Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2583 ggr
hedda
0

För chokladälskare

Fyller snart 35 och tänker bjuda hem lite vänner på middag. Vill göra en god efterrätt som även jag kan äta utan alltför mycket socker. Hittade ett redcept på icas hemsida och har provat att göra denna mycket goda chokladkräm som uppskattades av hela familjen (även den 3-årige sonen)

Så här är receptet på choklad och mascarponekräm                       för 4 personer behövs

• 1 paket mascarpone (250 g)
  • 1 msk honung
  • 1 msk konjak
  • 100 g mörk choklad.
  • Blanda ned konjak och honung i rumstempererad mascarpone, smält chokladen och blanda ned den också. Servera med lite bär ex jordgubbar och lite hackade rostade hasselnötter. Man kan om man vill krydda med lite chilipulver 1-2 krm. (Ställer man krämen i kylen blir den riktigt hård.)

Jag gjorde krämen med 86% choklad (19 g kolh/100g) och mascarpone med 35,5 g fett och 3,0 g kolh/100g vilket ger krämen ett innehåll på ca 10% kolh och drygt 80% fett.

Amiechan
0

Det låter grymt gott!

Pasi
0

Låter kanongott!

Bookia
0

Ett varningens ord, denna efterrätt är MÄKTIG. Äter man det som efterrätt efter maten så räcker en liten glasskula till en person. Så gör man det enligt receptet räcker det till minst sex personer.

Jag skippade honungen och sötade med lite Stevia samt åt det med vispat grädde och hallon/blåbar.

Det är det godaste efterrätten jag någonsin ätit och gissa om jag kommer smälla i mig detta rätt ofta för en lång tid framöver.

Tack Hedda! Skrattande