Negativ rapport ang LCHF
Länk till expressens avdelning för hälsa. Ja vad säger ni som kan mycket mer än jag om detta? (Jag fick länken på Matlust) Verkar konstigt att LCHF plötsligen skulle öka risken för diabetes - kliar mig i skallen.
/Désirée
För det första så har Expressen illustrerat det hela med en pizza - det säger väl allt om trovärdigheten. Huruvida LCHF skulle öka risken för diabetes kan ifrågasättas då en riktig LCHF-kost inte påverkar blodsocker och insulinnivå märkvärt. Diabetes innebär ju att man under längre tid utsatt kroppen för starka blodsockersvägningar och på det sättet slagit ut kroppens insulinkänslighet. Hur det kan hända med LCHF är en gåta både för mig och många andra. För att öka validiteten så är längden på undersökningen hela 5 dagar! Det säkerställer ju allt….
De flesta som börjat med LCHF vet att man kan må lite kasst i början när kroppen avgiftas, det är inget konstigt. Men man kan inte fastslå att LCHF är farligt med hjälp av en studie på 5 dagar - bortkastad tid och bortkastade pengar skulle jag säga. Det hade varit bättre om de hade gjort en studie som hållit på i 5 månader eller 5 år, eller ja, t om 5 veckor.
Det är motkrafterna som är igång. Men alla vi som lever enligt LCHF vet vad det handlar om. Jag har för egen del under mina hittills fyra år med LCHF påverkat ett antal personer som nu också upptäckt hur bra detta är för hälsan och vikten. Vi blir fler och fler. Detta är verkligen en revolution som kommer underifrån. Det sprider sig från person till person. Snart kan vi träffas på ett jättestort torg och demonstrera mot alla myndigheter som förespråkar HCLF, till men för folkhälsan. Det här är faktiskt en politisk fråga, det handlar om makt och pengar.
#1 Tack för ditt svar och jag instämmer helt med dig. Trodde faktiskt inte att en studie som är så kort som denna ens fick kallas för vetenskaplig studie! Vad jag mer skulle vilja veta är om det i någon av de längre och mer välgenomförda studierna som har gjorts finns några liknande indikationer?
/Désirée
http://www.kostdoktorn.se/dietistlarm-i-expressen
Någon som orkat läsa studierna?
#1 Gå in och läs på Kostdoktorn.se, där finns all info du behöver. och rent spontant på din fråga - Nej, jag tror inte att det finns någon vetenskapligt signifikant studie som visar att LCHF kan ge diabetes. Dessutom är det osannolikt att man någonsin skulle kunna få fram det resultatet utan att mixtra med datan.

Pssst!
Befintlig tråd om samma artikel, från igår!
Jag läser så ofta jag hinner på Kostdoktorn 
Ah tack den tråden missade jag
Har det rätt snärjigt just nu…
/Désirée

Den hade hunnit rasa ganska långt ner, så det var inte så konstigt!