Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1284 ggr
[stuxen]
0

Barn och kolhydrater.

Sitter och funderar på en sak iom att jag och sambon skall få barn sitter man ju och läser en massa iofs gjorde jag det innan men men det hör inte hit.

I en bok eller internet sida jag läste läste jag att man kan börja ge smakportioner och ersättning ifrån 4-6 månaders ålder.

Ok jo visst så står det ju över allt men på ett ställe stod det även anledning till det, innan dess har inte barn utvecklat enzymet som kan bryta ned kolhydrater.

Den meningen gjorde mig väldigt interesserad och gör att jag tänker att barn utvecklar enzymet för att säkerställa energibehovet.
Altså ett nöd enzym för att överlive om brist på fett och protein skulle uppstå.

Vad tror ni.
Minns ingen källa men ni kanske vet något om detta?

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om nu bebisar inte kan bryta ner kolhydrater, varför innehåller då bröstmjölk 6,5g kolhydrater per 100g? Det är dessutom största posten enligt Fineli (fett 4,5g, protein 1,5g).

kaisakavat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror möjligen det beror på.. vilken sorts kolhydratkälla det är frågan om. Kanske inte kh:na i sig själva alltså (sockerarterna).

Vi saknar ju enzymer för att t ex ta hand om cellullosa och t ex allehanda sorts elände som finns i spannmål, även som vuxna. Så det torde gälla även för babbysar. 

Men vet förstås inte om din källa menade så. Glad