Bättre sent än aldrig
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla LCHF-are Jag behöver ett råd av er kunniga medlemmarna!
Jag råkade ut för en magsjuka, endast diaré och inga kräkningar. Jag gjorde de som diab. vården rekommendera, åt endast blåbärssoppa, osötatd jag sötade med lite sötmedel. Men stärkelsen finns ju kvar i soppan. Fastesockret låg på 10,3 de sista dagarna och gick ner till ca 7,8 under dagen. I dag, fjärde dagen, så drack jag kaffe med grädde, åt 2 kokta ägg och några ostskivor. Jag tog de vanliga 26 enh. Novomix 30 och 1 metformin. Sedan åkte jag på promenad med min MiniCrosser och handlade. Ca 3 timmar efter frukosten drabbades jag av en enorm känning. Som tur var fanns en kiosk i närheten och jag kunde köpa några chokladbitar. Det tog en bra stund innan jag kände mig klar i huvudet igen.
Det jag vill veta är hur man skall bete sig som LCHF-are när man drabbas av magsjuka? Det är ju något ingen kost kan förhindrar, särskild om man smittas?

Jadu, när man drabbas av magsjuka så gäller ju inte de normala rutinerna, då det är svårt att beräkna hur mycket du egentligen tar upp, utan då får man mäta blodsockret ofta antar jag.
Och det är nog inget fel i att ha med sig något att ta vid blodsockerfall.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp för ditt svar. Jag gjorde nog rätt förstår jag. Det är bara ovan för mig att få ett så kraftig blodsockerfall. Detta upplever jag som positiv och visar att min kropp har blivit mycket känsligare efter 6 mån med LCHF. Eftersom jag måste ha gått ner något efter magsjukan, så kan jag kanske minska insulinet ännu mer. Jag skall testa mig fram!

Hur länge har du ätit LCHF?
Och vid all omläggning av kosten vid all diabetes gäller att mäta blodsockret ofta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.