Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6894 ggr
JAUS
0

Jaktvapen - tillverkning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag startar här en tråd om hur man själv tillverkar "primitiva" vapen för jakt. Tråden kommer bestå av främst av youtube-klipp och länkar. Dela gärna med er om ni har kunskap i ämnet.

Jag börjar med flathuggning eller "flint knapping" som det heter på engelska. Genom att slå av "stenflagor" från en flintsten så får man tunna blad som är vassare än de vassaste rakblad. Av en stor sten kan man tillverka många olika verktyg och vapen, spjutspets, pilspetsar, skalpeller, knivblad, rakblad etc.. Man kan använda vanligt glas att träna med. Det är viktigt att man är utomhus och att det blåser och helst har mask, för stendammet som bildas sätter sig i lungorna annars.

Mer info Wikipedia.

Flintknapping.com

JAUS
0

Efter att man gjort pilspetsar så är det dags att göra en pilbåge. Denna video visar hur man med endast stenåldersverktyg tillverkar en pilbåge.

JAUS
0

En video om hur man gör en stenslunga:

JAUS
0

Hur man gör en bumerang:

Bahototh
0

Härligt!

Har börjat intressera mig för detta område på senare år.

Tack för initiativet.

JAUS
0

Troligen det enklaste vapnet att tillverka, kastklubban:

maximilianL
0

Intressant tråd.

Jag blev sugen på att lära mig göra den där pilbågen.

- Vilket trädslag ska man använda ifrån den svenska skogen?

- Och var får man tag på flintasten egentligen?

/Amatören :)

Pasi
0

#6 Man kan i stort sett använda vilket träslag som helst, men måste anpassa utformningen av bågen efter egenskaperna hos valt virke.
Enkla träslag att börja med är: ask, alm, rönn, hassel, harris, nypon, hägg, apel, päron, plommon, syrén, ek, fläder, gullregn, benved, skogskornell, skogsolvon (luktar illa), oxel, valnöt, häggmispel, en, idegran (fridlyst, men kan plockas i trädgårdar nattetid Flört) för att nämna några.
Björk och körsbär, för att nämna två, innebär lite mer anpassning för deras specifika egenskaper, även om båda kan användas för högpresterande/bra pilbågar; gran, tall, asp, berberis, try och alla olika videarter är svåra att använda för en funktionell båge.

kitabu
0

Artig förfrågan.

Varför ligger denna tråd på KiF

Jojo55
0

Hmm… finns någon koppling till kolhydrater?

yvonnel
0

#8#9

Det måste väl rimligtvis handla om hur man får tag på proteinerna. Eller?

JAUS
0

#8 Varför inte inte? Det är väl bra att veta hur man ska få tag på mat i en överlevnadsituation, eller hur? Tänk om du t.ex. kraschar med ett plan och överlever som i en viss populär TV-serie som jag själv inte har sett.

Jag la tråden i gruppen "övrigt", kunde nog lagt den i "OT", men jag tyckte den var tillräckligt relevant.

Jag ska starta en ny separat tråd i "OT" om ren överlevnad i övrigt (överlevnadsaskar, hur man gör upp eld, hur renar vatten etc…).

byggarn30
0

JAUS - Vilken tur du har, som inte har sett den. Tänk vad mycket roligt/klurigt/spännande du har framför dig. Den finns på piratebay Oskyldig

F.ö. är nog ask det bästa i sverige för båge. Hitta en så kvistfri som möjligt stam på ca 15-20 cm i diameter. Kapa av ca 2 m. Skala av barken när den är färsk (helst med händerna eller andra mjuka verktyg). Det är viktigt att inte skada det yttersta lagret på själva trät. Sedan klyvs detta i fyra delar och får ligga och torka i minst ett halvår. Sedan är det bara att sätta igång.

