefter det tycker jag att man får skylla sig själv om det blir fel. Lite intresse får man ju ändå visa om man ska ändra sin kost. Det finns massor med böcker i ämnet nu (till och med på bibliotek) och en hel del info på nätet och orkar man inte läsa lite får man stå sitt kast när/om det blir fel…

Fiana
0

#41 Men det blir nog mer och mer vanligt när lchf blir "större" och den information de börjar med kommer från tidningar etc. Det står helt olika saker på olika ställen och blir lätt förvirrande. Det är ett ganska vanligt sätt bland många att "prova nya dieter" - att helt enkelt plocka "gi-recept" eller "lchf-recept" eller "viktväktar-recept" som grund förutom lite information man skummar över. Sen blir slutsatsen att "ja men jag har provat xx och det funkar inte"

Jag tror det är väldigt lätt att bli förvirrad som nybörjare, informationen skiljer sig så mycket åt på olika ställen och är ibland helt motsägelsefullt. Speciellt lurigt då det kan vara ännu mer individuellt med lchf vad som fungerar än många andra "metoder" där du får klara "regler" - att du ska bara äta saker under ett visst GI-värde, eller du ska byta allt mot fullkorn, eller du ska äta x mängd points, eller om du väger x kilo ska du äta x mängd kalorier. Eller du ska äta x många påsar av den här pulverdieten.

Jag tror det kan vara mer lurigt än man tror att få "grepp" om "vad som gäller" för lchf-ätande, något som är väldigt tydligt i alla förvirrade nybörjar trådar t ex här. Har de hittat hit så har de ju ändå en ganska stor "pool" av folk som svarar, förhoppningsvis frågar de innan de redan gett upp (tyvärr inte ovanligt att de bara skriver för att meddela de gett upp) - frågar de i ett kommentatorsfält på en blogg är det kanske bara 1 person som ser och frågar, och den personen i sin tur kanske helt missuppfattat.

Ju mer spritt och ju mer "källor" det finns att få desto lurigare blir det tror jag.

Man kan inte räkna med att folk "vet" och har koll, de flesta "svenssons" har inte ens någon koll på vad kolhydrater är och för dem är nyttigt fett margarin och olja. Många kan inte ens laga mat från grunden utan halvfabrikat etc. Och i ärlighets namn är inte alla så väldigt begåvade och klarar att läsa på ordentligt om något, eller ens förstår att de kanske skulle behöva.

Tittar man bara på kolhydratsmängd och fettmängd så är milda margarin jävligt lchf - men är det det?

Det har länge varit uppfattningen som många nybörjare fått att för att äta lchf så ska man hälla på så mycket vispgrädde som möjligt - en typisk missuppfattning från just "lchf-recept" av olika slag, kanske av att många de recept som delats med sig av är lite mer "fest-recept", men det är ju ingen som talar om utan det är lätt att tro att det är vardagsrecept och att det "hör till" och ju mer grädde desto "nyttigare". Det är ju ändå ett relativt litet missförstånd. Det jag funderade på hur det kan ställa till det mer ju mer "konstiga" eller missförstådda ingredienser som sprids i recept som sprids som "lchf-recept" vad missförstånden kan bli då lite längre fram.

misty09
0

#42 Helt rätt skrivet! Håller med till 100%

Jag började med LCHF 1/1-11 Har mycket god matlagningsvana, Vet var kolhydraterna finns och anser att jag är väldigt duktig på mat och näringslära. Fullt läskunnig! Men har jag fått kläm på detta med LCHF ……..Nej!

Jag har läst så mycket information om LCHF och det står helt olika på olika ställen.

Ät grädde - Var sparsam med grädde , se det som fest.

Ät Creme fraiche - Var sparsam!

Ät ost när du vill - Ät inte så mycket ost kan vara förstoppande och hindra viktminskning

Ät mycket smör - Var försiktig med allt för mycket smör det är fortfarande totala kcal mängden som styr om du vill gå ner. Fettandelen av måltiden ska vara hög…. inte obegränsat med fett!

