Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9277 ggr
lchfny
0

lchf fungerar ej

2 veckor med LCHF (ca 20 kg övervikt)

mina dagar ser ut ungefär så här:

frukost: 2 ägg stekta i flytande smör. halvt paket bacon stekta i micron, 1 mugg te med lite mjölk och 1 sakett.

Lunch: 2 hårdkokta ägg med majonäs + 1 burk tonfisk i olja alt. makrill i tomat, vatten + 1 flatbröd m lite brieost.

Middag: kött alt färs på något vis med. Gräddig sås + lite broccoli.

Kvällsfika: 2 flatbröd m. kalvsylt + te och ev.+ lite hallon med crémefraish (34%)

Till helgen något glas vin + lite mörk choklad.

Har hållt detta strikt i 2 veckor men inget händer!!!!

VAD ÄR FELET???

dufva
0

Du äter åtminstone inte för mycket snarare tvärtom

Äter man för lite börjar kroppen försvara sina fettdepåer

Det gäller att få kroppen att förstå att det inte är svält på gång

Vad du kan prova för att det ska börja hända nåt.

• Hellre grädde än mjölk i kaffet eller ännu hellre smör/kokosfett

• Flytande smör är mest behandlad rapsolja ta vanligt smör istället (mera en hälsogrej att tänka på)

• Flatbröden kan påverka; ta hellre lite mer protein istället

• Hallon + CF ibland är ok men inte som regel varje kväll

• Vin & choklad stoppar din viktminskning dom dagar du nyttjar dom

Fokus på vanlig mat kött/fisk/ägg när du är sugen på nåt

Norrpojk
0

Hej,

I mina öron låter det som en kost som man kanske kan hålla vikten med. Tre mackor om dagen. Tre i veckan är för mycket för mig om jag vill gå ner i vikt. Saketter eller sötningsmedel över huvudtaget stillar upp min viktnedgång. Hallon eller andra frukter och bär samma sak.

Mejeriprodukter till varje mål mat är också något som personligen inte fungerar.

Har du räknat ut hur många gram kolhydrater det blir dagligen?

Har du mätt dig med måttband eller går du bara på vågen? Många kan minska i centimetrar men stå stilla på vågen om de ätit obalanserad kost tidigare.

Wildrat
0

Ett annat "fel" är att du bara hållit på i två veckor. För en del tar det ett tag innan viktnedgången kommer igång. 2-3 veckor är omställningstid för hjärnan, resten av kroppen tar längre tid kanske upp till några månader.

Sen har jag samma råd som de andra. Ät mat, inte mellanmål. Frukt, bär, yoghurt, flatbröd är lördagsgodis. Var restriktiv med dessa. När du börjar gå ner i vikt så kan du testa vilkat av detta som hindrar viktnedgång och undvika det. Chokladen och vinet kanske också får vänta lite, för en del förhindrar detta också viktnedgång.

Andra råd: Stek i smör, flytande "smör" är mest olja och tillsatser. Läs innehållsförteckningen så ser du. Smöret kan du ha i en bytta bredvid spisen så är det inte så hårt.

Stek baconet först i stekpannan så kan du steka äggen i baconflottet. Effektivt och gott.

Tonfisk i olja är inte särskilt bra. Oljan de använder är den billigaste möjliga och därför inget vidare. Hittar du sån i olivolja så är den ok men allt annat går bort. Använd tonfisk i vatten istället och tillsätt egen olja om du vill ha det.

Var uppmärksam på majonäsen också. Kolla efter den sort som har minst tillsatser och använd absolut inte amerikans. De använder den absolut sämsta oljan.

Zepp
0

Det där påminner om min egen resa, det tog tre månader innan något hände.

Och jag hade inga övergångsbesvär alls, men så hade jag en del problem med att fatta vart alla kolhydrater fanns, och hur mycket jag verkligen fick i mig.

Det som hände var att jag så småningom läste på alla innehållsförteckningar och bytte ut den ena matvaran efter den andra.

Och efter det så sjönk min aptit så jag åt mindre, eller kanske jag började uppmärksamma kroppens signaler.

