Förslag på bra choklad?
Kvalitetsmedveten som jag är lusläste jag innehållsförteckningarna häromdagen när jag letade efter en bra mörk choklad på Ica.
Sojalecitin, härdat fett och annat konstigt står det i var och varannan innehållsförteckning. Vad ska man välja?
Har ni förslag på bra choklad? Vilket chokladmärke är "rent"?

Green & Black's är min favoritchoklad, deras Maya Gold går inte av för hackor! Visserligen bara 55-procentig, men de har andra mörkare chokladvarianter.
Ekologisk och rättvisemärkt är den dessutom! Finns bl.a. på Cajsa Warg, NK och i många hälsokostbutiker.
Sedan har vi förstås klassiker som Valrhona som gör suverän choklad, men åt det dyrare hållet då…

Kolla in http://www.chokladshopen.se/
Michel Cluizel Grand Noir (85%) rekommenderas varmt… Innehåller inget sojalecitin heller.

Dom gör ju tom reklam här på sajten ser jag…

Valrhona manjari eller guanaja innehåller sojalecitin…men är fantastiskt goda. Jag äter inte choklad för att det är nyttigt!
Marabous Premium Dark 86 % innehåller visserligen litet sojalecitin men i övrigt mest fett och kakao. Den finns på bla Hemköp. Vi som bor på mindre orter har inte så stort utbud att välja på. Den är tillverkad i Danmark där det är fängelsestraff på att tillsätta farliga saker i maten.

Tanten - Jag bor på "mindre ort", så liten att det knappast kan kallas "ort"…mer som en "lort" på kartan, men har internet…så utbudet är gigantiskt.