Ja det är förvirrande. Vad gäller?

Läser man sen alla recept på olika sidor så tror man ju att det är dom man kan använda……..men nej då detta är minsann festmat inget för vardagen. Nähe vad ska jag äta då??? Står ingenstans ….mer än vilka råvaror jag får äta och dom fanns ju i receptet men det var visst inte bra det heller för det var ju festmat.

Så visst är det förvirrande för alla nya och skulle uppskatta om alla recept var bra LCHF recept ……men så är det ju inte har jag förstått.

Så med andra ord är det jag ska äta till vardags kokta ägg och en köttbit med en klick smör på eller…………

Tettan
0

Håller helt med dej, tyvärr…Och inte nog med det, nu ska vi vara försiktiga med ägg oxå. Läste nyss på kostdoktorn att ägg innehåller flamskyddsmedel från fodret hönorna äter och dessutom har ägg en dålig omega3/omega6-kvot, dvs för mycket omega6. Inte för att jag ger upp, men trött är bara förnamnet…

Ofelia
0

Alltså TS, vad är det för imbecilla nybörjade du syftar på?

Har svårt att tänka mig att någon som bara tar ett recept ur högen kommer att fullfölja den här kosten överhuvudtaget , utan ytterligare engagemang?

Du tjatar om nybörjarna hela tiden och svarar inte på de frågor många andra ställt. Att det finns lika många definitioner på denna kost som det finns medlemmar på denna sida? För min personliga del så fungerar inte mjölk alls, de flesta recepten innehåller mjölk…..

En annan aspekt är att även vi som varit med länge, länge på denna site vill ha utbyte av den och det är det som varit så skönt här, att alla varit välkomna. Det har inte varit några strikta regler trots att många påstår att vi är  sekteristiska, utan det har varit högt i tak och vänlig stämning. Låt det förbli så.

Jag vill inte ha nån uppdelning på 20 g kolhydrater= medlemmskap. Inte heller vill jag ha ; lite sött=uteslutning. DÅ börjar vi prata sekt tycker jag. Ännu så länge är detta sätt att äta under utveckling, ingen vet väl egentligen hur och vad som är bäst så låt oss ta tillvara varandras erfarenheter istället för att trycka fram en förenklad metod med syftet att passa alla som tillslut inte kommer att passa nån.

Kolhydratreducerat tycker jag lät perfekt! Under det uttrycket blir det högt i tak här.

isalu507
0

Jag håller på att "coacha" en kille nu som börjat med LCHF. Han är smart, begåvad klarar av att läsa information, böcker, recept, dra slutsatser och vi har pratat om det här med lchf i ett och ett halvt år. han har köpt egna böcker och lånat mina - kort sagt, han borde ha stenkoll. Han är inget obegåvat nybörjarblåbär som inte fattar var han inte borde äta.

MEN det är ju just så det är! Trots allt han läst och allt vi diskuterat så har han ingen aning! Och hur ställer han sig till det hela? Jo, han går in på just lchf-recept och plockar menyer rakt av därifrån. Just som det står skrivet här i tråden så resonerar han. EXAKT så - sidan heter lchfrecept, och då är det bara att köra.

Han har sin första tid här nu lagat mat med tre dl grädde och en burk creme fraiche i - till två portioner. Och mat med sweet chili, och honung. hade han hittat ett recept med tomatsås baserat på ketchup skulle han nog laga det med.

Och det förvirrar! Såklart att det gör. Jag försöker så gott jag kan att förklara, men det blir mer "riktigt" om han har hittat det på pränt på en hemsida, så istället för att käka fett kött så äter han magert kött med massvis med grädde på. Han och hans pojkvän gör slut på en liter grädde om dagen just för att de hört att man ska äta/dricka mycket grädde. Annars är det ju inte LCHF, typ.

