Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2945 ggr
[tililili]
0

tappat bort mig fullständigt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ätit lchf kost tidigare, och mådde väldigt bra på det. Sen tappade jag bort det, gick tillbaka till "vanligare" mat igen.

Dock lite mer kolhydratskrämd, och delvis tillbaka till fettskrämdheten… blev väldigt virrigt periodvis när jag försökte äta lite "nyttigare" för jag visste inte vad jag tyckte var nyttigt…

Har försökt att äta allt men inte alltid metoden :P

Men nu har sockerkonsumtionen gått upp så att jag mår dåligt av den! :(

Och jag skulle vilja bryta, och tänkte att jag kanske skulle satsa på en LCHF kur :P Bryta helt med kolhydraterna, åtminstone ett tag, sen återinföra lite kanske, får se. Problemet är bara att jag inte känner för maten, alls.

Ägg, ost, kött… urk, längtar efter banan, gröt och sylt när jag vaknar på morgonen. Till lunchen äter jag mest brynt vitkål, ett litet hörn av "kött/fiskrätten" och sen kan jag äta upp en hel burk smörgåsgurka (nästan ;))

Så behöver ju verkligen bryta, men vet inte hur när ingenting smakar, bor hemma hos mamma och pappa, så det finns ju hur mkt socker- och mjölmat som helst i skåpen också, suck.

Har funderat på att bli deltidsvegetarian^^ eftersom jag insett att jag inte tycker särskillt mkt om kött… mest vegetariskt och kött ngn gång…

Jag vet inte, funderar och tänker. Skulle gärna höra vad NI tänkter om mina funderingar och tankar :)

ullisbullis
0

Vegetariskt kan väl vara en bra idé om du gillar det. Du kan kanske börja med att plocka fram de proteinkällor som du kan tänka dej i stället för kött o fisk. Kolla recept på lchf-mat. Att sockret ska bort är väl inget att fundera över. Gillar du nötter? Man kan ju göra mycket gott och proteinrikt med dem, ex nötbröd, pannkakor med mandelmjöl osv.  Ägg är nog den lättaste och användbaraste proteinkällan. Man behöver ju inte äta dem hårdkokta.

kaisakavat
0

Det låter som om du kommit in i "sockersnurren". Dras till kh, men tycker "riktig mat" är urk. Där har många av oss varit, när jag drar ner på kh brukar jag känna av borttappad matlust, i några dagar. Tills det vänder och maten blir go igen.  Det verkar dock mer "långdraget" för dig än bara några dagar.

Animaliska proteiner är viktiga för oss. Så att dra ner alltför mkt på både kött och fisk rekommenderas inte. Inte av mig i alla fall. Finns nån sorts undre gräns för proteinintag.. inte mindre än 0,5 g per kilo kroppsvikt och dygn, men det är inte säkert att så lite täcker just ditt behov, speciellt inte om du är fysiskt aktiv. Sen är det inte bara muskler som behöver de animaliska proteinerna (aminosyrorna) utan även våra hjärnor.

Ägg är bra, förstås. Hoppas du gillar ägg. Äter du dem och behåller endel kött och fisk, så har du nog rätt bra förutsättningar trots huvudsakligt fokus på grönsaker. Glad

[tililili]
0

nötter är gott, är ganska allergisk dock.. jordnötter och cashew går bra. Dör inte av hasselnötsspår längre, men inget jag ska äta. Har liksom inte vågat prova så många andra sorter, även om det går bättre nu än när jag var mindre.
Mandel går inte alls.

Egentligen är det nog mest huvudet det är fel på. Har lidit av ätstörningar i många former i många år. Just nu är det fullständigt kaos. Är arbetslös, går runt hemma i mamma och pappas kolhydratfulla hus och väntar på att få komma på vård på ätstörningsenheten…

Måste försöka göra ngt, för nu funkar inget. Hur jag än äter, LCHF eller kolhydrater så kan jag inte sluta äta, hela tiden… hetsar. Särskillt de dagar då jag är ensam hela dagen.

Hunger eller mättnad spelar liksom ingen roll om suget sätter in, vilket det gör av hopplösheten jag känner. Orkar inte.

Vilken jävla skit.

Hm, det kansek märks att jag mår sämre nu än när jag skrev förra inlägget. Det går ju faktiskt lite upp och ner, men nu känns allt hopplöst.

