Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6676 ggr
[Looseit]
0

Lingonsylt

Vad säger ni om denna lingonsylten: Näringsvärde per 100gram: Energi: 120 kj -25 kcal - protein <0,5g -kolhydrater 6g, varav sockerarter 4,5 g -kostfibrer 1,7 g.

Det är Önos Lingonsylt lågkalori. Längtar efter någon sylt till kokosplättarna.

Fiana
0

Har man inget emot de en del lite tveksamma sötningsmedlen och ingredienserna i den så varför inte om det inte blir för mycket kolhydrater för en själv (beroende också på hur mycket).

Men titta absolut lite närmare på innehållsförteckningen att den verkligen känns ok för dig först. Det är ju inte bara kolhydratsvärdet i något som spelar roll vad man tycker är ok att äta.

Eller varför inte göra egen? köp lingon och söta eventuellt med lite mer "ok" sötningsmedel.

dufva
1

Hmm!

Innehåller mindre socker än bara mosade bär så man blir ju lite skeptisk.

Läs på förpackningen om de använt nån typ av sötningsmedel?

Fiana
0

#2 Vatten och sedan förtjockningsmedel om jag minns rätt. Sötningsmedel två sorter tror jag - en aspartam. En allmänt inte "lchf-ok" ingrediensförteckning om man ser på avseenede på tillsatser och likande. Men inte värre än mycket annat sådant. Men absolut inte tal om något som är som rårörda lingon om man säger så :P

Fiana
0

Innehållsförteckningen:

Lingon, vatten, förtjockningsmedel (pektin och fruktkärnmjöl), konserveringsmedel (kaliumsorbat), sötningsmedel (aspartam och acesulfam K), syra (citronsyra). Innehåller en fenylalaninkälla. 100 g sylt innehåller 50 g lingon. Total mängd socker 6 g (socker ej tillsatt) per 100 g.

[Columba]
0

Enligt fineli har lingon 6,8 kolhydrater per 100 g.

Jag gör egen lingonsylt, dvs rårörda lingon med sukrin.

[Looseit]
0

Jepp, asparatam var det i. Dessutom vatten och förtjockningsmedel. Jag hajade nog bara till vid den låga kolhydratmängden. Jag har kollat rårörda lingon också, men de springer upp i 40-50 kolhydrater/100g.

Nåväl, jag får väl plocka lingon i Ica's frysdisk nästa gång och söta själv med sötningsmedel.

nobban7
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi brukar ta några lingon istället för lingonsylt. De smakar så mycket mer när man slipper allt socker.

elina88
0

Jag är inte så petig, det är så pass små mängder man använder ändå. Ibland tar jag en tesked önos lågkalori jordgubbsylt i kesellan, gott gott!

Qamilla
0

Jag brukar vispa grädde och ha i lite osötade tinad lingon i. Det är helt ok.

Endtyme
0

Att det är mindre kh/100 g i lågkalorisylten än i rena lingon är väl bara för att sylten är utspädd med en massa annat. Flört Inget jag skulle äta pga. tillsatserna, men bryr man sig inte om såna så kan det väl vara helt okej. (Om man är observant så att man inte äter mycket större mängd än man hade tänkt från början pga. sötningen.)

Jag brukar blanda frysta, tinade lingon med creme fraiche när jag vill ha "sylt". Fräscht, syrligt och nästan farligt gott. Glad

greensis
0

#5 Jag kör samma lösning som Columda. Egenkokta med dutt sötningsmedel (barnen äter inte osötade… ännu).

Själv är jag nöjd med några enstaka råa.

Glöm inte att sylt med "fusksocker" mår bäst i kylskåp så att den inte jäser

Fabricati diem, pvnc!