LCHF Amerikanska pannkakor
Hej!
Exprimenterade lite i köket i dag då dottern ville ha Amerikanska plättar till mellanmål. Detta åt vi alltid på söndagsfrukosten och jag kan sakna det i bland. Testade mig fram och fick till ett kanonrecept, prova gärna och se vad ni tycker 
Amerikanska pannkakor LCHF
4-6 portioner
50 gram smält smör
1 dl creme fraiche
4 ägg
2 msk fiberhusk
1 knapp tsk bakpulver
2 msk pofiber
2 dl grädde
1 nypa salt
1 msk valfri sötning (kan uteslutas)
Smält smöret och låt det svalna. Skilja gulorna från vitorna. Rör samma gulor med creme fraiche och smöret, ställ åt sidan. Blanda de torra ingredienserna. Vispa vitorna till hårt skum. Rör samma äggsmeten med de torra ingredienserna, grädden och vänd sist ner äggvitan. Stek plättar i stekpanna, servera med stekt bacon,som dessert med grädde och hallon eller med lite kanel på! Du kan också steka pannkakor på den här smeten, späd den då med lite vatten för den blir riktigt tjock.
Supergoda, blir riktigt fluffiga och fina!
Det där lät sannerligen intressant, ska testas…
Åhh låter gott, måste spara detta recept och prova snart. Tackar 

Låter väldigt gott! Ska nog testa göra dessa till lunch imorgon :)
Hej! Vad roligt att ni vill testa detta, skriva gärna och kommentera om det är något ni tycker man kan lägga till, ta bort osv. Då blir jag glad 
Obs! Ett tips är att låta smeten svälla lite innan ni steker, plus att man inte har för hög värme i pannan. Ta lite smet till varje plätt eftersom den blir rinnigare av värmen. Märkte detta när jag slängde ihop mina i dag 

Står just och steker en laddning, jättebra smet! Dom är väldigt lätt att steka och håller ihop fint :)
Smaken är inte helt fel heller! Tack för ett superrecept!

Hej!
Gjorde dessa häromdagen och var mycket nöjd med resultatet, det blev en fin smet och lätt att klicka ut och vända. Jag bytte ut lite av husken mot Bake-pro annars följde jag receptet precis. Jag har haft dom i kylen och ätit med alla möjliga pålägg och röror. Gott!
Härligt att ni gillar dem, senaste satsen jag gjorde tog jag även i lite kanel och de smakar som efterrätt. Kan säga att detta recept går varmt här hemma 

Jag testade att steka i både saltat och osaltat smör, och tyckte dom blev mycket godare när dom stektes med osaltat smör. Då smakade dom precis som vanliga plättar! :)

Gjorde en till laddning igår, vilket bra recept det här är! Tillsatte lite vaniljpulver i smeten denna gång. Kändes lite lyxigare ;)
Dom är ju lika goda kalla som varma, sitter nu och njuter av dom med peanutbutter och LC-sylt (Önos lågkalorisylt: jordgubbssylt 8g/100g)
Mumma!!
Fjallraven: Åhh, det lät ju riktigt gott med jordnötsmör och sylt på, det måste jag prova! Tack för tipset 

Vassego :)
Funderar på om man kan steka våfflor på denna smet? Hm, måste testa mig fram, återkommer med resultat 
#13 Återkom om med resultat!
Själv ska det mycket till innan jag vågar försöka mig på våfflor igen efter mitt förra (och första) misslyckande. Tog lika mycket smet till järnet som för vanliga våfflor men det visade sig vara för mycket, så det bara svällde i hiskelig fart och rann ut ur våffeljärnet och över hela bänken och blev som en seg köksbänksvåffelduk 
Haha, inte så lyckat med andra ord
Jag lovar att återkomma så fort det blivit en provsats, eftersom jag tar lite smet när jag steker dessa som plättar får jag nog ta ännu mindre eftersom de här också sväller. Önska mig lycka till! 

Det känns som att dom borde fungera att köra i våffeljärnet! Ska bli spännande att höra resultatet :)
GRYMT goda! :D
Följde receptet fast tog halva eftersom det bara var jag som skulle äta dem.
Åt dem med jordnötssmör, jordgubbssylt(lågkalori) och grädde. Mums. Nästan som godis. Får inte bli för ofta ;)