Jag vet inte riktigt vad jag vill komma med det. Jag håller med #42 om att det blir konstigt. Och att ingen egentligen kan definiera vad som är riktigt LCHF kanske,

Borde man uppmana de receptskrivare som har socker i sina recept att de noggrant måste märka sina recept med OBS innehåller socker!

För de som är nybörjar-lchfare, de kommer inte att fatta att man inte kan äta ketchup eller en liter grädde om dagen.

Aliki
0

Erkänner på en gång att jag inte lusläst alla inlägg.

Jag älskar recept, kokböcker, matbilagor i tidningar och matbloggar….men ….det är ju för inspiration. För att sedan laga en LcHf måltid gäller det att välja bort kolhydraterna och det blir ju mycket lättare om man vet var de gömmer sig.

Jag tycker det framgår ganska tydligt både i SSS och Dr.Annikas böcker samt sidor som kostdoktorn och KiF att det är kött, fisk, ägg, lite mejeri och fett som gäller. Minimera kolhydraterna och  pröva senare att öka kolhydratintaget till en nivå som passar dig eller vid enstaka tillfälen..

(Jag har skrivit om Finncrisp och "LCHFgodis" i andra trådar så det tjatar jag inte mer om nu..)

Vad gäller recept i kokböcker, veckotidningar och söndagsbilagor handlar det ju som nämnts att sälja!

Min tallrik med ett gäng fettdrypande, stekta fläskbitar i en sörja av vitkål och grädde är ju inte en bild som hamnar på förstasidan!!

Däremot en torr fin laxbit med stor, fräch sallad, kokta grönsaker utan grädde och en rotfruktsgratäng…och kanske en pannacotta med riven choklad och bär till dessert kan bli en ganska bra säljande bild….med ganska många kolhydrater!

Där.. i kommersialismens tecken suddas gränserna mellan dieter och kolhydratnivåer ut.

( Tänk er en kcal-räknare eller GI-are som hört o läst gott om LCHF, börjar äta äkta smör på havregrynsgröten, tar en extra skvätt grädde och bär i youghurten med musli, extra smör,pålägg och en klick majo på fullkornsbrödet eller kanske en god bea till quinoan….det kan inte bli bra…..Obestämd )

Älskar som sagt att läsa recept och inspireras….vill inte vara utan det. Håller med om att det kan vara mycket förvillande för "nybörjare". 

(Däremot kan jag  tycka mig se att det är många nya på forumet som verkar ganska unga, kanske otåliga som inte ger sig tid att läsa igenom vad LCHF innebär innan de bestämmer sig för att prova…det betyder ju inte "icke läskunnig" utan bara vanligt tonårs-otålig…..Kanske därför alla frågor om fullkornsbröd, frukt och grötfrukostar…?)

Oj, det blev långt och rörigt…

misty09
0

#47 Fast precis så trodde jag också att LCHF funkade……stekta fettdrypande fläskbitar med en sörja av gräddstuvad vitkål tills jag läst många trådar noga och sett att nej då grädde = fest! Har läst på svar om utebliven viktminskning mm att grädde minsann ska man vara försiktig med, det tillhör mejerierna och kan hämma viktminskning. Använd till fest!

I nästa tråd står sen att grädde är OK. Att då äta stekt fläsk och gräddstuvad vitkål är ok i vissa trådar och inte i vissa……Förvirrande för oss nybörjare, och vad skiljer denna rätt från ex kotletter i en gräddsås eller nåt annat recept med grädde i som  klassas som festmat.

Nej det är inte lätt detta även om man läser på så ögonen blöder och anser att man är normalbegåvad. Alla säger olika……..

Minorca
0

Alla vi som hänger på KiF, har olika historia. Vi är en blandning av män och kvinnor, unga och äldre. Vissa av oss är eller har varit mycket överviktiga medan andra äter LCHF av någon annan orsak kanske till och underviktiga. Vissa har jojo bantat andra inte. Vissa här är viktminskning det primära och andra bara att må bättre.

