Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 12174 ggr
singoalla83
0

Aioli-hur gör ni?!

Testade att göra aioli till fläskkarrén. Men i mitt recept så hade man olivolja. Borde inte oljan vara neutral? Aiolin smakade INTE som förväntat eftersom man kände "olivsmaken" blä….

Hur gör ni aioli?!

Hallongrottan
0

Jag gör aioli på Creme Fräsch, vitlök och majonäs. Lite salt o svartpeppar. Klart!

Fiana
0

Alltså Aioli är franskt och där används olivolja - det "ska" helt enkelt vara det. Men jag tror de flesta "aioli" som säljs i sverige är gjord på någon helt neutral olja, alltså lite vanesak. Men det är mer "rätt" att den är gjord på olivolja. Sen kan man väl skita i vad som är rätt eller inte och helt enkelt ta vad man föredrar, så länge du inte skriver en kokbok eller driver resturang eller mattillverkande företag där man bör följa standard efter vad som är "rätt" definerat efter namn, så kan man ju faktiskt göra precis hur man vill.

Men man kan såklart göra en vanlig majonäs och tillsätta vitlök bara om man vill.

Vet inte säkert men skulle gissa att majonäs (eller kanske snarare majonäsliknande såser) mer traditionellt i medelhavsländer nog har mer olivsmak då det är den oljan som är den vanliga standardoljan där, medans vi här snarare har raffinerad rapsolja.

gun92884
0

Akta (hellre an 'riktig') Aioli gors med olivolja. Oftast ska den komplettera na't som redan har stark smak och far inte vara mesig. I Sydfrankrike har man i massor med vitlok for nar oljan ar fran arets skord eftersom den kan vara sa full bodied sa den nastan smakar mogligt. De aren jag bodde i Frankrike fick vi flaskor av olivolja av vara vanner i Ardeche nar de hade gjort forsta pressen och det tog tid att vanja sig vid smaken.

Fiana
0

#3 Ja? Jag skrev ju inte någon stans "riktig".

gun92884
0

Jag ber sa hemst mycket om ursakt eftersom jag la ord i munnen (for att vara korrekt bor det kanske vara handen?) pa dig. Jag laste 'riktigt' dar du skrev 'ratt' … far val skylla pa att jag valdigt sallan laser svenska … och kanske det ar dags att inte lasa sa mycket mer idag …

tankgirl
0

#4 #5  Fast sen kan ju jag vara besserwisser här och säga att "rätt" och "riktig" faktiskt är synonymer! :P

tankgirl
0

Dessutom ska jag länka till min egna hemmagjorda aioli! Glad

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=662

Den går bra att göra på olivolja också såklart! Har funnit att det godaste är c:a 80 % rapsolja och resten kokosolja och olivolja!

gun92884
0

:0)

Fiana
0

#6 Inte i det här fallet om man ville byta till "äkta" - då det som skrevs syftade på ett sätt att göra, inte på en färdig produkt. En "äkta" aioli - görs på "rätt" sätt i så fall. Det du i så fall kan hävda är att "riktig" och "äkta" är synonymer. Så ska du byta "rätt" i det här fallet får du i så fall snarare byta till "görs på ett riktigt sätt" eller liknande. Skulle dock själv inte välja att använda "riktig" om en färdig produkt.

Satte dessutom " " om "rätt" för att det kan alltid diskuteras vad som är exakt rätt sätt att göra något på. Eventuellt hör inte ens äggula hemma i aioli utan endast vitlök och olivolja så att säga i "original" - men jag tror nog det finns gott om aioli i Frankrike som har äggulan i och är mer eller mindre en majonäs med vitlök i. Så det kan man säkerligen diskutera i oändlighet.

gun92884
0

Ah, men om man vill gora original recept och bara anvanda olja och vitlok (gjordes ofta pa fiskebatar dar det var svart att forvara farska agg) sa far man lagga till en kokt potatis ocksa …

Fiana
0

#10 men med potatis i blir det inte då mer skordalia? (den grekiska vitlökssåsen/röran). Har faktiskt sett på en del ställen att det i "original" ska vara bara just vitlök och olivolja och inget mer, men att det då blir lite svårt att få ihop det. Men sådana detaljer kan man nog tvista hur mycket man vill om utan att komma fram till något svar - många gör olika och alla lika säkra på att "deras" variant är rätt.

