Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 10351 ggr
Sindri
0

Salt med jod, utan antiklump

Har någon hittat detta? Blev ganska nyligen medveten om att vanligt salt innehåller antiklumpmedel. Havssalt är utan, men har då inget jod, vilket jag känner att alla i familjen behöver. Att äta jodtillskott är inget alternativ för just detta.

Tacksam för tips!

berittis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Falksalt har ett salt som heter Gourmet Flingsalt från havet, med tillsatt jod. Inga tillsatser.

Sindri
0

Tack - skall kolla efter det imorgon!

Zepp
0

Trocomare och Herbamare finns i vanliga butiker, passar som bordssalt.

http://www.bioforce.se/bioforce/sortiment/show_prod.asp?id=523

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Vissa hälsokostbutiker har tillsatsfritt finkornigt havssalt (och grovt om man önskar det) på stor påse som inte kostar så mycket som många sk gourmet-salter i matbutiken.

Anders-S
1

Använder Falksalt Kvarnsalt och Falksalt Fint Bergsalt som är helt utan tillsatser, även utan jod.  Inköpt på ICA-Kvantum.

Här är en lista från Fineli om jod-innehållet i olika livsmedel.

Sindri
0

Jajust, flingsalt var det jag inte ville ha - utan bara typ vanligt salt med jod men utan antiklump. Varför skall det vara så svårt??

#4 Men är det med jod????? Det är väldigt viktigt i vår familj.

#5 Länken gick till Falk, men jag kollade på Fineli. Där ser det ut som om mineralsalt i sig själv har mycket jod. Stämmer det är det ju bara att köpa sådant.

Får helt enkelt maila Falks.

Zepp
0

Trocomare innehåller torkade örter som klumpförebyggare och kelp för joden.

Wildrat
0

#6 Havssalt innehåller jod men inte i specificierade mängder. De som säljer havssalt garanterar alltså inte nån särskild jodhalt men det finns där…

JazzBass
0

Anders-S, båda länkarna i ditt inlägg går till samma adress..

Här är en Fineli-länk med jodinnehåll i olika livsmedel: http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2189&fuclass=all&specdiet=none&items=50&from=top&portion=m〈=sv

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

yvonnel
0

Himalaya-saltet har väl inget jod, eller? tänker att det är bergssalt, men kanske ändå, det berget kanske har varit under havet eller så nångång.

Annars undrar jag om ni vet ifall man kan köpa jod som livsmedelstillsats/kosttillskott.

Trijod finns som medicin men det rapporteras lite då och då om läkare som vägrar att skriva ut, varför vet jag inte eller förstår inte, men det har väl med den allmänna svårigheten att komma till tals med doktorn-problemet att göra.

Sindri
0

Jo, jag vet att det finns, men det är ju löjligt att betala extra för tabletter som man skall komma ihåg att ta, när ett paket salt med jod nästan inte kostar någonting. Det är bara det att de tillsatt en kemikalie som jag inte vill ha.

Har mailat Falks men inte fått svar än.

[ErikSvensson]
1

Vad exakt är du rädd för i E535/E536 då? Tror det är en relativt harmlös tillsats som behövs för att det inte ska klumpa ihop sig.

Wildrat
0

Från Shenet: "Jod: Havssalt är rikt på naturligt jod (min understrykning)medan bergssalt innehåller mycket lite (runt 5 ug per 100 gram), antagligen för att jod är mycket lättlösligt. Den låga halten är huvudorsak till att struma förr var så vanligt i europeiska bergstrakter där salt bröts, t. ex. i Schweiz. Idag är Himalaya ökänt för sin struma."

Förklaringen är då att eftersom inte jod tillsätts i havssalt så behöver de inte skriva att jod finns på paketet…

Sindri
0

#13 Ingen aning om vad jag är rädd för och det är det som jag inte gillar. Det är i alla fall syntetiskt framställt och tills någon kan visa att det garanterat inte påverkar min kropp så vill jag inte ha det i den.

Jag tror jag köper havssalt. Finns jod i alla sorts alger eller bara i kelp?

Kan tänka mig att mala ihop saltet med lite nori-alger för att få till joden.

Anders-S
0

#9 Tack JazzBass. Synd att det inte går att rätta när det blivit fel länk i en kommentar ens i nya versionen.

Tror inte Falksalts Kvarnsalt och Fint Bergsalt innehåller nämnvärda mängder av jod.  Ät mer mat från saltvattens så behövs kanske inga tillskott, havstång, räkor, rom, fisk.

Jag förvarar Kvarnsaltpaketet i en plåtburk från DanSukker.  Cool Det går inte att låta det stå framme.

#13 ErikSvensson, läs om Rut Dahlström

[ErikSvensson]
0

Det där kan man inte dra några slutsatser ifrån. Bara för en person upplever något betyder det inte att andra gör det. Lite som att alla ska sluta med en viss sak bara för att någon eventuellt har problem av det. Någon måtta på E-nummerhetsen får det allt vara.. Flört

Mannen jag talade med uppgav att det står E 536 på saltet och han sa att han inte heller tålde livsmedelstillsatser.

Lite väl generellt är det inte? Vi har många olika tillsatser och bara för det heter tillsats så betyder det inte att man är intolerant mot alla (konserveringsmedel, färgämnen, klumpförebyggande, sötningsmedel, smakförstärkare m.fl.)

Anders-S
0

#17  ErikSvensson.  Ja men då så. Har du den inställningen tycker jag du skall äta tillsatserna, bara vi andra slipper.

Pratade en gång om tillsatser och då opponerade sig en något äldre dam och sa att "i min ålder måste man vara tacksam för alla konserveringsmedel man kan få".

