GI och LCHF
Vad är skillnaden mellan dessa?
Av vad jag kan läsa mej till så är det ungefär samma sak…eller?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej det är inte riktigt samma sak. GI innebär förenklat sett att man kan äta en hel del kolhydrater, bara de har lågt Glykemiskt Index, alltså "långsamma" kolhydrater. LCHF utesluter de flesta kolhydrater oavsett hur långsamma de är
plus att LCHF innebär en högre andel fett.
Sen finns det en fas som kallas "GI-rivstart" som i princip är detsamma som LCHF fast förespråkarna säger att man inte ska hålla sig till den fasen någon längre tid, utan enbart som just en rivstart.
GI-gänget brukar vara lite mer fettskrämda också, plus att de förespråkar frukt.
Ahaaa….
Då hänger jag med…*L*
En väsentlig skillnad är att vi inte äter spannmål.

GI hadlar om glykemiskt index vilket är en delmängd i GL dvs glykemisk belastning.. LCHF handlar om Glykemisk belastning.
GI handlar om hur mycket blodsockret stiger av 50 gram kolhydrater av en viss vara, medans GL handlar om hur mycket blodsockret stiger av en viss mängd vara beroende på GI och mängden kolhydrater.
GI är mest fejk, och man lurar bara sig själv, om man tror man kan äta hur mycket som helst av en vara bara den har lågt GI.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp…Många av mina kompisar har kört GI och gått ner mycket..så jag tror inte det är fejk.
Saken är ju densamma med Gi som LCHF att man ska undvika godis..läsk…kakor och sånna saker…
#6 Jo det kan säkert funka om man följer recept och kostprogram och inte är insulinresistent. Men det jag tror att Zepp menar är att det är lätt att "lura sig" att det är ok med massor av honung t ex (nu tar jag bara ett påhittat exempel för att belysa vad jag menar) "bara" för att det har ett lågt GI-värde. Så man ska nog inte stirra sig för blind på en sak.
Det du menar är nog just GI-kost som en "metod". Det jag tror zepp menar är GI-värde på enskilda varor, dvs glykemiskt index.

Att de har bilvit mer medveten om att göra bra val för blodsockerkurvan (vilket gjort att de valt bort snabba kolhydrater som deras (troligen) inakta kroppar inte gör av med ( triggar insulinet, stoppar fettförbränningen) betyder inte att GI egentigen fungerar på det viset som man tror.
Det är egentligen ingen "diet" att gå efter iom att som Zepp säger att det beror egentligen på hur mycket blodsockret stiger av 50 gram kh i mänden mat du äter.
För att få ut ett GI värde kräver det att produkten har minst 50 gram kh, då spelar det ingen roll att vattenmelon kräver mycket mer vikt för at komma ihop till 50 gram kh än tex frukostflingor(colting)….
(och du äter snabbare ihop 50 gram kh i flingor än i vattmelon (som har högre GI värde )
samma sak med pasta; du kan äta ganska mycket för det e lågt GI, men fortfarande så behöver kroppen producera samma mängd insulin…
i lchf försöker vi skippa alla insulinökningar..
skippa blodsockerhöjningar och hålla saker stabilt.. =)
*svammel svammel*
#8 Nej, pasta har ett ganska högt GI-värde, men när man räknar GI-värdet på en måltid så har det ju också stor betydelse vad du har f.ö. på tallriken. Du äter ju kanske inte bara pasta utan någonting till. Fett, protein och sura ingredienser ex vinäger sänker GB.
Jag ser alla varianter av lågkolhydratskost som har ett spektrum mellan GI och Fakir( mycket strikt lchf)Det är ju väldans individuellt - vissa lchf:are äter lite spannmål och frukt ibland. Vissa GI:are äter t.ex. ingen pasta, ris el. potatis alls.

#5 Tycker det finns ett liknande problem inom LCHF, en del tror att bara en produkt ligger på max 5g/100g så kan man äta obegränsat av den.
Sen beror det ju helt på vad man mår bäst på, en del klarar mer kolhydrater än andra. GI känns som mittimellan, så det är ju ett steg i rätt riktning iaf :)
Att GI-metoden har blandat ihop sig med LCHF har krasst sett kommersiella orsaker, som i sin tur härrör från först Paulun och sedan Lauritzson med sin skapelse "GI-Viktkoll". Som i sin tur är den sajt som myntat begreppet "GI-rivstart".
Detta har orsakat en massa begreppsförvirring i kostkretsar, speciellt bland de som är nybörjare inom både GI och LCHF och som inte vet vad de egentligen äter- eller vilka skillnaderna är mellan att äta GI eller att äta LCHF.
I stora drag så kan man äta efter "GI-tänket" och äta fullkomligt obegränsat med kolhydrater, eftersom GI enbart innebär vilken glykemisk belastning ett livsmedel har i kroppen.
Men för att göra det lite krångligare så började kommersiella intressen få upp ögonen för den nya rörelsen som höll på att vakna, och då dök det upp böcker med listor över olika livsmedel och vilket GI dessa hade, och då kom även nästa steg i utvecklingen.
Man började inse att det kanske inte enbart räckte med att välja "rätt" kolhydratkällor. Kanske man även behövde minska på dem, åtminstone i perioder? För samtidigt vågade man inte gå emot de kostråd som varit etablerade sedan 70-talet, utan valde att gå bara halvvägs genom att enbart rekommendera kolhydratsbegränsning under en kortare tid, och genom att fortfarande varna för animaliskt fett. I den vevan föddes sajten GI-Viktkoll.
Om man äter efter "GI" och kallar det "en variant av LCHF", så innebär det att man använder sig av ett företags idé av en kostmodell, dvs GI-Viktkoll. Men även om GI-Viktkoll med sin rivstart fått ett stort genomslag i media, så var Lauritzson långt ifrån först med att presentera en kostmodell med GI-tänk som grund, utan föregångaren inom det området var trots allt Paulun. Skaffar man sig de första böckerna han skrev om GI, så ser man ganska snart att de överhuvudtaget inte handlade om begränsning av kolhydrater.
Om man vill säga att man äter "ett slags LCHF" när man äter efter en kostmodell med GI som grund, då borde man rimligtvis säga att man äter enligt "GI-Viktkoll" snarare än att man "äter GI". För GI är ingen diet eller kostmodell överhuvudtaget.
Jag gick ner 10 kg. med GI. Sen gick jag över till lchf och har inte gått ner något alls på två och ett halvt år. Så för viktminskningens skull så är det inte så säkert att lchf är det bästa för alla. Sen är det ju en annan sak vad man mår bra av f.ö. Det är ju inte bara viktminskning som det handlar om.

Med fejk menar jag som det redan sagts att man måste även tänka på mängden.. dvs GL.. dvs LCHF.
Och man lurar sig om man tror att man kan äta fritt av lågt GI.. men det är samma med LCHF.. behöver man gå ner i vikt kan man i princip inte äta fritt av något.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kort sagt: I GI äter man kolhydrater men de måste vara långsamma, och i GI äter man inte mer fett än "normalt".