LCHF och mens
Kanske känsligt ämne men jag tar upp det iallafall.
Jag går på p-spruta och ska inte ha mens. Men nu har det hållt på en vecka och jag har ont.
Kan detta vara en påverkan av att man ändrat kosten så mycket?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Väldigt få ämnen är så känsliga att de inte tas upp här :)
Ja, det är en väldigt vanlig verkan av kosten. Den normaliserar hormonerna (alla hormonerna) och de med hormonella preventivmedel kan ha problem de första månaderna (mellanblödningar, mensvärk osv), sen stabiliserar det sig.
Vet du vad? Jag bytte till minipiller precis samtidigt som jag började med lchf. Har varit helt bombsäker på att det är därför jag haft blödningar konstant i 2 veckor och bytte nyss tillbaka till de gamla p-pillrena. Men insåg för någon dag sedan att det kanske har med den nya kosten att göra…Det återstår att se vad som händer nu när jag bytt tillbaka. Hoppas att det ger sig för oss både för kul är det inte!! :(
Följ mig gärna på: http://dontyoueverforget.blogg.se
jag har kört med hormonspiral både före LCHF och till nu.. har inga blödningar alls. känner knappt ens av cykeln. Inga humörsvängningar, inget sötsug vid "den" tiden. jag har varit otroligt stabil och kan verkligen rekomendera det för dem som kan ha spiral.
Kan också varmt rekommendera hormonspiral. Jag har tidigare haft vanlig kopparspiral men fick väldigt stora blödningar och fruktansvärt ont i ryggen. Efter bytet för ganska många år sedan nu har jag mått fantastiskt bra på det hela taget och har samma erfarenhet som #3 - knappt några blödningar eller andra besvär.
Nu när jag närmar mig klimakteriet händer dock något i kroppen spiralen till trots, en ökad oregelbundenhet och större känning av mensen, uppblåsthet(var nästan rädd att min IBS var tillbaka innan jag fick kvittens så att säga) - så också kroppens benägenhet att binda vätska inför mens, även om det är lindrigare med spiralen än utan.
Hej på er alla.
"skönt" att höra att det inte bara är jag som har detta problem då…*L*
Det är otroligt jobbigt att blöda…jag som annars inte har detta.
Men p-spruta har jag mått hur bra som helst…så vill inte byta ut den mot spiral.
Men hur länge kan det hålla på och blöda när man äter LCHF??