Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 3398 ggr
singoalla83
0

Beasås hjälp tack!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker att vitvinsvinägersmaken tränger igenom för mycket i beasåsen när man gör själv enligt mitt recept. Undra om jag gör nått galet….såsen känns för syrad och hade jag inte gått på lchf hade nog en gnutta socker behövts för att få lite balans i smakerna… Kan man byta ut lite av vinägern mot vatten tror ni? Jag gjorde till 4 pers då hade man 3 msk vatten och 3 msk vinäger. Tips??

Fiana
0

Bör inte vara något problem att byta ut en del mot vatten nej. Själv gillar jag tydlig vinägersyra i bearnaise - tycker det hör dit och det gör att det smakar mindre "fett" - socker i? usch :S syran är där för att balansera smörets smak snarare.

Men smaken är som baken, ta hellre mindre vinäger än att söta den iaf, då skulle verkligen smaken bli helt fel.

Adur
0

Jag kokar fonden/buljongen på 1 dl vatten och 3 msk vinäger, så det låter som om du har högre koncentration av vinäger.

Proportionerna är knappast huggna i sten, så testa att öka på vattnet eller minska på vinägern.

nyborjare08
0

Jag gör efter smak Glad 1,5 msk vinäger och 2,5-3 msk vatten till 3 äggulor. Det brukar räcka till 2 lchf:ande personer. Kanske till 4 icke-lchf:are? Flört

singoalla83
0

Okej tack! Jag ska prova med mindre vinäger nästa gång!

DesK
0

En annan inte helt oviktig detalj är vilken vinäger man använder. En fin kvalitetsvinäger har ofta en mycket rundare smak, så kanske är det så enkelt att du bara har använt "fel" vinäger.

/Désirée