Några här på forumet kan äta fri mängd grädde och ändå gå ner i vikt, medan andra inte kan äta grädde och gå ner i vikt.  Vi måste alla komma underfull med vad just jag kan äta. Råden här på forumet ges efter medlemmarnas egna erfarenheter.

Vill man gå ner i vikt tycker jag att Sten Stures Skaldemansböcker gett mej en helhets bild av LCHF. Jag gillar GI- Noll och Varför går jag inte ned i vikt.

När jag hade ett BMI på fettma, kunde jag äta en liberal LCHF (jag tog bort spannmål, ris, potatis och socker) men åt fritt CF, grädde, TY och smör. Ibörjan blev det inte så mycket fett pga kraftig fetträdsla, utan jag introducerade fett långsamt. Jag gick ner halva min övervikt så på ett halvår. Men ska jag nu gå ner resten måste jag köra mycket strickt.

Wildrat
0

#46 Men om man är på det viset så är det ju inget att göra nåt åt eller menar du att sidan lchfrecept ska stängas och liknande förbjudas? Som sagt, man måste ta eget ansvar också och inte bara söka genvägar hela tiden.

#48 Att alla säger olika beror ju på att alla ÄR olika och olika saker funkar olika på olika människor. Det är ju inget man kommer ifrån. Det är därför vissa klarar av att gå ner med VV och hålla vikten borta men andra klarar det inte. Är det inte bättre att se olikheten som en tillgång och en styrka än ett problem?

Jag kanske är lite bortskämd. När jag sökte info om LCHF så fanns väldigt lite. Det var Kif, Annikas blogg och två av Skaldemans böcker så det kanske var enklare då…

Jag föredrar Skaldemans råd framför Annikas. Han är klarare och rakare med vad som är ok och håller inte på med en massa mjölkprodukter, kalorirestriktion osv. Jag tror det är där förvirringen kommer in. When in doubt, go Skaldeman!

Aliki
0

När jag bestämde mig för att våga äta fett gick jag ut stenhårt, inte en enda finncrisp på månader…..kände mig trygg i LCHF efter nästan ett år och började öka kolhydratintaget…inte bra! Äter nu mycket strikt igen och de ggr. jag medvetet äter kollisar i form av tex. en brödbit, lite potatisgratäng eller smaksättare som HPsås, kaviar eller Sweet chili (!) väger, mäter och räknar jag in det i mitt totala dagsintag…( och talar om för mitt kollisspöke att det är en engångsföreteelse och endast 1tsk….-Det blir inte mer hur mycket du än tjatar!!! )

Grädde i kaffet och lite i någon sås ryms fortfarande inom min "vardagsgräns" ca.10gr. Någon gång ibland vid tex.akut lunch på stan hamnar jag på ca.20gr och vid tillfällen då jag äter gott & mycket med  vin kan jag lätt komma upp i 30-50gr. Tråkigt att behöva räkna och bokföra, hade lovat mig själv att slippa det…Rynkar på näsan

Så: ..fläsk med lite gräddstuvad vitkål (eller löksås) kan jag äta och må bra….skulle jag däremot äta en stor tallrik sallad och torr laxbit får jag med all säkerhet ett jädrans sug efter någon timme.

Därför håller jag med om att recepten och råden med mycket grönsaker(.. ofta en stor klase körsbärstomater på bilden!) smaksättare och tillbehör, nötter och andra mellisar, Finncrisp o brödersättningar, sötningsmedel samt alla helt underbara efterrätter kanske borde ha en varningstext ändå……Eller kanske inte? Låta alla ta eget ansvar för sitt ätande?

Det här är ju trots allt ett forum för råd, tips och efrarenheter….Inte en "betalbantarsida" med utlovad garanterad viktnedgång. Däremot med en mycket bra sammanfattning av LCHF i tråden "vanliga frågor och svar"……helt gratis!! Flört

JazzBass
0

#43 m.fl.

