Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1871 ggr
jussivuori
0

Inte äta = gå upp i vikt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tränar regelbundet, äter "rätt" och har gått ner i vikt i den takt som käns bra för mig.

Men idag har jag ingen aptit. Käns som att jag ska spy om jag äter. Har dock ätit en morot(för att jag inte vill att kroppen ska ställa in sig på svält) och druckit två koppar kaffe.

Nu till frågan. Ställer kroppen in sig på "Svält" över en dag och gör att jag går upp i vikt nästa gång jag äter? Trots att jag äter "bra mat".

Har ju hört om folk som fastar. Men har inte så mycket fakta om hur kroppen fungerar om man inte äter. Jag brukar vara den som äter regelbundet samtidigt som träning, så det är de jag ställt in mig på.

MimLan
0

Våra kroppar är inte så dåligt inställda att vi bara tål regelbundenhet, det är ett modernt påfund att kunna få korrekta portionsstorlekar vid specifika tidpunkter.

Zepp
0

Mår man illa så är det i flesta fall kroppen som signalerar att man skall undvika eller dra ner på maten av olika skäl.. iallafall om man är frisk och utan ätstörningar.

När kroppen är färdig med vad den håller på med tex botat någon sjukdom/infektion så kommer förmodligen aptiten att vara förhöjd ett tag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tudorrr
0

Jag är också intresserad av detta. Finns detta 'svältläge' eller är det en myt? För mig är det för lätt att äta för lite sedan jag gick över till lchf och jag ramlar rejält i vikt, men undrar om det är kaloriunderskottet eller lchf som gör det.

Zepp
0

Man skall ha klart för sig att det inte alltid finns en rak koppling till vad du stoppar i munnen och vad som når dina celler.. eller vilka celler som får vad.

Det är altså dina celler som är slutförbrukare av enerrgin du stoppar i munnen.

Om nu den energin i stället lagras undan utan att den når dina vitala celler kan du äta mer än ditt energibehov samtidgt som det råder intern svält i delar av kroppen.

Och hur fungerar det vid viktnédgång, jo om kroppen fungerar som den skall kan kroppen ta en del av dagens energi från depåer och om dessa är välfyllda/överdimensionerade, händer det att aptiren sjunker under ditt dagliga enegibehov, medans delar tas från reserven.

Dvs kroppens energibehov tillfredställs av det du äter och det som tas från fettdepåerna.. det är ingen svält, det är så det skall fungera.

Man kan fundera lite över hur detta fungerade på stenåldern.. tror knappast det var vanligt med fasta måltider var tredje timme med lagom avvägda portioner.. man fick nog klara sig utan mat i långa perioder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tudorrr
0

Som alltid, zepp till räddningen, tack :)

Om jag tolkar rätt:

lchf, fettdepåerna öppna och vana att bränna vilket är bra om man varierar intaget.

kolhydratkost: kropp ej van att bränna fett men van att lagra vilket gör att man kan ha låg energi då depåerna ej öppnar sig när det skulle behövas?

Alltså, ät fett och gott och ät bara när du är hungrig?

Joxer
0