Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 346 ggr
Koylie
0

Bearnaisesmör

Det här hittade jag under en utflykt på nätet. Jag har gjort det idag och fick tipset att tillsätta lök, vilket jag gjorde, och då blev smaken ännu mer "orginalig" Onödigt gott är det iallafall! 

**BEARNAISESMÖR
**80-100g smör
1 tsk smulad, torkad dragon
1 msk finhackad, färsk persilja
1 tsk vinäger
1 schalottenlök eller ¼-½ gul lök

Lägg upp smör så det blir rumstempererat och smidigt. Smula över dragon, hackad persilja, finhackad lök och slå på vinägern. Mosa ihop med sked. Man kan antingen forma smöret till en "korv" som sedan läggs i kylen. Tjusigt blir det om man spritsar aromsmöret i små marängliknande toppar. Även dessa placeras sedan i kylskåp för att bli lite fasta. Lägg aldrig aromsmör som ska serveras i frysen! Djupfryst aromsmör smakar praktiskt taget ingenting.

Bookjones
0

Låter jättegott. Om jag bara kunde hitta vanlig persilja, här är det cilantro som gäller, "flat leaf parsley" men det smakar inte gott tycker jag.

Koylie
0

Jag använde den platta varianten idag, och det gick jättebra. Finhacka den ordentligt så märks det inte så stor skillnad. Glad

navarro
0

Detta maste bli perfekt till bantarbiffarna!

Mervi
0

Måste prova detta, skall göra biffar idag.Glad

Koylie
0

Navarro: det är perfekt till det mesta! *ler*

Mervi: Lycka till! Ett litet tips är att du gör flerdubbel sats, för det går lixom åt…

Mervi
0

Tack för tipset. Koylie!

Amiechan
0

Sådär! Nu har jag gjort detta aromsmör också :D Det blev gott nog att äta som det var :P Kotletterna imorgon är räddade B)