Vad händer med kolhydraterna vid långkok?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gillar långkok t.ex. kalops och andra köttgrytor, buljong/fond till soppor mm. Ofta är det ju bara smaken i buljongen som man är ute efter när man har i olika rotfrukter, lök, vitlök etc. och grönsakerna tas bort när buljongen är klar. Frågan är vad buljongen då innehåller avseende kolhydrater. Att fett fälls ut (från köttet främst då) är ju klart men protein och kolhydrater? Någon som har koll på detta?

Altså jag tror du skall strunta i det, det är iallafall inte meningsfullt att jaga varje stärkelsekorn.
Klart att det kommer med en del, men det skall ju vara fullt möjligt att leva ett normalt liv så att säga.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag brukar också strunta i det när jag kokar buljong med morot och rotselleri och vad det är. Några små kolhydrater kan få slinka igenom! (Trots att jag är hyfsat strikt i vanliga fall, eller just därför.)
Huruvida man behöver ta hänsyn till dem eller inte beror nog på hur ofta och hur mycket - samt om man av någon anledning har behov av att vara super strikt.
Jag skulle gissa att en hel del "smiter över" om de kokar med länge medans de kolhydrater vi inte kan smälta blir kvar mer (fiber).
Vill man absolut uppskatta och räkna, varför inte räkna hälften - så blir det mitt emellan ytterlägena :D
Jag har alltid druckit upp kokvattnet efter potatis och grönsaker. Fast nu blir det mycket lite potatis för maken och mestadels råa grönsaker. Saknar att dricka ptatisvattnet. Kohydrater?
O ja, potatisvattnet innehåller kolhydrater. Låt det stå och avdunsta, så har du potatismjöl. 

Om potatisen är skalad ja.
Tack för alla svar. När man tittar på näringsvärde på t.ex. morötter verkar det innehålla ungefär lika mycket näringsvärde före och efter kokning, när man räknat bort vattenförlusten. I så fall borde det ju inte vara så mycket i buljongen. Jag satsar på det.
#7 Beror som sagt på hur länge man kokar med dem - vanligen i buljong när man sedan tar bort grönsakerna så kokar man betydligt längre än "vanliga" kokta morötter så de hinner falla sönder mycket mer (och ge därmed smak också).
Men det är säkert inga problem med det, men du kan nog inte förutsätta att det är nästan noll.
Dr Dahlqvist testar blodsockerserier i samband med morotsintag. Höjer inte blodsockret nämnvärt.Står inte om hon kokat dem. Tycks gå bra att äta en del underjordsgrönsaker.