Kör på ialalfall i en månad, innan du utvärderar, se om du kan hitta annat än finncrisp att äta det påskyndar omställningen.

Såsmåningom när du är normalviktig kan du testa om du kan äta det utan att gå upp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

WilliamJ
0

Visst är det olika. En kvinna som började samtidigt som dig har redan gått ner över 5 kilo. Det kommer att komma igång.

Vet du förresten varför du gått upp dessa 20 kilon? Beror det på kost eller på en ökad stress? (eller bägge?).

Hoppas några av tipsen du fått i inläggen ovan hjälper dig på rätt väg. Du kommer att tjäna på att fortsätta. Det kan jag och vi andra lova..

Ha det bra..njut:-)

Inkanyezi
0

Jag tycker att man kanske ska vara försiktig med vad man väntar sig i form av resultat över tid. Det är så klart kul om någon skulle ha gått ner fem kilo på några veckor, men det är en aning svårt att tro att det skulle handla om fett; däremot vatten kan man ju förlora flera liter ganska kvickt.

Om man ändå tänker sig den hypotetiska möjligheten med fem kilo på ett par veckor, så kan man ju fundera över om det är rimligt att anta att man skulle gå ner de tjugo på två månader i samma tempo? Hur lång tid tog det att gå upp tjugo kilo? Gick det på två månader, eller kanske mindre än en vecka? Mer rimligt att det tog kanske två år att samla på sig tjugo kilo övervikt, lite i taget.

Och vad är då rimligt att lägga för perspektiv på att gå ner tjugo kilo?

magma
0

#0: Antingen avvaktar du ett tag till, och ger det mer tid. Eller också skippar du flatbröd, vin, choklad och hallon i två veckor. Sådant skulle inte fungera så bra för mig, möjligtvis med undantag för ett glas vin ibland.Flört

Då får du bättre förutsättningar att avgöra om det är så att LCHf inte är rätt för just dig, eller om du helt enkelt har ätit en variant av LCHF som inte var optimal. Lycka till!

Ofelia
0

#4 Jag går numera ner väldigt fort om jag håller kolhydraterna på ca 20-40 g och kal på 2000 MEN precis som Zepp så misslyckades jag ordentligt i början då jag trodde jag åt LCHF men petade i mig bra många kolhydrater. (För många nötter, hallon, mörk choklad osv).

#1 Lägg in ALLT du äter i minmat.net så ser du vart kolhydraterna hamnar! Sen lär man sig vad man ska undvika och vad som fungerar.

#6 Och jo, jag går verkligen ner fett också ibörjan. Går kanske ner 4 kg på två veckor och därav är viktnedgången ca hälften och andra halvan är vätska.

WilliamJ
0

Visst är det vatten i dessa fem kilon och visst kommer viktminskningen att gå betydligt saktare framöver.

Men visst fungerar väl LCHFGlad

Lilla-Anna-Pysslar
0

Jag antar att det är vikten som det inte händer något med, eller?

Har du märkt några andra fördelar med lchf då?

Jag märkte genast att jag blev bättre i magen, inga trötthetssvackor på eftermiddagarna och minskat sötsug.

Viktnedgången gick mycket långsamt för mig. (Också ca 20 kg övervikt)

lchfny
0

Tack för info….

Har bestämt mig för att inte väga mig denna vecka.  Kör på och minimerar kolhydraterna. Jag har även börjat träna 3 ggr. i veckan

á 1,5 h ca. 50/50 styrka och kondition Banne mig jag vill se resultat. Känner iallafall att jag mår bra av detta.  :) :)

MonicaP65
0

#11#. Att må bra är ju det primära. Vikten kommer minska vartefter, men ha inte för bråttom.

lchfny
0

Förstörs/abryts förbränningen helt om man knaprar lite nötter på kvällarna när suget slår till. Funderar på om GI kanske är bättre för min del. När suget slår till känns det som om GI har lättare/ bättre lösningar…. Vill ju egentligen inte bryta LCHF…..Men det är seeeegt….(inne på åttonde veckan utan resultat och har minst 20 kg övervikt….:(

karinafp
0

Ät ordentligt vid middagen så minskar suget på kvällen. För det mesta är "suget" bara en dålig vana som det gäller att bryta. Drick ett glas vatten eller ta en kopp te, och lär kroppen att det inte är någon idé att bråka, det blir inga kolhydrater ändå. Flört Snacks framför tvn gäller enbart lördagkvällar här hemma, och då är det typ ostbricka och goda ölkorvar. Nötter skickar upp blodsockret ofelbart.

