Hur mycket blir det?
Jag äter så här under en dag, hur många
kolhydrater blir det egentligen? Vet inte om jag
räknar riktigt.
Frukost: 1.5 dl turkisk yoghurt, 2.8 k/100gr 2 msk grädde,
ca 2msk bland. frön o gojibär.
Förm: Kaffe m grädde 1/2 dl o 1/2 avokado m räksallad ( 2msk)
Lunch: Omelett på 3 äggv. o 1 gula ,3 skivor ost.
2msk riven vitkål o morot med olja o vinäger.
Em: Kaffe m grädde 1/2 dl + 1 oopsies med smör
Midd: Broccoligratäng på grädde o ost , 3 falukorvsskivor ( 68% kött)
lite vitk.sallad igen.
Någon som kan ge en nybörjare lite hjälp!!!!
Rent spontant så känns det som om du äter för lite fett och för mycket kolhydrater, men det beror ju på hur mycket kolhydrater du kan och vill äta.
Och varför har du tre äggvitor och bara en äggula? Tvärtom är bättre ur näringssynpunkt.
Jag skulle skippa yoghurt och bär.
Prova att föra in det i minmat.
Lycka Till! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser ut att bli ungefär (mellan tummen och pekfingret) 40-50g kolhydrater, kanske mer..?
Varje mål innehåller nåt med kolhydrater och en del saker ganska mycket. I princip är det bara kött, fisk och rent fett som är utan kolhydrater, allt annat innehåller en varierande mängd, till och med ägg även om det inte är så mycket.
Det du äter och dricker som innehåller ganska mycket kolhydrater är yoghurt, grädde, frön, bär, avokado, morot och falukorv.
Är det nåt du vill/behöver ändra på så rekommenderar jag åtminstone ett mål om dagen med bara sånt som är kolhydratfritt…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Tack för svaren! Har känt mig lite osäker på fettet, är nog lite fettskrämd.
Då får jag börja äta mer fett,o dra ner på grädden i kaffet, finns det alt.?
Är det bra med bara vitkål? Ska jag kanske byta ut yog. mot en omelett?
Kan tillägga att anl. till att jag bara tar en gula är att jag inte gillar de så mkt.
Men det kanske blir gott med fler gulor i omelett. Vad kan jag annars äta tro?
Kan ni ge mig förslag!
#3 Det är gulan som innehåller de mesta nyttigheterna ur lchfsynpunkt - så hoppar du över en massa gulor blir omelett inte längre så bra val tyvärr. Som tidigare nämnt är det mer vanligt att hoppa över några vitor i så fall.
Vad du ska äta snarare är mer rent kött och fisk och skaldjur - du har inget alls av det på din listade dag och som nämnt istället ganska mycket av vad som är tillbehör och som snarare passar i mindre mängd.
Du har verkat börjat lite i fel ände och baserar din mat på tillbehör, läs mer i t ex sticky tråden "Vanliga frågor och svar".
Annars är grundidén ganska enkel för att komponera en måltid:
Börja med en bra proteinkälla (helst naturligt fet) i rimlig mängd.
Lägg till lite grönsaker som tillbehör (obs det är tillbehör och inte huvudingrediensen i måltiden).
Lägg eventuellt till fett beroende på om proteinkällan var ordenligt fet eller inte.
Icke feta proteinkällor är t ex filé av olika slag, då blir det lite knepigare om man baserar på det då man behöver tillsätta ganska mycket av t ex smör.
Fetare köttfärs är väldigt tacksamt, det är fett nog i sig själv utan att man behöver äta fettkant etc. och lätt att laga många olika saker av.
Tack!ska genast gå in o läsa