Visst ser man dubbla budskap. Jag ser det som en balansgång man måste hitta själv, men om man nu utgår från ca 20gkh per dag och är  medveten om kolhydratinnehållet i all mat man äter är risken inte så stor att man hamnar fel. Alla nybörjare borde börja med att läsa innehållsförteckningen (och kolla med t.ex. fineli.fi) om kolhydratinnehållet i allt man stoppar i sig. När man har det på det klara så är det mycket lättare att räkna ut hur mycket man bör äta av olika saker som t.ex. yoghurt. Det är inte så enkelt att man kan frossa i turkisk yoghurt, grädde eller CF. Sånt man äter små mängder av kan man eventuellt vara mindre strikt med än med sånt man äter/dricker mycket av. Därför rekommenderar man inte att man dricker mjölk heller. Ett 2 dl glas mjölk innhåller ungefär 10g kolhydrater. Det gör också en 3,3 dl flaska öl eller 4 dl torr äppelcider. (Källa: Hartwall.fi)

Man borde sluta tala om gränsen 5g kolhydrater per hundra gram/milliliter som nån gräns det är tryggt att hålla sig under. Det är det inte om man vill vara strikt.

Aliki
0

Jag var på fik tillsammans med en kompis, som också försöker gå ner i vikt genom att undvika kolhydrater…..dock lite fettskrämd fortfarande….Jag drack Ramlösa och kaffe men hon kände sig lite sugen (inte hennes huvudmål för dagen) och bestämde sig för en fräch Itaiensk sllad som var vacker och doftade underbart av bl.a. vitlök….".-Kött och ost får man ju äta, eller hur?" Ska försöka kopiera in en uppskattning av måltiden

Totalt intag

Fett: 64 g

Protein: 50 g

Kolhydrater: 12 g

863 kcal

Ska tilläggas att  "-bara en liten bit.." av vitlöksbödet slank ner i slutet av måltiden då vi blev sittand en bra stund och hon inte kände sig riktigt mätt ….. där åkte kolhydratintaget i höjden!!

Aliki
0

Nehe….Så här då kanske:

» 50,0 gram Isbergssallat

8 Kcal

» 20,0 gram Rucculasallad

8 Kcal

» 20,0 gram Lök gul röd

6 Kcal

» 100,0 gram Parmaskinka

246 Kcal

» 50,0 gram Mozzarella. färskost

161 Kcal

» 20,0 gram Parmesanost hårdost 30% fett riven

90 Kcal

» 30,0 gram Oliver gröna inlagda

39 Kcal

» 50,0 gram Tomat

12 Kcal

» 15,0 gram Pinjenötter

109 Kcal

» 30,0 gram Soltorkade tomater i olja avrunna

57 Kcal

» 10,0 gram Paprika grön

2 Kcal

» 2,0 msk Dressing olja ca 45% fett

125 Kcal

Fett: 64gr.  Protein:  50gr Kolhydrater: 12gr Kcal: 863

Aliki
0

En uppskattning av salladen, kanske det var lite mer fett i form av dressing…

Jag blir lite ledsen, hon vet och har läst om kolhydrater men blir påverkad av en "dietist" på gymmet hon går ibland. Till samma dagsintag ska läggas ägg eller påsfrukost, kaffe, VLCD-påslunch och säkert en hälsosam middag på t.ex. kycklingfilé och en stor portion grönsaker från någon av Lågkolhydratkokböckerna som jag vet att hon läser ofta. Så här rullar det på 2-3 dagar, 4:e dagen äter hon lunch på stan och väljer då bulgur eller quinoa. Hon blandar altså Kcalreducerat med GI och LCHF….

Hon borde läsa på mer om LCHF och kolhydrater och läsa färre GI-recept men…. å andra sidan så mår hennes kropp säkert bättre nu än då hon åt Dagens lunch ute med alla tillbehör (gärna buffé) och färdigmat och snacks till middag….

Vill ju hjälpa men….Ja, var ska man börja?

