Vi som älskar lök/vitlök!
Jag läste på lite olika nätsidor att röd/gul lök innehåller 6 gram kolhydrater per 100 gram. Vitlök uppåt 30 gram!!
Jag älskar verkligen lök. Kan äta rå lök till i princip allt. Vitlök har jag i väldigt många olika typer av maträtter.
Mitt problem är att lök är så gott så jag lätt kan äta en stor gul lök på egen hand. Och en sådan är minst 100 gram skulle jag gissa.
Suck…. Finns det någon typ av lök som innehåller väldigt lite kolhydrater?

Jag älskar lök och har det i det mesta jag lagar, men jag har så lite lök i att det inte gör sån stort skillnad. två klyftor vitlök väger inte så många gram och innehåller inte så mycket kolhydrater.
Njut av din lök men dra ned på intaget? Måste du äta en hel stor gul lök?
Är det inte ok att äta 6 gram kh? Ät lök när du nu gillar det.
Finns ingen anledning att kapa löken för att få ner kolhydraterna. Man får i princip i sig lika mycket kolhydrater bara ifrån vanliga kryddor vilket man sällan tänker på.
Svartpeppar: 38gr/100
Vitpeppar: 41gr/100
Cayennepeppar: 57gr/100
Om man tar lite av varje så kommer man lätt upp i 10-20 gram bara ifrån kryddor på en dag (om man nu kryddar lika mycket som jag själv gör..)
Därför kan man gott unna sig lite lök eller dyl. för att få lite sting på sin mat.
Jag använder ca 10 g vitlöksklyftor med baconoch ägget varje morgon. Dessutom kan jag ha annan lök i maten under dagen. Dock inte över 50g skulle jag gissa. Påverkar inte viktnedgången.

Jag använder lök och vitlök, men sparsamt. Purjolök bara när jag vill "festa till det". Var och en får ju själv avgöra hur mycket kolhydrater man kan äta och vad som ska ingå i det. För mig för det plats lök när jag inte är så restriktiv, känner jag att jag behöver strama åt minskar jag på löken eller hoppar över helt.

Purjolök har färre kollisar, har jag i det mesta…och gul lök..och vitlök….
Prova göra en liten gratäng på mycket purjo och mycket ost, typ mozzarella eller gouda, ost som blir seg smält…

#6 Men titta, det har du ju rätt i - varför har jag fått för mig att det är mer? Trodde bestämt jag hade läst att det var 7g/100 i purjolök! Det blir nog kanske lite mer av det framöver då. Jag gillar purjo!

Jag äter också mycket lök men försöker hålla igen lite. Inga jättelass med stekt lök till biffen längre utan mera måttligt.
Jag använder periodvis rätt mycket vitlök. Jag gör en helt ljuvlig sås som speciellt passar till lamm men även till annat kött och den kan nog inte räknas till lågkolhydrat… Men den är SÅ god! För mig funkar det att äta den ibland, nån gång varannan månad kanske, eller mer sällan. Man kokar helt enkelt hela vitlöksklyftor (utan "mittsträngen") i grädde och creme fraiche tills klyftorna är mjuka. Sen mixar man dem och kryddar med salt och peppar och/eller ev lite fond.
Färsk gräslök innehåller klart minst mängd kolhydrater med endast 1,7g, dessutom är ju gräslök riktigt smakrik så man behöver inte mycket, perfekt för fakir.
Jag gillar lök och det är den enda grönsak som jag äter regelbundet även om jag ibland skippar även den.

Tack för tipset JAUS :)
#3 peppar är det väl hyfsat svårt att få i såg sådana mängder att det stör även om man kryddar på rejält!?
Inte om man älskar kryddor
En enskild krydda kanske inte ger så mycket men om man kombinerar många så kan man lätt komma upp i lökmängder när det gäller kolhydraterna.