[ErikSvensson]
0

Men det är ju lite som att säga "jag stötte på en elak människa och då måste alla andra vara elaka med!", det finns liksom ingen logik i det. Jag promotar inte för tillsatser och äter så lite som möjligt av dem, men klumpförebyggande.. nej det tror jag är säkert.

Varför måste man dra allt över en kam, finns det inget mellanting? "Alla LCHFare.." "Alla dietister.." "Alla tillsatser.."  "Alla kolhydrater..", varför måste det vara allt eller inget för? Ordet tillsatser är för brett för att tillämpa allt eller inget-tänk. Obestämd

Fast nu går jag helt off-topic då TS ville veta var man köpte E-nummerfritt jodat salt. Jag har tyvärr inte sett något sådant utan då är det havssalt som gäller.

Zepp
0

Det handlar inte om att undvika alla tillsatser.. bara de onödiga!

Salt är tex en vanlig tillsats, så även jod!

Det finns gott om salt utan blodlutsal vilket är det man kan undvika, vad jaf´g vet finns det inget behov av detta i min kropp.

Sjäv använder jag;

Falksalts Flingsalt  med Jod.

Trocomare, Herbamare med örter och kelp som jodtillsats.

Minosel mineralsalt för extra magnesium.

Alla dessa köper jag på min lokala ICA!

[ErikSvensson]
0

Minosel är min favorit, riktigt bra! Dock har den E-nummer i sig.

Zepp
0

Vad gäller E-nummer kan man undvika sådana som man inte känner till vad det är.. eller läsa på.. det är ett bra sätt att lära sig.

Minosel innehåller inte blodlutsalt iallafall vad de anger.

http://www.salinity.se/images/stories/PDF-produktlista/1527.pdf

Anders-S
0

Två olika principer:

1.  Undvik det som man inte är säker på att det är ofarligt.

2. Undvik bara det som har bevisats är farligt.

Förespråkarna för den ena eller andra principen träter om det mesta, inte bara kolhydrater och fettsyror utan även mobiltelefoner, mikrovågsugnar, kärnkraft, röntgen/skärmbildsundersökningar, gmo, e-tillsatser som msg, sötningsmedel och klumpförebyggande medel.   Hur många gånger har du hört från myndigheter eller företag om någonting  att det inte är bevisat att det är farligt.

Jag föredrar den första principen. Enklast att undvika allt och sedan testa vad man tål iställer för tvärtom. Dessutom är det nog så som Doug McGuff M.D. hävdar att människor är olika. De har olika förutsättningar.  Har du läst boken ännu?

Pasi
0

#13 Nu är det aldrig bevisat att dessa cyanidföreningar är farliga på lång sikt, men man kan ju köra med försiktighetsprincipen då ingen egentligen vet vilka konsekvenser intag under lång tid får (oavsett vad man "tror").
Tillsatsen är onödig - som jag skrev tidigare har jag använt finkornigt salt utan detta syntetiska tillsats/cyanidsalt/förening utan att jag tog allvarlig skada.Flört

#17 Lite "löjligt" blir det när man generaliserar för mycket (att man avstår onödiga eller okända tillsatser har jag full förståelse för), t ex att man ser kalcium- eller kaliumklorid i ost som en tillsats medans natriumklorid som vi sällan har brist, på är ok. Jag tycker det är snällt att de kör med kaliumklorid så jag får mindre obalans i kroppen mellan kalium och natrium.
Men man kan nog konstatera att de flesta rent syntetiska ämnen (salter av olika slag skapas även i naturen och är alltid mer eller mindre naturliga - syftar snarare på kloralose, syntetiska konserveringsämnen och liknande) inte har i naturen att göra då det normalt/ofta inte finns naturliga processvägar för liknande ämnen i "kretsloppet".
Övrigt kan nämnas att ett ämne i sig kanske inte är farligt, men kan i kombination med andra ämnen, skapa farliga föreningar (ex bensoat och C-vitamin, nitrit och aminosyror, vissa färgämnen i kombination aspartam och syntetiskt smakämne [minns inte exakt vilka]). Detta är egentligen aldrig undersökt.

yvonnel
0

Web Statistics and Counters

Wildrat
0

Jag räknar antiklumpmedlet till onödiga tillsatser = onödiga att få i sig. Jag menar, saltets funktion försvinner ju inte bara för att det klumpar ihop sig i paketet, det är ju bara av bekvämlighet som vi inte vill att det ska göra det.

JAUS
0

Seltin kvarnsalt är utan antiklumpmedel, innehåller jod, och har bättre mineralbalans än bordsalt. På loppis hittar du en billig saltkvarn att mala med.

Sindri
0

Tack för alla tips om kvarnsalt och flingsalt - men

Jag har fyra saltkvarnar! Som sagt tidigare:

Jag använder flingsalt men jag behöver ett strösalt också, som funkar att rycka till sig med ena handen medan jag lyfter på locket/rör om med den andra. Så är det bara.

Zepp
0

Trocomare eller Minosel!

Wildrat
0

#28 Jag stöter flingsalt i morteln så det blir strö av det hela. Lite jobb men jag slipper ha flera olika sorter.

JAUS
0

Jag gör som Wildrat, jag stöter seltin kvarn i morteln om jag behöver finsalt. Det tar inte så värst lång tid faktiskt och gör man mycket på en gång så kan man fylla ett saltkar och använda vid behov.

Anders-S
0

Falksalt Fint Bergsalt (utan jod) säljs i ströare men häll över i en mindre ströare om du skall ströa direkt i kastrull eller stekpanna annars blir allt i burken fuktigt.

cnidaria
0

Förut la man i några riskorn som drog åt sej fukten, fast det har man ju inte hemma längre Flört