snälla hälsomänniskor, hjälp.
Hejsan. Jag är en tjej på 22 vårar som är ca 165 lång och väger runt 58kg, jag har kurvor men ser absolut inte mig själv som överviktig på något sätt. Jag har började äta ostrikt-lchf för ca 2 veckor sedan för att se om min mage skulle må bättre utan potatis, pasta, ris och bröd. Tidigare blev magen uppsvälld och jag fick även lite magknip när det blev för mycket av det goda.
Dock saknar jag verkligen godis och sötsaker någon gång i veckan (sötsakerna var komiskt nog aldrig något problem för magen)
Mitt mål är inte att gå ner i vikt, eller gå upp i vikt utan att få en balanserad mage. Så nu undrar jag: Kan jag fortsätta äta lchf och äta en marabou chokladkaka eller lite smågodis någon dag i veckan eller kommer jag att gå upp mycket mer än dom 2kg jag gått ner under dom här 2 veckorna? Blir det för mycket fett & kolhydrater för kroppen?
Jag kan tillägga att jag rör på mig flera gånger dagligen då jag bor ensam och har en hund som behöver sina promenader och jag har ingen bil så var jag än ska så promenerar jag till affärer och liknande. Jag har heller inga problem med hälsan förutom en mage som proteserar när det kommer till pasta, ris, potatis och bröd.
Jag vill alltså inte avstå mina godsaker men jag vill heller inte återgå till alla kolhydratern jag får i mig dagligen via "den vanliga maten" 
Om du äter godis och inte märker något obehag i magen och inte drabbas av sug efter mer och mer så…då är det OK för dig.
Det finns bättre alternativ än Marabou - prova med mörk choklad, 70% eller mer (dock inte Marabous Premium, det är bara bluff). Lite av sådant kan du kanske t.o.m. äta varje dag utan att vare sig få sötsug eller gå upp i vikt.
Det finns en rubrik till vänster som heter Mat -Recept på efterrätter coh sötsaker. Där kan du hitta mycket som är OK att äta för de flesta.
Du går knappast upp i vikt av en chokladkaka i veckan, men däremot kan det ställa till med sug efter mera kolhydrater, och sedan är karusellen igång.
Dock - vi är alla så olika så du måste prova dig fram vad som passar just dig.
Sindri, tack för ditt svar 
Konstigt nog hade jag inga som helst problem att avstå från pasta, ris, bröd och potatis, det är verkligen inget jag saknar (jag har konstigt nog aldrig ens tyckt att det varit speciellt gott?). Jag tycker snarare att det är såå mycket godare med alla grönsaker och mer hemlagat, egenblandade kryddor osv.
Min mage (och gom) gillar verkligen all lchf-mat så jag håller tummarna för att vikten och kroppen inte påverkas allt för mkt av lite godis då och då. Men jag antar att jag inte vet förens jag har testat. Går det inte så går det inte, men fungerar det så är det ren lycka för mig att efter flera år av läkarbesök osv äntligen ha hittat en kost som fungerar att ha som riktlinje till vad som funkar för mig och min mage.
Nu blev jag nyfiken.. vad är det för bluff med marabou premium?
Äter den med 86% så gott som varje helg..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man har tagit bort större delen av kakaosmöret.
Pröva en Lindt 85 eller hellre en 90, den är inte så sötsliskig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#0. När jag var i din ålder så gick jag ner i vikt (var normalviktig) om jag åt en diet på kött och sallad samt drack Pepsi till maten (och i stället för vatten när jag var törstig). Jag åt godis varje dag och ofta också någon typ av kaffebröd. Dock krånglade min mage mestadels av tiden men då trodde jag att det var normalt för mig.
Vändningen för min vikt kom efter att ha bott i USA i ett par år. Det förstörde min vikt. Nu är jag jättekänslig och måste ta bort alla snabba kolhydrater samt hålla resten av kolhydraterna på en låg nivå för att inte gå upp i vikt och för att magen ska fungera. Men håller du koll på magen och vikten så kan du nog fuska lite grann så här nu men var beredd på att det kan förändras.
#3 Jag har läst det på flera ställen, och tror att det även står med minsta möjliga stil på förpackningen, att det 70- eller 86%-iga endast är ett supertunt skal som omger en massa med betydligt mindre kakao och mer socker.
Själv gillar jag Lindts 85% bäst. Är faktiskt jättegott med en liten smörklick till, blir ljuvligt krämigt.
#5 Det var tänkvärd läsning, men jag tror och hoppas att jag kommer klara mig bra då jag varken dricker läsk eller har varit speciellt förtjust i olika typer av kakor och fikabröd (magen sväller upp på nolltid, vilket gör det lätt att undvika.) & att jag rör på mig så pass mycket som jag gör. Jag håller tummarna.
Jag är jättenöjd med min ostrikta-lchfkost men saknar som sagt bara lite blandgodis och en chokladbit på helgerna. Det visar sig hur det går, går det inte så går det inte och då får jag helt enkelt utesluta godiset. Jag får testa mig fram.
Tack för ditt svar.
Läs innehållsförteckningen på blandgodiset, så blir du genast mindre sugen att stoppa dylikt i din kropp… ;-)