Labtester
Så har då även jag varit och tagit lab.tester. Eller jag tog fram resultaten själv, då vi hade lab på mikrobiologi/fysiologikursen :)
Då det har varit på tapeten igen med hur faaaarligt det är med LCHF så tänkte jag att jag kan väl publicera iaf mina resultat gällande kolesterol, blodfetter och blodsocker.
Bakgrund:
Jag är kvinna, 31år och väger 101kg till 170cm. Har de senaste två veckorna gjort en omstart med LCHF och gått ner 2kg. Under hösten, vintern, våren 2009-2010 åt jag LCHF, gick inte ner i vikt men stod still (drack vin varje helg, och med det ett totalt överskott på nötter etc). Mådde kalas. Under sommaren 2010 åt jag en väldigt liberal LCHF och under hösten spårade det ur totalt och jag var i sockerträsket. Körde LCHF varannan dag ungefär och de andra dagarna var det snabbmat, micromat etc. Många påsar chips och dricka. En hel del pizzor. Hua. Dock aldrig lightprodukter (aldrig mer!) Gick upp några kilo och närmade mig 100-strecket igen. Under julen gick jag upp ytterligare 5kg. Sedan blev det LCHF några dagar, sockermonster några dagar och så vidare fram tills för två veckor sedan.
Nu kör jag LCHF har äntligen besegrat socker- och snabbakolhydratsmonstret. :) Mår kalas igen (vilket jag INTE gjorde under hösten/vintern).
Så.
Resultat:
Fasteblodsocker (12 timmars fasta): 4,6 ( kliniskt riktvärde 3,5 - 6)
Blodsocker 2 timmar efter frukost: 5,6 (över 7 risk för diabetes)
Triglycerider (blodfetter): 0,56 mmol/l (riktvärde < 2 mmol/l)
Totalkolesterol: 4,2 mmol/l (riktv. < 5)
LDL (det farliga kolesterolet) 1,4 (riktv. < 3)
HDL (det bra kolesterolet) 2,07 (riktv. > 1 och helst 25% av totalkolesterolet)
Så: jämt och bra blodsocker, kalasfina kolesterolvärden (mitt HDL är ju nästan 50% av totalkolesterolet).
Känns finfint, särskilt då mina föräldrar oroat sig över allt fett jag ätit (ständig oro kring blodfetter och kolesterol från dem).
Tjipp!
Ser ju kalas ut! Lycka till med ditt projekt nu!
Ser ju kalas ut! Lycka till med ditt projekt nu!
Tack! :) Ja jag känner mig som ett riktigt litet praktexemplar :D
Oooooiiiii! Och idag är jag under 100kg!!!! 99.6 :D Fy FAN så skönt!!! Så vikten går nedåt, värdena är bra och suget är borta.
Sweet! :) :) :)