Macadamianötter
Hej. Min nya last är macadamianötter. De är sjukt goda, mättande och till skillnad från andra nötter klarar jag att äta lagom många.
Men det som bekymrar mig är att det är extremt stor skillnad på kolhydrater i olika märken.
Nutisal (tror jag det heter) som kostar så mycket som 20-22 kr / 85 g innehåller 2,5 % kolisar - inget att snacka om med andra ord. Men de som säljs på lösvikt, exotic snacks, innehåller så mycke som TOLV % kolisar!!?! Det är ju liksom en enorm skillnad!
Köpte exotik snacks idag ändå, pga billigare kilopris och de smakar likadant.
Kan det verkligen stämma att det är så pass stor skillnad från märke till märke eller använder de sig av olika mätmetoder? Tycker det verkar lurt att näringsvärdet kan variera så pass från exakt samma prudukt. Verkar helskumt.

Vad knepigt..
Jag köper macadamia från en butik här i uk o på den påsen står det 12 per/100g.
Kollade på nätet också o där stod det också 12 eller 14g per 100g

Ja det är verkligen knepigt. Har hört att nötter kan variera i kolhydratmängd beroende på säsong och ställe det odlats på, men tycker ändå inte att det borde vara sådär stor skillnad.
Då är det ju nästan bättre med jordnötter om man ska ta hänsyn till kolhydraterna. Är 10 % i de jag har hemma och jordnötter är ju också gott och framförallt billigare. Men det skar i hjärtat när jag först upptäckte det låga kolhydrtatinnehållet för att sedan upptäcka det skyhöga :(.

Är det inte så att vissa märken skriver ut även de osmältbara fibrerna som kolhydrater och då blir prodenten såpass mycket högre? Har för mig att jag har läst det i någon annan tråd.

#3 Låter rimligt!
Innebär det att man kan räkna bort dessa kolhydrater eller höjer de blodsockret ändå?
Makadamianötter innehåller 4-6g digererbara kolhydrater, fibrer räknas inte dit. I USA så skiljer man inte på fibrer och kolhydrater därför måste de som äter atkins själva räkna ut "nettokolhydraterna". Här däremot så separerar man fibrer från kolhydraterna, tyvärr uppstår missförstånd och det händer att de glömmer ändra innehållsförtäckningarna.