Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6512 ggr
karing84
0

rydbergs

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rydbergs räksallad.

1 gram kolhydrater

40 gram fett

Är den ok att äta?

200 grams burk.

Undrar även lite om e ämnen. Om man som jag 3-4 veckor in i lchf måste fokusera så mycket på dessa e ämnen? Förstår att dessa inte är bra. Men glad för lite synpunkter. Jag vet att man kan göra räksallad själv. Ska testa det. Men just för nyfikenhetens skull :) Bör man låta bli en vara om det är e ämnen i? trots det låga kolhydtaterna?

Hoppas jag inte förvirrar :)

Pasi
0

Gör du egen räksallad med köpemajonäs så får du normalt samma E-ämnen i den, som Rydbergs har. Själv använder jag hellre CF än majonäs, och vill man ha det lite syrliga så kan man ju ta lite ättika, vinäger eller citron i. 
För övrigt tycker jag Rydbergs räksallad är helt ok - dessutom ovanligt billig och god - men jag äter den bara ibland, liksom jag gör med köpemajonäs (inte basen i min kost utan tillhör snarare undantagen).

karing84
0

ÅH! Tack för svaret :)

JazzBass
0

Själv undviker jag E-ämnen i mån av möjlighet. Inte i huvudsak för att de skulle vara så farliga för hälsan - alla som används är ju trots allt godkända - utan för att jag anser att de flesta livsmedelstillsatser helt enkelt är onödiga och inte hör hemma i mat. Jag vill ha äkta vara, alltså produkter som smakar som de ska smaka, och betalar gärna lite mer för det. Eventuella hälsovinster får man på köpet.

Är det uppenbart att tillsatserna är där för att uppnå något av detta:

• Dryga ut varan (kännetecknas av bl.a. stort vatteninnehåll),
  • Förlänga hållbarheten i produkter med naturligt lång hållbarhet,
  • Återställa förlorad smak, eller för att kunna använda så lite äkta högkvalitativa ingredienser som möjligt (aromämnen)
  • Ge produkten en annan färg, inkl. tillsatser som gör att skinka är rosa istället för grå

…så undviker jag att köpa produkten om alternativ finns.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

karinafp
1

Gör egen räksallad du, så får du i alla fall räkor i den och inte hälften vita betor. Därmed behöver du inte heller tillsätta smakförstärkare (glutamat) och färgämnen. Vegetabilisk olja, räkor (20%), vita betor (19%), vatten, äggula, senapsfrö, modifierad stärkelse, socker, salt, stabiliseringsmedel (E1414, E412, E415), surhetsreglerande medel (E270, E296, E330), konserveringsmedel (E202, E21, E262), ättika, kryddor, smakförstärkare (E621), färgämne (E120) Från Rydbergs hemsida…

Pasi
0

#4 Förut hade de inte glutamat i Räksalladen, som alla andra. De måste ha ändrat på det nyligen, eller? Obestämd

karinafp
0

Det här är vad jag hittade på deras hemsida, något mer vet jag inte.

maxiq
0

Köperäksallader är som att hitta mandeln i gröten. Den som hittar räkan vinner… :-/