Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1287 ggr
Cotton Candy
0

Hjälp! Nybörjare...

Hej!

Jag är helt ny här och har precis börjat äta enligt LCHF… eller jag försöker iaf. Jag har läst en hel del på nätet men har fortfarande en del funderingar.

Jag födde mitt tredje barn för 14 dagar sedan och har några kilon som måste bort. Jag hade hemska cravings under graviditeten och vräkte i mig flingor och frukt. Just flingor äääälskar jag. Jag har dessutom en enorm aptit som gör att jag kan trycka i mig stora mängder med pasta och bröd etc. Inte så konstigt att midjemåttet ökar.

Jag har förut testat viktväktarna och gick ner många kilon snabbt. Dock är jag tveksam till alla lightprodukter som viktväktarna ju rekommenderar att man äter och jag var dessutom hungrig det mesta av tiden.

Har flera kompisar som ätit enligt lchf (och gi) med gott resultat, inte bara på vikten men även på humöret.

Jag har läst en del på webben om lchf och amning och som jag har förstått det bör man inte köra alldeles stenhårt så länge man ammar. Därför kommer jag inte att utesluta kolhydrater helt och hållet utan istället försöka äta vettiga kolhydrater (ej pasta och bröd t ex).

Nu undrar jag såklart om jag gör "rätt". Har hållit på en vecka nu ungefär och sötsuget börjar ge med sig. Det har dock tyvärr blivit en hel del nötter när suget efter flingor och frukt blivit för mycket men nu känns det som sagt bättre och jag hoppas kunna låta bli nötterna (i så stora mängder iaf) framöver.

Detta har jag ätit än så länge idag - hur ser det ut enligt lchf? Är det mer GI kanske?

Frukost:

1 dl havregryn

1/2 dl linfrön/solroskärnor/sesamfrön

1 avokado

1 oopsie med leverpastej

Mellis:

1 näve solroskärnor

Lunch:

Omelett gjord på grädde

Makrill i tomatsås

1/2 paprika

Mellis:

1 tomat

2 oopsies med danablur ost (mögelost, mycket fett, i princip inga kolhydrater)

Middagen kommer att bestå av kyckling med lite grönsaker… kanske grädde i såsen.

Äter jag för mycket eller för litet? Detta är såklart bara EN dag men jag undrar om jag "gör rätt" eller om jag behöver lägga till/ta bort någonting.

Jag har bantat 100000 gånger i mitt liv och är lite fast i det här tänket med att äta lite och fettsnållt.

Hoppas på svar!!

MimLan
0

Det är mer GI.

Ta bort fröna. Havregryn och frön till både frukost och mellanmål är inte det bästa du kan tänka dig. Med andra ord, ät riktig mat till frukost också, så försvinner behovet av mellanmål med stor sannolikhet ganska snabbt.

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De bästa inslagen i din mat är makrillen, omeletten och kycklingen.

Tänk kött, fisk och ägg och lägg till fett av olika typer om det är magert. Lägg till grönsaker för utseendet och smaken.

Zepp
0

Du kan ju alltid testa att lägga till lite MAT.. det ser lite futtigt ut för en som ammar!

Altså ät helst mat morgon midag kväll, så lär du slippa mellanmålen på köpet.

Ta hellre dina kolhydrater från grönsaker och lite rotfrukter.. så får du i dig näring oxå.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7b350ac5c6a755ed00059a-lagad-mat-till-frukost#discussions-7

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lchfbarbie
0

och jag, som inte alls är kunnig på lchf utan själv är nybörjare, vill bara säga att du ska tänka på din amning i första hand. din bebis är fortfarande jätteliten och jag tror att du tänker rätt när du inte utesluter kolhydrater i det här stadiet.

du behöver inte kolhydrater och inte bebisen heller men själva omställningen till lchf-kost är ganska tuff och jag tror att den frigör ganska mycket skit i kroppen, därav de många biverkningarna.

du behöver äta mycket fett och dricka mycket nu, men du bör nog inte göra en större kostomläggning när din bebis är så pass liten som 2 ynka veckor. jag skulle väntat, ätit rätt och lchf-aktigt, men inte skurit ner på kolhydraterna för mycket. när bebis börjar äta lite mat, säg vid 4-5 månader, då kan du börja fasa ut amningen så smått.

lycka till, avis på bebben kan du tro ;)

Cotton Candy
0

Hej alla

Tack för alla svar!

Jag känner också att jag äter hela tiden, konstant hungrig. Säkert för att mina måltider innehåller för lite MAT.

