Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3131 ggr
Coronella
0

Osötad bärjuice

Häromveckan hade en av mina arbetskamrater med sig "ett flak" osötad bärjuice "direktimporterad" från Balkan.

Kan bara säga att den är så himla god! Finns i olika versioner (blåbär, körsbär, svartvinbär osv…). Om inehållsförteckningen stämmer (den är på engelska) så innehåller den BARA själva bären, inga e-nummer, inget socker.

Nu när jag levt helt utan socker ett tag - så smakar det ändå mer bär har jag en känsla av.

Tyvärr tror jag inte märket "Grannys´s Secret" finns i vanliga affärer. Men sökte på nätet och såg att Mat Hem har en av smakerna i alla fall (Tranbär).

Så det här är ett tips till dig som saknar juicen - men inte sockret. Titta, leta fråga efter Granny´s Secret.

karinafp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ALL juice är utan tillsatt socker, annars får det enligt lag inte kallas för juice. Och ett glas juice innehåller saft från mängder av bär, så kolla upp kolhydratsinnehållet noga. Jag kan inte dricka någon form av juice utan att blodsockret stiger dramatiskt av fruktsockret.

dufva
0

Även fast det inte finns något tillsatt socker gissar jag (tyvärr) att kolhydratinnehållet (energifördelning) hamnar nånstans runt 70% på din helt naturliga bärjuice

Sen hur många gram det blir beror ju bara av vattenhalten i den..

Coronella
0

Kollade precis. Under 15% på de flesta. Är man jättekänslig är det förstås inte någon bra idé - men just att de är gjorda på bär hellre än frukt - känns bra.

Aniara4
0

15%, dvs 15g/100g dvs 30 gram i ett glas på 2dl?

Inte för mig, tack.

Men för någon som äter "lowish carb" kan det säkert funka ibland!

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hellre torr cider eller perry, än jos de få gånger man har fest.

Jag funderar dock på att testa detta torra granatäppelvin, eftersom jag verkligen gillade granatäppeljos innan LCHF.

Någon här som vet hur man privatimporterar vin från utlandet?