Klart att GI har lättare lösningar, men om du ger efter för suget lär du ändå inte gå ner i vikt, oavsett vad du kallar dieten. Det är som att ta "bara en cigarrett" när man ska sluta röka, eller "bara en LIITEN drink" när man är alkoholist. Att vara småhungrig eller sugen är inte farligt. Lär dig att stå emot, och ät bara när du är riktigt hungrig.

nyborjare08
0

Sötsug motas bäst med fett. Det är i alla fall min erfarenhet. Alltså att äta ordentligt vid middagen. För vissa kan sug och överätande triggas av nötter. Men det är olika för alla så man får prova sig fram. Jag tror att det bästa är om man kan byta ut ovanor (som sötätande på kvällen) mot något som distraherar, som en ny hobby, att läsa eller något liknande. Alltså inte byta ut själva tuggandet mot ett annat tuggande. Glad

Någon har tipsat om ett par tsk äppelcidervinäger i ett glas vatten, att det ska hjälpa mot sötsug. Jag har inte provat (än) men det kan kanske vara värt att testa!

[Moa-]
0

lchfny; försök att köra på nolltolerans på allt med mycket socker eller kolhydrater över 5 %. För mig fungerar det bättre med ett totalt stopp på godis och sötsaker istället för att försöka minska, eller att tillåta ibland… Har nu snart varit utan godis och sötsaker i en månad från att ha småätit något i stort sett dagligen. Att äta något substitut triggar lätt igång suget.

Jag menar mest att det går att sluta om man verkligen bestämt sig. Sätt ett stoppdatum efter en tid för att då utvärdera hur du tycker att din diet har fungerat och korrigera om så önskas vid brytpunkten.

Inkanyezi
0

Nej, förbränningen avbryts inte för att du knaprar nötter på kvällarna, den pågår hela tiden. Däremot om du tillför mer energi i form av kolhydrater kan din förbränning av fett minska. Det är så klart fullt möjligt att du i stället för att gå ner då, i stället kommer att gå upp. Teorin om in och ut stämmer, och om ditt nötknaprande innebär att du underhåller ett sötsug och i hög grad stoppar förbränningen av lagrat fett eller rentav fyller på, så kommer du ju snarare att gå upp än ner om du småäter.

Och det där met lättare och därmed "bättre" lösningar är kanske att du är fixerad vid att gå ner i vikt och tänker dig att GI eller LCHF är 'metoder' för att göra det. Glöm det! Man kan gå upp i vikt på GI, man får högt insulin under lång tid av GI, vilket man undviker med LCHF. Risken att gå upp är mindre om man håller sig ifrån kolhydraterna, men vikten är inte det väsentliga. Men även om ditt primära mål är att minska i vikt, så måste du äta mindre än du bränner, och det är lättare, eftersom man håller sig mätt längre, om man byter ut kolhydraterna mot fett. Man bränner mer fett om man inte tillför kolhydrater. Någonstans måste ju kroppen ta energin, och om det inte finns kolhydrater, så tas den från fettet.

Du har inlett den här tråden med att LCHF "inte fungerar", trots att du har ett väldigt kort perspektiv på hur du tänker dig att gå ner i vikt. Om det är 20 kg, så kan du kanske göra upp en tidsplan för hur lång tid det ska kunna ta att bli av med de första tio, och sätta det i relation till hur lång tid du behövde för att gå upp de där tjugo. Min gissning är att du kan gå ner ungefär tio kilo på ett år, praktiskt taget utan att anstränga dig det minsta eller stressa upp dig över siffror på vågen. Att efter två veckor påstå att ett visst kosthåll "inte fungerar" är en helt absurd tanke. Att inte heller efter en månad uppleva att man får resultat på vågen tyder på stress över vikten, som faktiskt i högre grad än valet av livsmedel kan hindra viktnedgången.