[Pennylane1]
0

salladen ser ju inte så illa ut?

ashe
0

Det vore skönt om alla recept var kolhydrat/fett beräknade per portion eller hela receptet. Då skulle det vara lättare att själv bestämma vad som passar mig att äta.

Nu beräknar jag nästan alla recept med min mat innan jag lagar dem. Och har kommit fram till att nästan inga recept under bröd eller efterrätter passar mig. Lite trist.

Kanske finns det intresse för en tråd:

• Recept under 5 kolhydrater/portion
  • utan sötningsmedel
  • utan mjölersättningsmedel

Jag skulle iallafall uppskatta den.

Aliki
0

Nej…salladen var fantastisk….men hon blev ju inte nöjd! Kcalmängden kanske inte stämmer helt heller då jag bara uppskattat måltiden. Vad jag känner igen är suget snart efter en sådan sallad…och då slinker ju lätt brödbiten ner och i kombination hur hon äter resten av dagarna….en salig blandning!

isalu507
0

# 50, nej jag menar inte alls att LCHF-receptsidan ska förbjudas, absolut inte. Men att på något vis så kanske det borde finnas nåt slags "graderingssystem", typ "no-carb", "normal-lchf" och "liberal-lchf" eller något. De som är friska och normalviktiga kan ju äta mycket mer liberalt än vad en diabetiker med metabolt syndrom kan, men en nybörjare med diabetes som inte vet så mycket om LCHF kan inte sålla mellan det han/hon kanske bör äta och det han/hon bör avstå från.

Och angående att folk tar genvägar; min kompis tar inga genvägar alls, utan har lägger ner jättemycket tid och energi på det här, men eftersom han är ny så VET han inte, och tror att alla recept som är märkta LCHF är ok.

Wildrat
0

#59 Säg åt din kompis att hålla sig till Skaldeman, då är det mindre risk för fel. Gärna första rosa boken "Ät dig ner i vikt". Den är lite snurrig men helt ok. Eller GI-noll, första boken. Den är också bra. Han är rak och tydlig och förespråkar lite eller inget alls av sånt med kolhydrater i. Följer man hans råd så kan det inte bli fel.

athiria
0

Men grejen med grädde och LCHF är ju att alla har inte varit överviktiga…

Fiana
0

#42 Bara för att du inte stött på de oerhört många som börjar med en ny diet just på det sättet att börja laga recept som står taggade som just det betyder inte det att de är imbecilla. Jag hör till typen som läser x antal böcker först och åttioelva sidor för att sorter och väga ut hur jag vill/ska göra - men jag vet mycket väl att jag hör till en minoritet när jag gör det.

Varför tror du att alla veckotidningar har just recept och veckomenyer med alla "dieter" de skriver om? jo, just därför att det är så de flesta gör, kollar och följer recept som någon skrivit är "rätt" för den ena eller andra dieten för att lära sig på det sättet, eller allra helst att någon annan talar om exakt vad och hur mycket man ska äta.

Vad för frågor är det du tycker jag ska svara på? Det var ett inlägg om att jag tycker att det nog kan börja bli knepigt och mer än nödvändigt förvirrande för nybörjare. Inte heller något om att förbjuda någon om att äta vad man vill. Själv äter jag en massa olika saker ibland som jag definitivt inte skulle säga är lchf-mat, men just av det problemet och förvirringen så skulle jag nog inte heller lägga upp de recepten på en sida för lchf-recept, för de är just inte det.

Jag har i vilken fall ingen bra idé om hur problemet jag tog upp skulle bäst lösas eller om det ens går, men jag tycker ändå det är ett problem. Inte för mig personligen, inte för de som redan äter lchf och det funkar bra för, men just för de som inte riktigt vet än. Jag tror det späder på ännu mer förvirringen mellan de olika "lchf-skolorna".

#60 Håller absolut med om att Skaldeman är betydligt mer lämplig ur den synvinkeln.

Även Atkins induktionsfas är nog bra (om man hoppar fejkprodukterna och så) med tydliga "regler" för hur man ska göra när man först börjar sätta igång.