Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 6957 ggr
Minkropp
0

Fattar inte, Snälla svara:)

Jag har precis börjat med LCHF, och känner mig jättenöjd! Men det är ju klart man ärlite oroad att man äter för fett, eftersom man är så van vid den "normala" dieten.. Jag är bara lite rädd att man kanske gör fel och att man istället inte går ner!

Anledningen är att på vissa sajter så rekommenderar vissa att man får i sig lägre kaloriintag om man nu inte skulle gå ner i vikt! Men vad jag förstått så ska man absolut inte räkna kalorier, utan bara får i sig mindre kolhydrater, dvs matprodukter som innehåller 5 % eller minder osv osv..

Vad gör man?

Hur gör man?

:)

Wildrat
0

Testa att läsa det här: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Även "Vanliga frågor och svar" i menyn till vänster är bra.

Zepp
0

Altså skall man gå ner i vikt så måste det uppstå ett energiunderskott, antingen genom att man späker sig eller att kroppen frivilligt tar en del av energin från depåer mellan måltiderna.. jag rekomenderar självklart att man äter så att kroppen frivilligt släpper på kilona.

Grejen med LCHF är att kosten sänker blodsockret till en lagom nivå och därmed insulinet likaså.

Insulin har som en av uppgifterna att lagra överskott av energi och hindra att sådant frigörs från depåer.

Sen så kommer man alltid till det stadium där man måste lära sig sin kropps signaler, ät när du är hungrig. ät dig mätt på mat, så brukar kroppen själv reglera energiintaget.

En del har svårt med hungersignalerna, då blir det mer till att räkna, eller iallafall räkna i början tills man lärt sig vad som är en lagom portion.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Det handlar dels om att få in idén att inte belasta sin kropp med socker, som i sin tur höjer insulinet, som lagrar in fett och hindrar fettförbränning. Dels måste man förstå var kolhydraterna finns, och det är inte alla som har en självklar idé om vilka födoämnen som innehåller för mycket kolhydrater för att kunna ätas i mängd.

Den där 5%-regeln är en käpphäst om man får för sig att köpa sånt som har bearbetats, som korv, pastejer, färdigmat och annat som är tillagat. Helst ska man inte äta någonting alls av det mesta som finns i charkdisken, eftersom det förutom onödiga kolhydrater också innehåller tillsatser, kemiska substanser som inte är livsmedel.

De kolhydratrika livsmedlen kan man äta, bara man begränsar mängden så att man inte belastar sin organism med för mycket. Det är inte procenten i ett enskilt livsmedel det handlar om, utan den totala mängden - per mål eller dygn. Om jag tillåter mig att äta 80 g kolhydrater per dygn, så kan jag få dem från potatis, surdegsbröd, grönsaker, rotfrukter, frukt eller honung exempelvis. En del av de sakerna har väldigt mycket mer än 5% kolhydrater, men det handlar om den totala mängden, inte andelen i ett enskilt livsmedel.

När jag tillgodoser mitt energibehov med fett och har tillräckligt lågt intag av kolhydrater, så blir jag inte sugen, och jag äter inte bullar eller dricker läsk eller tar en hamburgare på stan. Jag har koll på mina kolhydratkällor, och jag begränsar kolhydraterna men fyller på med fett så jag står mig.

Och så är det individuellt. Den som behöver gå ner i vikt kanske inte kan äta lika mycket kolhydrater som jag, utan måste hålla en lägre nivå för att minska i vikt. Man får helt enkelt pröva sig fram, men när man vet att man inte behöver några kolhydrater alls i maten för att må bra, så är det ju fritt fram att minska på dem så mycket man kan. Man måste bara se till att man inte får i sig för lite näring. Med LCHF är det ganska lätt att få tillräckligt med näring och att hålla sig mätt länge.

Som sagt, nivån får du sätta själv. En del av oss äter ungefär 20 g kolhydrater per dygn, några försöker eliminera dem helt, men andra kan äta mer. Om du har stor övervikt är det klokt att hålla ner kolhydraterna så mycket som möjligt. Kroppen ser till att producera de få gram socker som behövs.

Ett livsmedel som kan vara knepigt är mjölk. Mjölk innehåller mycket socker, och om man dricker mycket mjölk kan det komma upp i höga nivåer. En liter mjölk innehåller ungefär femtio gram socker. Man bör alltså inte dricka mycket mjölk om man vill gå ner i vikt. Däremot är det mycket bra för den som behöver gå upp i vikt.

Så om du vill eliminera kolhydrater helt, då går potatis, ris, pasta, bulgur och bröd och andra kolhydratrika livsmedel bort. Du kan i så fall äta kött, ägg, fisk, ost, ovanjordsgrönsaker, möjligen med undantag för tomat.

Om du vill äta sådant som innehåller hög andel kolhydrater, måste du begränsa mängden av det, så att du inte hamnar över den mängd kolhydrater som din kropp kan hantera. Om du har övervikt gissar jag att det kan handla om omkring sextio gram per dygn, men om du har mycket att gå ner så bör du sikta lägre. Målet är att i så stor utsträckning som möjligt hamna i ketos för att bränna fett.

robertbohl
0

Särskilt i början av LCHF-livsstilen är man smått förvirrad. Allt vi lärt oss från barnsben vänds upp och ner. Vi lärde oss att gröt var nyttigt och att bröd skulle höra till basföda, ris, pasta, potatis i alla former, var det "kosttallriken" skulle bestå av 1/3 del resten grönsaker och kött,

Att skära bort fettet från kött och undvika smör var ledorden!!

