Köpa kött från en KRAV-gård?
Hej kära LCHF'are :)
Jag har fått ett erbjudande om att köpa in mig på 1/8 slaktad och styckad ko, som har fått beta gräs och blivit behandlad på bästa sätt innan slakt.
"Det godaste köttet jag ätit på länge" - sa min polare som handlat där förut.
Gården som säljer köttet ligger en bit utanför stan här och är KRAV-märkt och har så vitt jag vet ett väldigt gott rykte.
Priset ligger omkring 80 kronor kilot, vilket alltså är betydligt billigare än att handla KRAV-märkt på Coop.
Funderar på att testa.
- Har ni några erfarenheter från att köpa sånt här kött?
- Blir det mycket jobb med att skära upp allt kött? Jag förmodar att man inte får det paketerat i små fina plastkartonger som man får i affären, utan snarare i stora stycken.
- Tummen upp?
-Ja, brukade köpa gris från gård + kommer från jägarfamilj där det ibland styckades 2 älgar i köket samtidigt!
-Ja, det kan bli en hel del jobb om du får stora bitar, men de flesta gårdar brukar vara rätt goa på att skära upp ÅT dig precis som du vill ha det. Var bara noga med att poängtera att du vill ha kvar fettet! Annars skär de bort det av vana och rutin.
-Två tummar upp! Jag skulle definitivt göra det mer om ekonomin + frysstorlek tillät.
Fråga hur det är styckat. Rekommenderar dock att du köper på dig en köttyxa oavsett, alltid bra att ha till hands. Be att få detaljer som bringa, oxsvans och märgben, sånt som andra inte vill ha eller som går till färs vilket gör att du kan få extra på din lott.
Men annars är det bara att köpa på.

baronbacon,
jag måste ge dig en stor eloge för ditt nickname och din Avatar, hahahaha :D
tack för input. jag ska se till att fettet blir kvar och att det blir så nedstyckat som bara möjligt.
får kolla upp vad en riktig köttkniv kostar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har handlat från en Krav-gård i närheten av mig, dock aldrig annat än färdigstyckat men det är lätt värt det. Det är så brutalt stor skillnad på kött och kött. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver handla kött på Ica eller Coop… 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla med kompisen som handlat där förut vad de menar med "styckat" så vet du ju hur mycket jobb som eventuellt väntar. Men jag tror absolut att det är värt det :-)
Vi brukade köpa gris av min farfar förut, då köpte vi en halv gris eller så, och fick det uppstyckat i "hanterbara bitar".
Vi gjorde nog mest köttfärrs av det vad jag vill minnas, men en vass kniv är ju något som kan vara bra att ha i.af om du ska skära till lagom stora bitar :)
Fråga på gården hur pass små bitar du kan få det i, men jag tror nog du får bitar som är kanske aningen större än i affären bara. Men det är klart du får ju hela köttstycken och inte uppskuret i fina skivor bara ;)
Att köpa kött direkt från gården är helt klart det bästa om man har plats i frysen! Och att det är kravmärkt och "närproducerat" gör ju såklart bara saken ännu bättre!
TUMMEN UPP!
Hakuna matata!
Tummen upp!! Finns det nån bit kvar av 8-delarna?? Du får gärna höra av dig isf för jag är jätteintresserad 
Har den endast ätit gräs och grovfoder eller har den fått spannmål också?