béarnaisesås HJÄLP
Hej,
har någon ett bra recept på
béarnaisesås?
inte från påsen alltså.
och en fråga, kan man förvara såsen i kylskåpet tills nästa dag, eller måste man laga ny varje gång?
Tips: Sök i avdelningen för såser, som du skrivit inlägget i, alternativt använd sökfunktionen. Det finns trådar och recept sedan tidigare.
om man kan ha i kylen eller inte kan nog beror på hur kallt man har det i kylen, jag har aldrig lyckats spara i kylen, den har alltid blivit jättehård och inte gått att värma utan att den skurit sig - men då har jag nojja på att alltid ha lite för kallt i kylen "för säkerhetsskull"
En gång blev jag så j-a arg på att bearnaisesåsen alltid skar sig, så jag slängde ner 3 äggulor med lite dragon och vitvinsvinäger i en kastrull. Värmde försiktigt under omröring tills det precis började tjockna och sen slängde jag ner en klump smör och vispade runt. Blev överraskad att det blev så pass bra. Smakar ungefär som den såsen dom har i en liten burk på ICA (på den står det hemlagad i alla fall, med bara naturliga ingredienser) och nästan lika god som det man serveras på restauranger. Så nu gör jag bara på det sättet, tycker det är onödigt att göra saker mer avancerat och tidskrävande än det behövs, speciellt när resultatet blir nästan lika bra. Man kan ju alltid experimentera med smaktillsatserna. Men många tycker ju förståss att det är fusk och vill bara göra som det står i receptet.
Det går att göra i mikron mycket snabbt:
3 äggulor
150g smör
3msk vinäger
gräslök
(ost)
Smält smöret i en skål i mikron. Värm vinägern och gräslöken en minut på medeleffekt i en annan skål. vispa ner äggulorna i vinägern och droppa sedan ner smöret under vispning. Värm försiktigt på medel värme 30 sek-1 min och vispa. Upprepa föregående steg om den ännu inte tjocknat. Häll eventuellt ner den finrivna osten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker att vitvinsvinägersmaken tränger igenom för mycket i beasåsen när man gör själv enligt mitt recept. Undra om jag gör nått galet….såsen känns för syrad och hade jag inte gått på lchf hade nog en gnutta socker behövts för att få lite balans i smakerna… Kan man byta ut lite av vinägern mot vatten tror ni? Jag gjorde till 4 pers då hade man 3 msk vatten och 3 msk vinäger. Tips??