Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3399 ggr
LCFia
0

OT: Naturlig mat för katten

Hej alla kattmänniskor!

Vi har just fått hem en liten 4-månaders kattunge som är väligt busig och livlig. Jag har gett honom "hårdmat" från lantmännen, men såg att den innehåller onödigt mycket kolhydrater. En katts naturliga föda bör ju vara fisk, fågel och gnagare. Har serverat honom tonfisk, ska även testa med makrill och lax. Tonfisk älskar han!

Så till min fråga 1: finns det någon av er som endast ger katten sin naturliga föda varje dag och hur ser måltiderna ut? Tar gärna emot tips på andra rätter än dessa som jag tänkt introducera..

2. Mejeriprodukter till katten såsom mjölk, grädde, ost, bra eller inte bra?

3. Tillsätta fett till tonfisk, eller ska han bara få den helt naturlig?

Kan tillägga att han ska få gå ute till sommaren och kan ju då i viss mån skaffa sig sin egen mat!

Mycket tacksam för svar och förslag :)

[ngupa]
0

jag tycker du ska läsa in dig på BARF  i Fokus, för sammansättnignen är jätte viktig för katten. När de jagar en mus får de i sig allt.

Fisk ska väl helst katter inte äta. katter är också laktosintoleranta och ska alltså inte direkt ha några mejerier.

Men läs på Barf och ett katt forum här för att få bästa råden av kattmat.

jag ger mina Maju blötmat och Carnia lynx torrisar. Jag vill vara säker på att katterna får den optimala maten utan att jag behöver barfa dem.

BARF = Biologiskt anpassad rå föda

LCFia
0

Tack! ska kolla in barf :)

blodtopp
0

Orijen kattmat är också kanonbra! Det är i princip likadant som Carnia, fast billigare utan att för den delen vara sämre. Våra katter mår jättebra på det i alla fall =)

LCFia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Tack för tipset, det blir nog att beställa en orijen! Att barfa känns lite övermäktigt faktiskt, nu när jag läst om det..

Zepp
0

Ger man fisk skall den vara kokt!

Sen så har katter svårt att reglera sitt blodsocker, de är rena karniovorer.. hur det är med kattungar vet jag inte men det borde ingå laktos i modersmjölken åxå fast antagligen mindre än hos mäniska!?

Taurin är ett viktigt ämne som katter behöver, det förstörs vid tillagning, men finns i riklig mängd i hjärta och det säljs kyklinghjärta i affärerna.. det är föresten gott i levergryta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

misty09
0

Fisk och skaldjur till katt är människans påfund och visst katter gillar det men det är inte deras naturliga föda från begynnelsen. Katter är köttätare. Katter kan inte spjälka laktos så man ska vara snål med mjölk och grädde. Finns ju speciell laktosfri svin dyr kattmjölk. Vet inte men kanske funkar vår laktosfria lika bra??

Katter ska ha väldigt speciell sammansatt kost så jag vet att veterinärer inte rekomenderar att man exprimenterar själv utan att man köper färdigt som har rätt sammansättning. Till skillnad från hundar kan katter inte tillgodogöra sig näringen i människoföda.

Lycka till med din lilla gosekisse. Har själv en gammal gubbe som mest ligger och njuter numerGlad

Jojo55
0

Katter är köttätare. Det betyder inte att man kan ge dem enbart rent kött och tro att de får i sig det de behöver. Det är mycket viktigt att man ser till att katten får alla näringsämnen den behöver, annars blir den sjuk! Man kan inte ge den matrester, det klarar den sig inte på. Kattens naturliga föda är fåglar och smågnagare och om den lyckas fånga ett byte så äter den upp hela och får därmed i sig allt som behövs. Jag känner tyvärr inte till om det finns kattfoder utan, eller med endast mycket lite kh, ville bara varna för att ge enbart rent kött.

[ngupa]
0

Ibland kan jag ge mina katter en kycklingvinge och då finns det nada kvar när de har smaskat färdig…

LCFia
0

Mycket bra info!

Ska köpa ett foder med högre andel protein som bas, sedan får det bli kycklinghjärta eller kycklingvinge då och då.

Visste inte att katter inte ska äta fisk.. mejeri var jag lite misstänksam mot.. men det blir restriktivt med dessa produkter i alla fall.

Tack alla som svarat :)

[maxxtro]
0

Brukar ge min katt kött (lite olika) och kyckling rätt ofta. Hon mår så otroligt mycket bättre av det. Blir som en helt annan katt mot när hon enbart får kattmat.

Lugnare med en fungerande mage. Och mätt länge.

När hon får kattmatt så blir hon hungrig efter 2-3 tim och kräks oftare.

Fick upp ögonen för BARF när min veterinär försökte sälja på mig något torrfoder som innehöll allehanda kemikalier. Då slog det mig att jag tagit lika illa hand om katten som mig själv (innan LCHF). Hon får fortfarande kattmat ibland men oftare kött mm