Äggmjölk var förövrigt det vidrigaste jag någonsin druckit tror jag :P

Och fortsätt gärna kommentera mina tankar och funderingar, jag är väldigt tacksam då.
För även om jag inte kommer kunna äta helt LCHF, det kommer de inte gå med på ätenheten, så vill jag äta delvis så här, vanlig kost, fast lite mer fett och mindre kolhydrater än riktigt vanligt… hämta lite tips härifårn, fast inte överdriva…eller hur man ska säga…

[tililili]
0

Varför ska det vara så svårt att sluta äta med hjärnan. Det är bara när jag är hungrig som jag tycker maten är god. Det är nog därför jag har så svårt för riktig mat, för jag inte kan låta bli att småäta… av stress och oro över vad som ska hända…över hopplösheten att jag inte kan äta normalt, negativ spiral.

Vad ska man göra istället för att äta när man bara vill stoppa ngt i munnen för att det lugnar psyket?

Och om jag nu är hungrig, har varit borta och inte kunnat småäta men ändå inte kan avsluta måltiden, för att man "brukar" bli sötsugen efteråt och blir rädd för att börja hetsäta och just pga rädslan överäter igen?

Ngn som har ngt tips till mig?

[tililili]
0

Sen mitt i allt så är jag så jävla rädd för att inte få i mig allt jag ska… snacka sila mygg och svälja kameler när jag hetsar och spyr och oroar mig för d-vitaminerna…

Rädd för att det ska bli för mkt fett, för lite protein och att jag ska missa ngn viktig vitamin eller mineral… vill helst slippa ta tabletter pga artiklar som denna 

tycker man borde kunna få i sig allt med maten om nu LCHF kosten är så bra…?

Sorry att det blev så många inlägg, men postar och så kommer jag på ännu mer, är så skönt att skriva av sig

camsve09
0

Hej!

Vill bara kommentera äggmjölken. Den verkar vara en älska eller hata-grej. Jag älskar min ägglatte med kakao! Skrattande Tyckte inte heller om det i början, så ge det några försök med olika recept.

Hoppas du hittar din balans med maten i övrigt, det märks att du har det jobbigt just nu. Kram till dig, vi är många som kämpar mot sockerberoende och annat!

Caywin
0

#5 Om du äter strikt LCHF så är det C-vitamin du kan få problem med. Lägger du till Broccoli/Blomkål el dyl så fixar det sig också.

[tililili]
0

Jo jag vet att t ex ägg innehåller alla ämnen man behöver utom just C-vitamin. Men hur är mängderna, och hur är det med rekomendationerna som finns, RDI tex?

Hör från en massa håll att lite extra sånt och lite extra sånt skulle vara bra för det och det… osv. Och eftersom jag mår så dåligt som jag gör så vill jag så gärna få i mig allt som behövs…

usch, jag vet ju att bara jag börjar äta lite varierat och inte kräks så får jag i mig så mkt mer nyttigheter och är så mkt snällare mot kroppen än nu.
Men mkt av ätstörningen är ju att det ska vara perfekt, att jag ska veta precis…

athiria
0

Du kanske kan äta en blandning mellan GI och LCHF? Som ha råris eller vildris till och men behålla att du FÅR äta mycet fett, som feta såser?

Caywin
0

RDI för C-vitamin är mellan 30 och 60mg. En brustablett med c-vitamin innehåller 1000% av RDI, men detta pga att upptaget är rätt lågt när det gäller dess.

Pasi
0

Man kan ta RDI med en eller två nypor salt - det handlar normalt om obevisad "siffra"… en rekommendation utifrån gissningar.

Har man inte förhöjt insulin pga massa sockerätande så klarar de flesta sig med ganska små mängder C-vitamin. Och C-vitamin finns ju normalt även i kött (små mängder), grädde och ofta även iblandat i charkprodukter (då som antioxidant)

#5 Det är troligen extra intag av antioxidanter som ökar cancerrisken när man smaskar multivitamintabletter. Man vet t ex att oxidanter/peroxider är gynnsamma om man har cancer (skrev om detta i tråden Antioxidantreligionen) och att cancerrrisken minskar för de som röker råtobak (The China Study), vilket ger ganska bra dos av oxidanter men utan att tillföra de skadliga kemikalierna som finns i tobaksindustrins cigaretter.