Visst kan du minska i vikt med GI, men det är inte enklare, eftersom du i högre grad måste hålla reda på hur mycket du äter och minska intaget, så att du sätter kroppen i svältläge. Det är inte enklare, och det är kanske inte ens en framkomlig väg om du har starkt sockersug och känner att du måste knapra på någonting på kvällen "när suget slår till". Kännetecknande för oss som äter fett i stället för kolhydrater är ofta just att inget sug slår till. Det är dit du ska komma, det är ditt första delmål när du äter LCHF. Om suget slår till, så har du inte lyckats ställa om, och det kan bero på att du har ett starkt sockersug och äter för mycket kolhydrater för att det ska försvinna. Men det kan också vara ett vanebeteende, som du kan bearbeta på annat sätt.

magma
0

#13: lchfny, du skriver att du hållit på i åtta veckor utan resultat. Har du slutat med hallon/creme fraiche och flatbröden ännu? Och sedan hur länge, om du gjort det?

#17: "Kännetecknande för oss som äter fett i stället för kolhydrater är ofta just att inget sug slår till. Det är dit du ska komma, det är ditt första delmål när du äter LCHF. Om suget slår till, så har du inte lyckats ställa om, och det kan bero på att du har ett starkt sockersug och äter för mycket kolhydrater för att det ska försvinna. Men det kan också vara ett vanebeteende, som du kan bearbeta på annat sätt."

Den delen gillade jag skarpt, mycket bra skrivet!

lchfny
0

PEPP och Hopp !!

Snälla…nu får ni ge mig lite motivation….

Jag vet att man inte ska väga sig men efter 8 v. skulle det vara lite lite roligt om kroppen visade några tecken på nedgång iallafall men inte…istället ca 1 kg upp !!!!!

Vad ska jag göra/ändra ??? Min gårdag såg ut så här….

Frukost 2 ägg stekta i smör+halvt paket bacon i micro (smidigt)+

1 kopp te med 1 sackett och en skvätt grädde.

Lunch: 2 hårdkokta ägg, 1 burk tonfisk, 2 msk majonäs, curry, 2 bitar/skivor brieost.

Middag: 2 stora färsbiffar med ädelost/grädde+ lite sås av crémfraich + broccoli.

Kvällsfika: 1 kopp tee med 1 sakett och 1 skvätt grädde, 1 finnkrisp med några salamiskivor och 1 bit brieost.

Jag tränar 2-3 ggr i veckan ca 1,5 h per gång komb. styrka/kondition.

Till helgen unnar jag mig lite mörk chilichoklad (Lindt supergod) + ev lite rött vin.

Inte en smörgås eller frukt på 8v. Längtar verkligen efter havregrynsgröt, grönsaker och frukt. Men detta ska ju få ta tid men ett litet litet tecken skulle inte vara fel……<3

Wildrat
0

#19 Har du kollat att du äter tillräckligt? Enklaste sättet att göra det är att lägga in allt i tex MinMat. Jag tycker att det ser snudd på lite ut med tanke på att du tränar så mycket.

Dessutom är vikt ett dåligt sätt att mäta då du tränar. LCHF har en tendens att bygga muskler och har du gjort det så är det ju inte så konstigt om du gått upp i vikt… Så frågan är ju snarast om nånting hänt på kroppen tex att du blivit smalare eller kroppen fått lite annan form än om vikten ändrats en aning…

Grönsaker kan du väl äta, bara du väljer såna som innehåller lite kolhydrater. Ät hellre grönsaker än finn crisp, det brukar påverka vikten mer i den riktning du önskar…

KarinJ46
0

#19 har du provat att registrera i MinMat vad du äter på en dag? Och kanske se hur du överlever utan kvällsfikat? Jag undviker att äta något efter kl 18 på kvällen.

Och en annan sak, har du provat att mäta dig? Om du tränar så mycket som du gör så kanske du har omvandlat fettmassa till muskler under tiden.