Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8285 ggr
goffa
0

Sötin - "isig" smak/känsla?

Har gjort en "kladdkaka/chokladkaka" med sötin ist för vanligt socker och min upplevelse var att smaken blev åt ischoklad-hållet - har detta med sockret att göra tro?

Till saken hör att jag laborerade mig fram med receptet (utifrån ett mjölkfritt, alltså baserat på rapsolja och kakao) och bytte 1,5dv vetemjöl mot 0,5 graham/0,5havregryn/0,5pofiber för att minska kolh-mängden.

(Jag kör en slags kvasi-lchf)

squeezetoy
0

Det är inte ovanligt att känna denna isande bismak, en del beskriver den som metallisk. Själv upplever jag det svalt, isande. Finns däremot andra som inte känner av det, eller i varje fall inte störs av det.

Man kan komma undan med att försöka dra ner på mängden sötin/sukrin (det är samma substans, erythritol). Har sett på utländska sidor ett sötningsmedel som består av erythritol&stevia och hört att vissa tycker att det gör att den isiga bismaken försvinner lite då, så då borde man kunna lägga till lite stevia själv också ifall man vill testa. På det sättet ska tydligen inte bismaken som vissa upplever av stevia heller bli så framträdande.

Jag använder nästan inte sukrin alls pga av denna smak, i enstaka fall använder jag sukrin som flor då jag tycker att det funkar lite bättre. Någon gång har jag valt att blanda lite sukrin och lite socker.

squeezetoy
0

Jo, i riktigt kalla efterrätter, som glass el. cheesecake har det funkat bättre. Men det är kanske svårare att känna isningar när det redan är kallt?

goffa
0

Hmm - ska prova göra en kaka med choklad i sig ist, förvisso mer kolisar men man kanske kan ta viss del choklad viss del kakao/sötin/sukrin?!

Kanskekanske ska man prova att bara ta mindre sötin också? åsså äta med en klick grädde ist, som ju smakar sött.

Skall testa sukrin flor också, har det hemma :-)

Jag måste medge att jag tycker det är tilltalande att sötin/sukrin ej heller innehåller några onödig kcal, upplever att jag kan äta med mindre dåligt samvete då.

JAUS
0

Det handlar om korrekt dosering. Erytriol sänker bokstavligen temperaturen på det man bakar. Ett tips är att lösa upp det i varm vätska (grädde, smör, vatten etc..), när man bakar med det, när det löses upp så blir kylan mer utspridd och inte lika påtaglig.

squeezetoy
0

JAUS, det är säkert därför som jag upplever att det funkar bättre med flor-varianten också eftersom det är så finfördelat.

JAUS
0

#5 Ja, det är sammma sak som när man mixar ner lök till pure i köttfärsås för att barnen inte ska märka av den.

squeezetoy
0

#6 Haha :) Ok när det gäller löken så är den ju ett måste för smaken i köttfärssåsen, tur jag har barn som inte ratar den än iaf *peppar peppar*

JAUS
0

#7 Ja, det var bara ett klassiskt exemepel, jag har ingen egen erfarenhet i ämnet.