JAUS
0

#12 Jag såg faktisk första avsnittet, men blev uttråkad. Jag får se om jag någonsin bryr mig tillräckligt för att ta tid att se den, jag har fortfarande inte sett "Titanic" (såg början för några år sedan på TV, tappade intresset när svensken förlorade i kortspel eller var det var), Blair witch project eller "Lejonkungen".

Jag t.o.m. fortfarande bara sett de två första Indiana Jones filmerna trots att jag gillar dem starkt. Jag är faktiskt inte så värst intresserad av västerländsk kultur längre.

maximilianL
0

byggarn30,

Varför måste det torka i ett halvår? Det låter orimligt länge.

Sedan i praktiken:

I Sverige har vi ju som bekant växlande årstider. Ifall det du beskriver är sant måste man i så fall tillverka pilbågen tidigt på våren, låta den torka över sommaren, och sedan färdigställa den mot hösten.

Det kan i så fall vara bra att göra minst 5-10 pilbågar på samma gång så man har lite spelrum när själva slipningsarbetet tar vid. Man har inte råd att göra för många misstag, så det gäller att träna upp sin teknik snabbt.

Under tiden kan man jaga med enklare redskap som kastklubbor, fiskespö och så vidare.

JAUS
0

Har nu startat en separat överlevnadstråd här.

byggarn30
0

#14 - Orimligt eller inte - vill du ha en bra båge som håller sin spänst och kan skjuta ett par tusen pilar innan den viker sig så är det nödvändigt att låta den torka långsamt och lång tid. Gärna under tak fast i utomhustemperatur.

Och inte behöver du mer än fyra försök att få till en duglig båge?

Fuska lite och använd en modern morakniv och en rasp och sandpapper.

JAUS
0

#16 I en överlevnadssituation får man nog dock nöja sig med en lite sämre båge då man inte har tid att vänta på att den ska torka. Sen är inte säkert att man ens har kniv på sig, pga av knivlagen (en korkad lag egentligen).

Pasi
0

#14 Arbetar man ner bågämnen till mindre dimension, dvs man hugger, skär, sågar eller skrapar ner "magen"/baksidan till nästan rätt tjocklek*, så går det att snabbtorka på några dagar, till max ett par veckor. Det viktiga är att få ner fukthalten till mellan 8 och 12% utan att det spricker (stryk alltid trälim eller liknande i kortändarna för att hindra för snabb avdunstning där).
De träslag som är extremt sprickbenägna är svåra att göra så med (snabbtorka) - ex plommon, syrén och harris som behöver betydligt långsammare torkning (t ex genom påstrykning av trälim) - medan det går utmärkt med lönn, ask, hassel och alm. 
Lind är helt osprickbenäget (kan man säga så) och kan torkas hur snabbt som helst utan risk.

*Dimensionerna beror på styvhet och elasticitet hos träet, något som kan variera mycket mellan olika träd av samma art. Jag böjtestar alltid träbitar från aktuellt trä enligt min egen fastställda standard, så jag kan räkna ut bästa dimension.

#17 I solen går det fort att torka en nästan färdigställd båge - men det tar tid att göra pilar och spetsar… och bågsträng kan innebära problem (de flesta går inte runt med lintråd i fickan).
Lättaste i en överlevnadssituation är kanske att satsa på en atlatl - spjut och kastare eller fällor av olika slag.

maximilianL
0

Tack Pasi.

Vad i naturen kan man använda som bågsträng?

Det måste ju vara det absolut svåraste att få tag i.

byggarn30
0

Ryggsenor från större djur… Älg t.e.x.

JAUS
0

#19 Senor som redan nämnts sen ska man ju alltid bära med sig ett antal meter av paracord. Ett bra sätt är att bära med sig paracord är att göra ett armband av det:

JAUS
0

För den som vill göra en egen bågsträng är denna länk intressant.

JAUS
0

Systemuppdateringarna som iFokus gör verkar sabotera min tråd. Jag är övertygad om att den första videoklippet fungerade alldeles utmärkt när jag postade den för några dagar sedan. Här är länken till det klippet.