LCHF för hunden
Finns det någon hundmat som är LCHF, prefab? Eller är det hemkokt som gäller?
//Fat makes Me fit//

En reflektion bara - jag har en tioårig 50/50 schäfer,siberian. Han får nog med vanligt torrfoder varje dag för att inte bli tjock.
Det tror jag är nog. Lite rester från våra LCHF-tallrikar får han ju men det tror jag räcker för att han ska må bra tills den dag han går hädan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Testa sökfunktionen, det finns ett par låånga trådar i detta ämne redan. Väldigt intressanta…
kolla in www.carnia.se finns både som hund och kattfoder. Min katt får carnia och han är utekatt- jagar mycket och var tjock som en boll i somras, ländrade foder från Hills till carnia och nu har han tappat 1 kg - ser ut som en katt bör se ut och är fortfarande superpigg och jagar.. Bitten har skrivit på Carnia, värt att bläddra runt o läsa.
Sen kan du ju läsa om Barf, hittar du här på .ifokus under rubrik hundar
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tackar för svaren!
Anledningen till att jag frågar att hunden i fråga har väldigt känslig hud. Blir lätt röd och tappar bitvis pälsen. Han har lätt att bli tjock och är gärna slö. Och då är han bara 4 år och borde vara på topp. Är mer som en pensionär.
Han får lätt röda öron om det är ngt han inte tål Just nu äter han James Wellbeloved fisk, vilket verkar vara det bästa för honom.
//Fat makes Me fit//

Som Mooniq nämner så är BARF mer eller mindre LCHF för hundar. Och det fungerar superfint! Min ena basset hade svår allergi och kronisk öroninfektion. Dessutom var han tjock som en falukorv. Av veterinär blev han ordinerad allergitorrmat, injektioner, öronsalvor och diverse saker. Efter att jag själv lyckats bra med LCHF tänkte jag att även en hund borde äta mer naturligt. Framförallt slog det mig när jag såg en färdigkonserv hundmat med utgångsdatum om 5 år vid förvaring i rumstemperatur. Även hundar är värda att äta riktig mat. Så nu får båda bassarna rå köttfärs (den fetaste), råa köttben, råa grissvansar, råa oxsvansar och allt annat som innehåller brosk och märg. Efter 1 månad på den kosten var alla symptom på allergi som bortblåsta och kroppsformen var förändrad från en falukorv till en grillkorv.

För mig är det självklart att ge min hund riktig färsk mat. Jag köper BRAVO halvfoder (halvfoder betyder rent kött) och alla möjliga djurdelar (finns tex på city gross eller hos någon barf-försäljare), lite grönsaker och sånt. Inga E-nummer, inget spannmål, majs eller annan billig utfyllnad.
Körde med Orujen torrfoder i början men tyckte det kändes heltokigt att ge någon väl preparerade, behandlade, små, torra kluttar att äta så jag ändrade mig. Mat är gott. 
Min hund blev också av med de symptom som han drogs med som unghund.

#2 OT här inne men jag bara undrar lite? Funkar sökfunktionen för dig nu? För mig funkar den inte alls efter omläggningen, sidan bara laddas om när jag försöker.
(har rapporterat inne på supporten)
#6 Det är ju spannmål i samtliga sorter där och bara hälften kött. Har för mig att Bravo har en sort som bara är kött, men jag hittar den inte där.
[TILLÄGG]
Den här är det.

Hej Hemul. Ja precis, därför skrev jag halvfoder, men jag ser nu att hemsidan är lite otydlig. Man får gå in i webbshoppen och titta. Här är en länk dit och läs under "Halvfoder fryst", där finns olika sorter, (bravo har ox och vom), och de ska alla vara utan tillsatser.
Bravos ox och vom är lagom stora hamburgare utan kladd. Lätt att bara ta fram. De andra märkena köper jag ibland de är lite större bitar (med liten hund får man tina dem lite och dela dem) och lite kladdiga.
Jaha, jag tittade under Produkter på huvudsidan bara och antog att de listade allt de sålde där.

Ja det trodde jag också att de gjorde men det hade de visst missat. 

Kan rekommendera "barf ifokus" om du är intresserad av hundmat. Jag ger min jycke kyklingdelar som basföda, enklare kan det inte bli, samt billigt.
Finns det ngt som innehåller mer fisk?
Jag pratade med min dotter, vars hund det är, och hon hade provat "hamburgarna" men det verkar som han inte tål köttproteinet. Däremot går James Wellbeloved fish bra och laxolja. Men detta torrfoder innehåller en massa onödiga kolhydrater.
//Fat makes Me fit//

Kop makrill … det ar toppen for palsen och hundar alskar det. Har ats det makrill atminstone 2 ggr/veckan till kvallsmat.
kanske kan Carnia wolf vara något?

Om hunden verkar må dåligt av kött när man ställer om kosten så kan den ha för dåligt med saltsyra i magen. Är den inte van att äta kött så kan balansen i magen vara rubbad. Om det bara är det som är problemet så kan man ge den hypochylin (saltsyra) som finns på apoteket. Då återställs balansen i magen. Ger man sedan färsk mat så är det troligt att det bihåller en bra balans i magen förutsatt såklart att hunden inte har andra sjukdomar som påverkar.

Om ni vill ge torrfoder med fisk så finns Orijen med fisk. Hur mycket fisk som egentligen är där i vet jag inte, bara att sorten finns. Tror Orijen har betydligt lägre kolhydrater än andra foder.
Orijen.se - där kan du hitta återförsäljare. Jag har gett min schäfertik detta foder och det har funkar super. Hon har aldrig varit sjuk, aldrig haft några problem. Hon blev 14 år men tyvärr fick jag förra veckan ta bort henne. Det var hennes inre organ som var på väg att lägga av sa vetrinären. Hon var annars i otroligt bra skick för att vara så gammal.
Som flera skrivit här, är BARF det bästa. Om du hellre vill ge ett färdigt helfoder, kan du köpa Vom og Hundemat. Det är ett färskfoder helt utan kolhydrater.
Vom & Hundemat är ett helt kolhydratfritt foder för hundar. Det är fryst. Om man inte vill köra BARF fullt ut. Hundar behöver kolhydrater ännu mindre än vi gör. V & H innehåller lax och naturliga råvarar så kosttillskott blir överflödiga.
…och bor man i Umetrakten eller i Stockholm kan man köpa Canifor färskfoder :) Ska köpa min första låda nu i helgen och har stora förhoppningar!
Norrlandsproducerat färskfoder! Yey! Och inga onödiga tillsatser som spannmål och skit.
Nej, jag jobbar inte för dem eller nåt, men jag tyckte det lät så förbaskat bra och dessutom har återförsäljaren här i Umeå varit grymt trevlig att ha och göra med.
Detta kommer jag testa eftersom jag är för slö och okunnig för att BARFa. Har kört på Klass nu, men är inte nöjd på en fläck med det, men visste inte om att det fanns annat alternativ till färskfoder här uppe förräns nu i veckan.
Har inte haft möjlighet att bunkra upp och köpa från de lastbilar som kommer upp var 6:e vecka eller vad det är, då jag har förliten frys (ang. leverans av andra färskfoder).