Träna och LCHF
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Snälla hjälp mig… Jag blir lätt förtvivlad snart på nollresultat både i vikt och mått. Är inne på 9:e veckan med LCHF. Kan allt bero på träningen. Följde en tråd där det skrevs om kortisol och annat grekiska för mig. Jag tränar 2-3 ggr i veckan ca 1,5 h per gång. Inleder med 15-20 min kondition typ crosstrainer, därefter ca 45 min styrka i olika maskiner 3x12 rep. sedan avslutar jag med 10-15 min kondition igen och sedan lite streching. Är detta helt fel. Det känns ju bra i kroppen men resultat uteblir. Snart ger jag mig………:( (20 kg övervikt)
Här är också en som känner att jag ger mig snart. Älskar att träna men nu på LCHF har jag knappt lust att träna och orkar inte alls träna på samma sätt. Benen är så tröga så tröga. Trodde jag skulle börja gråta på senaste spinningpasset. Känns som om det blir havregrynsgröt snart igen. Men tror annars på denna kost, så skönt att slippa blodsockerdippar och vara mätt i flere timmar. Hur länge tar det för kroppen att ställa om sig?
Alldeles olika. För mig tog det två veckor av total utmattning, sen kunde jag köra som vanligt igen, 5-6 pass i veckan.
#1 Det där känner jag igen. Tränade visserligen inte under första halvåret på LCHF (utom att cykla till jobbet, ca 1 mil) men segheten var påtaglig. Det går över med tiden och förbyts i en förbluffande ork.
Om jag förstått saken rätt (Zepp, Dufva m fl kan kanske verifiera eller förklara närmare om jag har fel?) har det att göra med mängden mitokondrier och effektiv användning av fett och t o m mjölksyra som bränsle. Det tar naturligtvis sin lilla tid innan mitokondriemängden ökar vi talar då om månader.

För mig tog det nog upp mot ett halvår innan jag började känna mig starkare än före LCHF. Ett av mina största problem då var att jag blev fruktansvärt torr i munnen. Men nu 2 år senare känns det kanon.
låter som att du tränar för hårt, för länge och kanske äter för lite fett?
eller har du jojo-bantat under ditt liv så kanske ämnesomsättningen inte är på normal nivå än, det kan ta flera år för den att återgå till rätt fart igen och jojobantningen är orsaken till att den är förstörd..
träna inte mer än 45 minuter, annars bryter du ner kroppen.. och bränner du inget fett äter du förmodligen för lite fett?
hoppas nån hjälp kom av detta iaf?
MVH
Vanessa
#1 Känner så väl igen mej…
Jag är orkeslös som bara den..benen värker så fort man gör nåt…jag har fått ont i ryggen och mens igen som jag inte ska ha.
Vi vart ute och gick med hästarna i lördags i 1½ timme…Efter det vart jag nästan sjuk…så trött var jag.
Jag hoppas att orken snart kommer tillbaka det den jag hade de första veckorna med LCHF. För som det är nu orkar jag knappt jobba heller.
Börja räkna på vad du käkar så kommer du se nåt intressant.
Tycker jag har koll på vad jag käkar….Hjälp mig vad är felet ?
Vad är det intressanta ?
45 min träning känns väldigt lite, när man väl kommit iväg till gymmet är det ju lika bra att köra på…..men alltså inte. Börjar kännas krångligt det här…..
Jag har inte problem med orken och styrkan när jag tränar…….
Om jag bara ska träna 45 min är det då kondition eller styrketräning som gäller ?
Vikten /måtten som är stillastående……
Jag har också haft lite problem med seg viknedgång. Jag tränar minst 3 gånger i veckan och minst 1 timme åt gången. Mest kondition än så länge. De råd jag fått är att mäta mig har du gjort det? Jag har gjort det en gång och ska jämföra på fredag nästa gång och se om det hänt någon. Det är ju möjligt att kroppen förändrats ändå även fast det inte syns på vågen. Vilket den ju borde göra när man tränar så pass mkt!
Sedan har folk rekomenderat mig att äta mer fett och minska på mjölkprodukterna, Vilket har gått sådär för mig. Äter så mkt hellre fett genom grädde än smör;) Tror nog faktiskt att jag bör dra ner på mängden mat, har alltid haft svårt att sluta äta när jag är mätt. Är du säker på att du inte får i dig "gömda" kolhydrater då? Eller för stora portioner helt enkelt?
Det känns som att det kan vara tusen olika anledningar till att man inte går ned i vikt. Du får köra uteslutningsmetoden:) Det viktigaste är att du inte ger upp! :) Vi fixar väl det här?! Eller hur? 
Följ mig gärna på: http://dontyoueverforget.blogg.se
Vad bränner du per dag och hur mycket äter du per dag?
Är det viktnedgång du jagar är konditionsträning det bästa, men glöm inte styrkan för den delen
Fett genom créme fraisch/ grädde eller smör.
Förstår att det är bättre att få i sig fettet i smör men det börjar äckla mig. Är det för mycket med ett par matskedar créme fraisch eller 0,5-1 dl grädde i såsen per dag. Jag ska prova med att dra ned på mjölkprodukterna. Tar ju en skvätt grädde i teet oxå + någon bit brieost om dagen. Är detta alldeles för mycket ?
Jag har egentligen inte mer tips än att: fortsätt med träningen om du gillar det! Jag har aldrig hittat någon träning jag gillat, men för 7 veckor sedan hittade jag Zumba. Och det i sin tur gjorde att jag upptäckte att gymmet var ju riktigt skoj! Jag tränar bara när jag känner för, jag vill ha roligt. Jag tränar kondition och styrka, olika mkt och länge efter känsla. Jag har varit där 3 ggr i veckan nu i 7 veckor. Ofta 2 pass zumba i veckan och ett pass konditionoch muskler på ca 60-75 minuter. Jag har ätit LCHF länge, men inte så strikt. Jag har inte gått ner i vikt på de här sju veckorna, MEN jag känner vid handled, halsen, höften, knät osv. Mycket av det är ju tack vare Zumban, men känn efter innan du kollar vågen! Har du smycken kanske halsbandet/ringer sitter lite lösare? Kanske kläderna sitter bättre? Uthålligheten kommer med tiden! Ge det bara tid!!!
Och som sagt, gillar du träning, passa på! Även om du inte har gått ner, så har ju fett omvandlats till muskler! Lycka till!