En dag fick jag nog! Pluggade på med LCHF och gick ned från 84 kg

till 64 kg på drygt två månader. När Du tvekar om du äter för mycket fett, så äter du för lite. När kroppen ställt in sig på ketosdrift (fettförbränning), om man ror man ätit för mycket fett, är det ofta tvärtom.

Man går inte ned i vikt och de "gamla" tankarna på fett som farligt, smyger fram. Man skär ned på fettet och istället ökar man protein som kroppen själv förändrar till glykogen, och man tvivlar….är det för ycket fett?

Det är oftast för mycket protein..Ös på med majonnäs, grädde, smör och jag lovar dig att du kommer gå ned i vikt snabbt!

athiria
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Personligen har jag helt släppt tanken med kalorier. Jag tänker "Jag äter fett, så fixar kroppen sitt".

Jag har vägt 60 kg och ätit mer kalorier då än när jag vägde 64, och ständigt försökten banta tex. Det jag har märkt är nästan ju mer fett jag äter, desto mer går jag ner. (Jag åt tex grädde 3 gånger om dagen nån vecka och gick ner 3 kg oO)

Alltså kroppen kan ju gå in i "svält" och att man bir slö i hjärnan, kall i kroppen och så. Så jag tror inte rikgit på det att endast kalorier skulle spela roll.

Du får testa vad som passar! Vissa verkar ju funka OK med dagens kost, andra trivs med 30 kolhydrater per dag och andra med 50(om man nu är en sån som räknar).

I regel kan man tänka att ägg, kött, fisk, skaldjur och smör är grunden. Då får man typ 0 kolhydrater per dag. Sen lägger man till ovanjordsgrönsaker och lite grädde, då tror jag man kommer upp i runt 10 kolhydrater per dag. Sen kan man lägga till creme fraishe och nötter, bär och en massa annat, etc, då kanske man kommer upp i 50 kolhydrater per dag. Vad som passar en och vad man står ut med att äta/tycker är gott får man lite lägga upp själjv. 

Det är rätt mycket nytt i början men testa med dig själv! ^^ Att hålla sig under 5 gram/100 gram tyckte jag funkade bra i början för då kunde jag se hur jag reagerade på olika livsmedel, tex att jag drack alldeles för mycket mjölk så det fick jag dra ner på.

Ett bra sätt med fett har jag tänkt är att tänka på det som nyttigt. Tänk "Oj, nu äter jag smör! Så bra, för det är så nyttigt!" Det kan som sagt vara svårt i början, men tänk på att hjärnan består till stor del av fett!

kattislchf
0

Jag tror det är väldigt individuellt utifrån om man bantat mycket tidigare, om man är frisk eller har någon sjukdom, ålder, hur mycket man tränar eller ej osv.

Jag har själv ätit enl LCHF i ca tre månader. Behöver gå ner i vikt men för mig fungerar det inte utan strikt koll på kaloriintaget. Försökte först utan att tänka på kalorierna och åt ca 1600-1800 kcal/dag varav 10 gr kolhydrater. Då gick jag upp i vikt med LCHF. Nu har jag strikt kalorikoll, har ökat kolhydraterna till 30 gr/dag och dragit ner på fettet. Och nu har jag åtminstone stannat i vikt. Och enl alla blodprover har jag en bra ämnesomsättning och ingen diabetes, jag är inte ens i närheten. Men jag tränar inte och det måste jag börja med.

Som du ser - vi fungerar väldigt olika och jag tror du måste finna ut själv hur just din kropp fungerar. Det finns ingen mall som passar oss alla.

athiria
0

Jag har också hört om man har svält kroppen med lite kalorier och sen äter LCHF kan man gå upp några kilo i början. Men det är helt aturligt eftersom när man åt lite kalorier krymte storleken på ens organ, sen gic de upp igen när man åt rejält. Så det behöver inte bara vara dåligt att man går upp några kilo! (men sen går man ner förstås)

kattislchf
0

#7 Jag har inte svält min kropp och inte bantat överhuvudtaget och ändå har jag gått upp i vikt nu med LCHF trots övervikt och att jag ätit enl LCHFs rekommendationer. Det där med att äta fett och kilona rasar av en, det stämmer i varje fall inte på mig. Därför måste jag hålla igen på kalorierna nu för att åtminstone stanna i vikt.

Vi är alla olika, det är bara det jag vill lyfta fram. Jag tror inte det finns en generall lösning för oss alla. Inte ens med LCHF.

Caywin
0

#8 Hur mycket har du gått upp då?

yvonnel
0

Efter att ha läst på Annika D´s blogg om hennes dagsintag så tycker jag att det verkar som om svältkost gäller även på LCHF, om man ska ha framgång i viktminskning.

Jag tror inte att jag orkar med en svältkost en enda gång till i mitt liv.

Jag önskar att man satte igång flera forskningslinjer för jag är övertygad att det finns fler orsaker än bara kolhydrater för övervikt, särskilt när det gäller väldigt många kilon.

MimLan
0

#10 Då är det bättre att du läser någon annans riktlinjer än AD:s? Hon är inte representativ för någon annan än sig själv och andra som fungerar som henne, så det finns ingen anledning för dig att fokusera på hennes upplägg.

Och det finns fler orsaker?