SUSHI någon?
Eftersom jag ska på en traditionell sushikväll om en och en halv vecka testade jag idag att göra sushi med omelett istället för ris. Detta gick alldeles utmärkt!
Jag gjorde en omelett i ugnen med två ägg, en skvätt grädde, salt och lite risvinäger (vet inte om den gjorde någon nytta dock). När den svalnat la jag den på ett noriark, la på morot (rättika), gurka, lax, avokado, salladslök och ingefära samt en sträng wasabi längs kanten som fungerar som lim när rullen ska ihop.
Bitarna häll ihop och det smakade precis som sushi! Hade en sådan där skön nöjdhetskänsla både under tiden jag åt och efteråt och jag blir så otroligt glad när jag inser att det finns substitut till det mesta
Istället för wasabi och inlagd ingefära(gari) kan det säkert fungera med att riva färsk pepparrot och färsk ingefära som sedan blandas med pyttelite grädde.
Bilder finns på min blogg.
Välkommen att kika in på min sida; http://njutmat.blogspot.com
Lina
Du är verkligen innovativ :) Bravo!
hm, jag har inte ens saknat sushi förräns nu… kul att du dela med dig - här ska göras likadant…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sen betyder ju Sushi egentligen syrat ris och äts inte alltid med fisk som är vanligast här i sverige, så varför inte lite variation med t.ex oxfile istället för rå lax?
Själv inser jag att jag är inte är någon fiskmås och äter därför inte rå fisk
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Enklast är det bara att skippa riset helt så blir det sashimi istället.
#3 Jasså, du är ingen fågel, Starhawk? 

#4: Kan jag inte vara en fågel utan att vara fiskmås? 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
tja, när jag åt sushi så åt jag aldrig med rå fisk/skaldjur utan alltid med olika typer av grönsaker..
jag äter inte ens sill eller gravad fisk… så tråkig e jag!
. har ju fullt upp med att försöka lära mig att äta fisk..för att det är nyttigt.. men jag maskerar den så mycket jag kan med olika kryddor/marinader… en favorit till stekt fisk är pepparrot nerriven i creme fraiche med lite vitlök…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Rå fisk är betydligt godare än tillagad tycker jag. Omega-3 fettsyrorna förstörs ju även av värme, så det är bättre ur den synpunkten också.

Jag tycker att det är trevligt med lite grönsaker också, man kan t.ex. lägga fisk på kokt blomkål eller avokado.
Sedan brukar jag även göra en tonfiskröra med ghimajonäs, kokosmjölk, lök, persilja, salt och peppar. Det känns bra att få något ordentligt fett också.

Testade ditt recept idag, blev toppen!!!!
Åh, jag älskar sushi, när jag får lite abstinens så brukar jag göra makirullar utan ris, alltså bara med massa god fyllning. Massa PH-ost istället för ris om man nu måste ersätta det med något ;)
Annars tar jag kallrökt lax, brer på PH-ost och smetar på wasabi och rullar ihop. Åh, det blir en smakexplosion. Kan även doppas i nyrostade sesamfrön med framgång. Tips!
www.machmo.se

Det där måste jag prova! Mums!

Jag gillar inte sushi själv, och vet egentligen inte vad jag pratar om, men häromdagen råkade jag slå på tv-n samtidigt som någon tv kock lagade till sushi. Han fick då frågan om inte det var väldigt hälsosamt med sushi. Jag blev förvånad när han svarade nej. Jag trodde själv att sushi (bortsett från riset) var nyttigt för oss som äter LCHF. Men han hävdade att det var mycket socker i sushi. Riset var bara en sockerkälla. Övriga ingredienser innehåller också socker.
Ni som gillar sushi skall kanske kolla de olika kryddor etc. som ingår. Själv vet jag knappt vad som ingår. Ville bara dela med mig av varningen….
Kocken Niklas Ekstedt kan det nog ha varit, och det stämmer att det är socker i en del ingredienser. Förutom i riset så finns det socker i gari (inlagd ingefära) och i en del sojor, likaså när det görs hemma används ofta kräftsstjärtar och crabbsticks och ibland även gravad lax vilket också innehåller socker,
Men som jag skrev i mitt inlägg ovan;
- Riv färsk pepparrot och blanda med lite grädde. Jag hade wasabi hemma och använde därför den, men tydligen så består den inte av wasabi alls utan av just riven pepparrot, (samt så klart färgämne) så nu hamnar den i papperskorgen.
- Riv färsk ingefära och blanda med lite grädde. Jag hade inlagd ingefära hemma vilken såklart ligger i en sockerlag, sköljde i alla fall av den så lite försvann kanske.
- Titta noga på innehållsförteckningen på sojan. Jag använder Kikkoman, ett bra val!
- Använd lax som inte har tillsatt socker
- Skippa kräftsstjärtar och crabbsticks (frusna prawns (lösvikt)fungerar säkert bra)
Lina
åh detta måste jag göra!!!!
Kan du beskriva hur du gör omeletten??
Jag använde en tvåäggsomelett till ett noriark: Vispa ihop två ägg med 1 msk grädde och lite salt. Jag hällde även i lite risvinäger också eftersom jag hade det hemma men det gav ingen smak, där emot tyckte jag att omeletten blev ovanligt platt och fin, så en skvätt vinäger av en ljus sort kankse kan vara bra ändå.
Jag använde den minsta formen av de svarta trepacks formar som ofta säljs, (bifogade en bild) den passade perfekt.
Jag smälte lite smör i formen, hällde på smeten och satte in den i ugnen 200g i ca 5min. Låt omeletten svalna och sedan är det dags att skapa ett vackert (och väldigt gott) sushikonstverk
Lina
Åh tack! Måste bara fixa en sån där form först.
Sushi är verkligen det bästa jag vet!!!
Tusen tack Livlinan!!!! Äntligen efter två år på LCHF har jag vågat mig på en japansk afton igen. Gjorde dels traditionella sushirullar med ris, men också med omelett till de som ville. Succé!!!
Kompletterade med sashimi, misosoppa och provade att göra okonomiyaki för första gången. Totalt succé och alla (8 pers. det var lite slitigt!) var proppmätta och glada. Jag skall dock modifiera okonomiyakin lite, har aldrig smakat den innan, men det blev lite mycket vitkål och lite för lite smet. Återkommer med recept.