Men i vilket fall som helst, det "ska" vara olivolja och kommer därmed smaka av det i en aioli om det ska vara "rätt" - annars pratar man nog snarare om vitlöksmajonäs. (och japp det säljs säkerligen en massa olika i Sverige som inte är gjord på olivolja som kallas aioli ändå, det hör ju inte till de namnskyddade varorna vad jag vet, så kan väl lätt bli så att en del tror den ska smaka så, precis som en massa människor tror att en bearnaise är en kall sås för de bara stött på burkvarianterna alternativt de kallrörda på såsbas som många enklare matställen serverar)

Eva-MarieO
0

Jag gjorde en vanlig majonäs och smaksatte med pressad vitlök, det tyckte jag blev gott.

1 äggula, 1 tsk vinäger, 0,5-1 tsk fransk senap, salt, peppar, pressad vitlök efter smak och 1 dl rapsolja.

Detta blev en liten sats som räckte till middagen. Naturligtvis kan man dubbla eller mer.

singoalla83
0

Okej då ska jag testa med rapsolja nästa gång. Jag gillar inte smaken av olivolja helt enkelt…!

gun92884
0

#11 … skordalia innehaller ocksa brod … nu kanner jag inte till varianter av denna sas, sa den kanske existerar utan brod ocksa. Jag bodde i Tessaloniki ett tag, men tror inte att nag nagonsin at den sasen … daremot at jag manga ganger Aioli nar jag bodde i Sydfrankrike.

karinafp
0

Skordalia kan man göra på antingen kokt potatis, blötlagt bröd eller malda mandlar. Cool Går alltså att få hyfsat LC.

Catrin78
0

Det finns ett recept på jättegod aioli i Anna Halléns LCHF-kokbok; lättlagat är den också:

4 port:

2 vitlöksklyftor (eller mer om du vill ha ännu mer framträdande vitlökssmak)

2 dl crème fraîche

1-2 tsk osötad dijonsenap

1 msk kallpressad rapsolja

2 krm salt

1 krm svartpeppar

Pressa vitlöken och blanda i övriga ingredienser.

Underbart god - jag har ätit upp allt innan köttet ens var färdigstekt…det bästa med det här receptet är att man inte behöver hälla i oljan droppvis, utan allt kan blandas direkt.

Jenny40
0

Jag gör alltid min Aioli eller Majonnäs på rapsolja.

Här kommer mitt recept:

2 äggulor
1 tsk dijonsenap
1-2 tsk färskpressad citron
2-3 pressade vitlöksklyftor
salt och vitpeppar
2 dl rapsolja

Gör så här:

OBS! tänk på att alla ingredienser måste hålla samma temperatur, antingen rumstempererade eller kalla och kommer direkt ur kylen. Annars är det lätt att majonnäsen/aiolin skär sig.

Börja med att slå två äggulor i en bunke, tillsätt citron, salt o peppar och dijonsenap, samt den pressade vitlöken. Vispa alltsammans med en elvisp och tillsätt oljan försiktigt - droppvis - under vispning tills aiolin blir tjock och krämig.

Jenny

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För nu många år sedan skulle jag göra egen majonnäs och ville då göra den extra fin och köpte olivolja extra virgin - det var bara såååååå illasmakande!   

Så om ni inte är absoluta oliviljeälskare, känn er varnade härmed.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har vanner i Sydfrankrike dar vi hade vart sommarhus, som bland annat gor sin egen olivolja. Som 'flytt-in' present gav de oss en stor flaska med sin finaste olivolja … hua … det smakade MOGEL, tyckte jag forst … men larde mig sa smaningom att uppskatta den …