Idag har jag försökt äta mer fett men det är så svårt. "Rädslan" för fett sitter så djupt efter flera års jojobantning så jag hade nästan ångest efter att ha ätit två oopsies med tjockt smör. Testade grädde i kaffet och samma sak där, ångrar mig direkt och börjar fundera på hur jag snabbast kan förbränna all denna hemska fett igen.

Eftersom jag inte vågar köra LCHF 100% pga amningen undrar jag om metoden/livstilen överhuvudtaget passar mig - just nu. T ex åt jag ett äpple igår kväll. Och det var morot i kycklinggrytan jag åt igår.

Idag har jag som sagt försökt tänka mer FETT. Lunchen ska bli MAT samt middagen såklart. Men går det överhuvudtaget att gå ner i vikt om man inte kör stenhårt LCHF… jag minimerar såklart kolhydraterna så gott det går men jag överstigar med all säkerhet den mängd man "bör" hålla sig till enligt LCHF. Tycker dock jag borde se ett litet resultat bara genom att ta bort all socker (flingor, kakor, godis) samt bröd och pasta/ris/potatis. Är dock rädd att all fett istället gör att jag går upp i vikt.

Svårt!! Skrikandes

Zepp
0

Man lägger sällan till så mycket rent fett, man väljer feta matvaror, typ fläsk, entrecote, färs, lax, sill, steker i smör o slår en slatt grädde i såsen.

Och en morot hit och ett äpple dit gör i det stora hela varken till eller ifrån, grejen är att det är fett som skall vara ditt huvudsakliga bränsle för kroppen.

Efter ett halvår får du fundera på om du behöver ransonera morötterna.

För det första, du äter för två, för det andra så har du nyss varit gravid, varvid kroppen behöver återhämta sig, för det tredje du har bantat och kroppen behöver laga sig.

Katrin Z sa att det tog en månad att komma in i det hela sen gick det av sig själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

Det finns ingenting i LCHf som är farligt för en bebis, snarare tvärt om. Inte ens strikt LCHF helt utan kolhydrater är farligt men överskottet av ketoner som en del får i början kan få mjölken att smaka illa, därför rekommenderar man inte strikt LCHF till ammande.

Att du är hungrig och äter hela tiden beror dels på omställning från glukos till fettdrift (kroppen tror att den inte får mat eftersom den inte innehåller glukos som förr och skickar då ut hungersignaler) och troligtvis en del på amningen. Du behöver mycket mat och då är det bara att äta.

Hur mycket fett och kolhydrater man "bör" äta är individuellt, går du upp i vikt så äter du troligtvis för mycket kolhydrater, snarare än för mycket fett, men det är ju enkelt att åtgärda, eller hur?

Bryggerifrun
0

Jag ammar också och har inte fått några problem med ammningen sen jag började med LCHF, jag mjölkar på som vanligt. För att du ska bli av med sockerberoendet och sockersuget så var tuff mot dig själv, ät feta saker när sockersuget kommer. Du håller suget vid liv om du äter frön,nötter, gryn och bröd. Det kan ta någon vecka att bli av med suget. Själv har jag håll på sen årsskiftet och hade det ganska tufft med sockersuget/kvällsätandet men har fått styr på det nu. Äter tre lagade mål om dagen. Blir mycket kött, ägg och fett i form av smör, grädde eller cream fraiche äter aningen lite grönsaker. Vatten har jag tidigare varit väldigt slarvig med men man blir törstig av att amma och har också kommit på att jag blir mycket piggare av att dricka mycket vatten. lycka till!

Wildrat
0

Glöm inte salt, annars rinner vattnet rakt igenom.

Cotton Candy
0

Åh tack för alla svar!

Jag fortsätter försöka och läser massor med trådar här på forumet. Idag har jag ätit mer än jag brukar och mår jättebra. Åt tex 4 skivor bacon och en avokado innan jag gick en timmes promenad - i vanliga fall brukar jag vara vrålhungrig när jag kommer hem efter en promenad (har alltid haft problem med att mitt blodsocker blir lågt väldigt fort) - idag kände jag mig mätt och nöjd när jag kom hem. Sååå skönt!

Lunchen blev makrill, ägg, ngr ostskivor och ngr skivor kalkonbröst. Kan kanske inte räknas som ett mål MAT men det gick inte att laga riktig mat med en skrikbebis på armen. Mätt är jag iaf.

Ikväll lax, feta, lite grönsaker och oliver. Har inte ätit pasta, ris, bröd, flingor, godis eller kakor på en vecka nu och det blir lättare och lättare att se övriga familjen äta det utan själv att ta det. Nu känns det som en synd när jag tar ett äpple hahaha!

Åter igen, tack för alla svar. Jag kommer att fortsätta kämpa på och hoppas jag fortsätter må bra - och förhoppningsvis blir ngr kilon lättare. Skrattande