Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7564 ggr
Gittanglad
0

Bakglädje med LCHF

I går bakade jag en sockerkaka ur rubricerade kokbok. Kakan blev snygg och nästan god, men sukrinet har en fruktansvärd bismak som tränger igenom. Jag kommer nog att baka den igen, men då ta lite vanligt socker eller någon annan sockerersättning i. Någon som har likande erfarenheter? Vad blir gott  ur "Bakglädje med LCHF? Jag är inte diabetiker.

misty09
0

Har också köpt boken med inte vågat testa än. Ska prova!Återkommer med betyg. Det jag tycker är synd är att antal kollisar/port inte står med.

Magica1970
0

Det finns en lång tråd här på KiF med diverse tester och råd ang. recepten från den boken. Det generella är att det räcker med 1/3-1/2 mängd av sukrin och att det inte behöver ersättas med något annat.

Gittanglad
0

Då ska jag försöka med mindre sukrin!

misty09
0

Har nu slängt in en kladdkaka i ugnen( väntar gäster i em ) Stod att det skulle vara 1,25 dl sukrin jag tog 1 dl så får vi se. Luktar gott iallafall Tungan ute

Hallongrottan
0

Jag har bakat kolakakorna, och tog så mycket sukrin som det stod i receptet, men…. jag tyckte det blev alldeles för sött. Jag äter ju inget sötat annars, men tyckte det skulle vara gott med en liten kaka till kaffet i bland. 

Jag får prova igen, och bara ta hälften av vad som står i receptet.

Minett
0

Jag testade först jordnötskakorna (enl receptet) men tyckte de blev alldeles för söta… (Hade tyvärr inte sett tråden här om boken så jag visste inte att man borde minska mängden sötning…)

Gjorde sedan blåmärsmuffins, med drygt 1/2 av mängden sukrin som står i boken och det blev JÄTTEGODA!!!

Har tidigare gjort Bounty också - men MKT bra resultat.

Kommer att testa sockerkakan för att kunna göra LCHF-tiramisu. Fast chokladmuffins står nog före på "att göra listan". Tänker att muffins kan fungera bra att ha liggande i frysen för att ta med när jag är bortbjuden på fika.

/Anna - som knappt bakat under de senaste 25 åren… tänk att det skulle till en LCHF-bok för att ändra på den saken!

Magica1970
0

#5 Jag har också testat kolakakorna med full mängd och skulle kunna tänka mig 1/3 av Sukrinet. I den andra tråden spekulerar jag om Ghee skulle kunna vara extra gott till dessa eftersom det har lite kolasmak i sig själv … :)

misty09
0

Nån som vet var man köper sukrin ? Måste det beställas på nätet? Vad är skillnaden mellan sukrin och ex Hermesetas strösöt ?

kricko1
0

Gittanglad - Tyvärr är min erfarenhet precis densamma som din. Nämligen att Sukrinet efter upphettning/gräddning smakar förfärligt illa. Många här hävdar motsatsen och det är nog bara att inse att antingen gillar (eller iaf. uthärdar) man erythritolets otrevliga (i mitt tycke) bismak när man gräddat det, eller så gör man det helt enkelt inte.

Jag har själv testat med mindre mängd Sukrin, men det blev inte alls godare efter gräddning för den skull.

Däremot i bakverk som inte ska gräddas så är florsockervarianten av Sukrin (Melis) helt okej och tom. mycket bra och bättre än andra strösötmedel tycker jag. Smaken blir lite "kall", men det funkar i produkter som serveras kalla/ogräddade. Som tex. i Bountykulor, chokladfudge, jordnötsfudge osv.

Dilemmat med att baka sådant som ska gräddas är ju att där strösöt ger en behaglig gräddad sötsmak så får man ingen "substans" i smet/deg av strösöts"dammet" på det sätt som man får av erythritolets strö/florsockerlika konsistens. Så då blir det oftast inte så lyckat iaf. åtminstone inte utseendemässigt. Även om smaken trots allt blir oändligt mycket bättre utan Sukrinets oaptitliga bismak.

MVH/K.

annizan
0

Jag gillar inte heller Sukrin. Har försökt med mindre mängd, men tycker inte att det blir bättre.

misty09
0

Varför kan man inte ha samma mängd fruktsocker som inte ger några bismaker? Ragerar kroppen annorlunda på fruktsockrets sammansättning? Kolhydratinnehållet är ju desamma som sukrin / hermesetas.

Innan jag började med LCHF bakade jag ofta med fruktos istället för vanligt socker med mycket bra resultat. Har provat baka med Hermesetas men det ger en besk/bitter eftersmak som inte är trevlig blää!

annizan
0

Fruktsocker räknas väl nästan värre än vanligt socker, det har visat sig vara mycket fettinlagrande.

gun92884
0

#9 & #10

Jag kanske borjar bli tjatig men har ni provat att anvanda sukrin och stevia tillsammans? Har far man radet att ta en liten knivsudd Stevia tillsammans med Sukrin (jag gor det alltid och har inga problem) eftersom de arbetar i symbiosis och smaken blir mycket battre. Pa samma satt sa fungerar inte Splenda som enda sotningsmedel om man gor na't med choklad; man maste anvanda det tillsammans med ett annat sotningsmedel annars blir resultatet bittert istallet for sott.

Sukrin har ingen effekt pa insulin.

misty09
0

Var köper man sukrin?

Elfdance
0

Jag köpte på nätet.

Thyra4
0

Jag har använt Stevia i väldigt små mängder i vispgrädde och Chokladmousse och tyckte det var helt OK. Så bakade jag en nötmarängtårta med sukrin och tyckte inte om den metalliska smaken. Har inte gjort något nytt försök.

misty09
0

Stor bakdag i dag! Födelsedagskalas i morgon. Tänk vad härligt att med gott samvete få äta en Chokladbiskvi i morgon. Riktig LCHF kakaGlad

Blev också en Chokladtårta med mascarponeost och vanliga bullar men dom får jag låta bli Tungan ute och det ska nog gå bra med det andra goda som bjuds.

Vem sa att LCHF är tråkigt!