Hjälp!
Hej!
Jag har ätit GI/Lchf i ett par månader och det gick till en början bra (-6 kg och pigg och glad). Nu har jag gått upp 5 kg och känner mig deppig, utan att jag ändrat kosten. Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite hjälp av er mer erfarna. Vad ser ni för fel?
Så här ser matintaget ut för en dag, i snitt..
Frukost: 1 paket bacon, 2 ägg, sallad, 1 paprika
Mellanmål: 1 mozzarellaost
Lunch: Sallad m. gurka, tomat, skinka, ost
Mellanmål: 250g keso
Middag: Kött, broccoligratäng (m. ägg, grädde, ost)
Testa och ta bort osten?
skippa mellanmålen och ät mer mat om du behöver för å hålla dig mätt, 2-3 gånger per dag bör räcka. Ser ut som att det är lite lite fett och en himla massa ost…
Mer riktig mat och mindre ost-mellanmål.
Tack! Ska tänka på osten.. även om det blir tungt för en ostberoende prick som mig själv ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lunchen innehåller alltför lite fett. Lägg till det så kan du utan problem klara dig utan eftemiddagsmellanmålet.

Du beskriver lunchen som att salladen är huvudingrediensen. Är du kvar i gammalt "tallriksmodelltänk". Risken är då att du inte äter dig ordentligt mätt. Försök planera in 2-3 måltider/dag.
Är det fel att äta flera mål? Är helt inkörd på att man skall äta var tredje timme, men det skall man alltså undvika?
Vad snälla ni är som hjälper en förvirrad :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Äta var tredje timma handlar väl om att hålla blodsockret upp på hög nivå.
Vi äter helst så att kroppen sköter det själv, och man skall äta så man står sig mellan huvudmålen.. hur skall annars kroppen hinna använda energidepåerna?
Man bör nog äta minst en gång om dagen men det går lika bra med 2-3 måltider om man minskar portionerna så man får tillräckligt med energi och näring fördelat under dagen,
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Att äta då och då är sockerätar-tänk precis som Zepp förklarar.
Då jag käkade som bäst på LCHF åt jag 3 st stora fläskfärsburgare med tjockt med kryddsmör på och vatten till frukost. Det stod jag mig på tills klockan var 20-21 om kvällen; och då rörde jag ändå på mig MYCKET under den tiden (även om jag hade stillasittande jobb).
Själv klarar jag inte ett helt paket bacon, 140-170g, på en gång. 4-5 skivor (ett halvt paket) är mer lagom för mig (man, 176cm), jag känner mig helt konstig om jag äter mer än det. Tror det är på grund av den höga salthalten.
Slopa också mellanmålen, låter dessutom helskumt att bara äta en mozzarellaost eller en burk keso. LCHF ska inte vara en ensidig kost, det är ju bara kolhydraterna man slopat till största delen. Man ska heller inte äta alltför mycket då kosten bygger på energitäta livsmedel.
Låt det gärna gå ganska länge mellan måltiderna, så du hinner bli lite hungrig också. Annars ger du inte kroppen nån chans att förbränna ditt reservlager.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#10 Pallar inte heller salthalten på bacon: därför sköljer jag den grundligt innan stekning!
Funkar skitbra men känns riktigt skumt de första gångerna men man vänjer sig.
"Låt det gärna gå ganska länge mellan måltiderna, så du hinner bli lite hungrig också. Annars ger du inte kroppen nån chans att förbränna ditt reservlager."
Bra nygammalt tips till mig också som jag gladerligen införlivar i livet!