öka kött eller fett?
jag har ätit enligt lchf i snart ett år och trivts superbra. fått bukt med mina blodsockerfall och mitt småätande och mer positivt där till. över julen har jag dock gjort lite väl många avsteg (i form av nötter, choklad, grädde, en del socker) och det märker jag tydligt på kroppen. jag är tillbaka på banan igen men har lite funderingar..
jag upplever att jag är mer hungrig än tidigare (dvs innan jul). samma frukost som då står jag mig inte på lika länge. jag blir också hungrig på kvällen. och nu menar jag hungrig, inte bara sugen. har ätstörningshistoria så kan hända att jag omedvetet börjat mixtra med mängderna, men jag vill inte behöva göra det. har lite svårt för att äta stor mängd just vid frukost, men har inga problem med att öka på fettet.
så till min fråga. om jag vill stå mig längre på frukosten eller lunchen - ska jag öka på fettet eller köttet? har det någon betydelse?
en vanlig dag äter jag ungefär såhär:
frukost: 2 ägg stekta i kokosfett, 50 g korv, ca 1 msk smör, 1 msk majonnäs.
lunch: 100-150 g kött, sås på grädde/CF eller ca 1 msk kryddsmör, någon liten grönsak.
middag: som lunchen.
har också läst att en del hoppar frukosten och ändå står sig fram till lunch. det hade passat mig väldigt bra. men ska jag då äta mer på kvällen? regeln att inte äta efter 18? sover man sämre om kroppen måste arbeta med maten?
det blev lite många frågor men jag vet att ni är kloka här och är mycket tacksam om ni orkar ta er tid och svara.
När jag började skippa frukost så åt jag ofta 22-23-tiden. Hade själv inga problem att sova, men det kan ju vara individuellt. Numera har jag vant mig vid att äta lite mer den eller de gånger jag äter, så nu behöver jag sällan äta sent.
Personligen tror jag att "efter 18"-regeln är ett påhitt av tallriksmodellarna. Ät när du är hungrig. Låt bli när du inte är hungrig.

Jag tycker om att äta på kvällen. Igår blev jag inte hungrig förrän vid tolvsnåret så då åt jag innan jag gick till sängs och idag åt jag inte förrän till lunch. Passar mig utmärkt. Tycker att det räcker att äta ordentligt två gånger om dygnet.

Personligen tycker jag att du verkar äta väldigt lite. Äter själv säkert dubbelt så mycket de dagar jag tränar (på mina 160 cm och 56 kg) men har alltid haft ett stort energibehov..
Men självklart är vi alla olika och behöver olika mycket. Du behöver sannolikt mer mat om du ofta blir hungrig på kvällen. Jag skulle inte fokusera så mycket på mått men du kan ju alltid pröva dig fram, testa med att höja proteinet och sedan öka på fettet om hungern fortfarande finns kvar exempelvis.
Att äta på kvällen är något jag själv tycker om väldigt mycket. Brukar ibland äta ett ända stort mål på kvällen ett par timmar innan jag går och lägger mig. Men då äter jag såklart stora energimängder och gärna trerätters! ;)
Att gå och lägga sig mätt och belåten är nog sundare än att gå och lägga sig hungrig, eller att vräka i sig till frukost om man inte är hungrig.
Om du (precis som jag) har en historia som ätstörd, så är det viktigt att inte glömma den gyllene regeln:
Ät och njut av livet!
cream1: tack för svaret!
då kan jag kanske öka mitt fettintag utan att oroa mig för att äta för mycket? kan ju anta att det ibland ovälkomna sötsuget försvinner helt också.
vi verkar vara ungefär lika i kroppen. hur mycket protein äter du per dag? och hur mycket tränar du?
ja, det där med ätstörningar. handlar nog egentligen bara om att jag måste släppa taget. det blir ju så mycket enklare då :)

Självklart ska man äta när det passar en själv.
Men att inte äta för nära sänggåendet (i synnerhet vid viktminskning) är klokt på biokemiska grunder. Det är alltså inget löst hopkok från dagens dietister. Det ger kroppen tid i ketos för att utföra det som behövs. Sömnen blir lugnare och bättre mm.
Många använder sig också av periodisk fasta på 12 - 24 eller 36 timmar.
Själv äter jag 2 till 3 gånger per dag och undviker slaviskt mellanmål. Ser det suget som kommer då och då ungefär som ett röksug, att undvikas. Det gör det lugnare i längden.

#4 ja om du äter för mycket fett kommer du förmodligen må dåligt.
jag tränar upp till 3 timmar om dagen och äter gissningsvis runt 100 g protein dessa dagar, men under vilodagar klarar jag mig bra på neråt hälften. :)

#4 ja om du äter för mycket fett kommer du förmodligen må dåligt.
jag tränar upp till 3 timmar om dagen och äter gissningsvis runt 100 g protein dessa dagar, men under vilodagar klarar jag mig bra på neråt hälften. :)